Apuja rintapumpulla pumppaamiseen?
Meille syntyi viikko sitten ihana vauva. Maitoa tulee oikein riittämiin ja tissit on täynnä maitoa, ahdistaa oikein.
Mutta.. Ostamani imetysliivit ovat käyneet pieniksi ja pitäisi kaupoilla päästä käymään -- No asiat vaan hoituisi helpommin jos pääsisin noin neljäksi tunniksi pois yksin.
Ostin Emman sähköpumpun, mutta saan lypsettyä vain 20 milliä molemmista rinnoista yhteensä.
Eli onko jotain vinkkejä miten saisin enemmän maitoa tulemaan? Mites sitten korvikkeet? Tuleeko jotain haittoja tai ongelmia jos niitä ostaisin ja mies sitten syöttäisi?
Onko ongelmaan ratkaisua vai odotanko vielä pari viikkoa, että saan vauvan kauppaan mukaan? Onko ainoa vaihtoehto?
Kommentit (12)
Mulla oli maidon tulon suhteen sama homma. Riitti mutta ei herunut pumpatessa.
Kokeile lämmittää rintoja ennen kuin pumppaat. Myös hellä hierominen ja hyväily saattaa auttaa. Tekisikö miehesi sitä sinulle vapaaseen rintaan? Onnistutko imettämään ja pumppaamaan samaan aikaan?
Korvike yhtä lailla kuin omakin maito annetaan isän toimesta pullosta, se saattaa aiheuttaa rintojen hylkimistä (pullosta tulee helpommin) Itse korvike voi muasua pistää sekaisin ennen kun löytyy se teidän pienokaiselle sopivin.
Mutta eihän 20 ml ole mitenkään vähän, pakastat aina nuo annokset niin äkkiähän sulla on maitoa 4 tunnin varalle.
et välttämättä saakaan enempää kerralla, mutta pakasta aina se 20ml ja muutaman pumppauksen jälkeen sinulla onkin riittävästi maitoa kasassa. Korvike ei ole myrkky mutta mitä aikaisemmin lehmänmaidolle altistuu, sitä suurempi riski allergisoitua sille myöhemmin joten jos sen voi välttää niin mielestäni hyvä.
Tosin rinnat saattavat pienentyä parissa viikossa sen verran että suuremmat imetysliivit voivat olla sitten jo turhat.
Jos pumppailet usein vaikka vain vähän saat kyllä varautua siihen että maitoa onkin kohta reilusti yli tarpeen...
maitoa tuli aivan eri tavalla kuin pelkästään punpatessa.
Ihan hyvin voit ottaa vauvan mukaan liiviostoksille, menette koko perhe.
Vauva on vielä alle kolmekiloinen. Ei kuulemma vielä saa ulkoilua aloittaa.
Sen parikymmentä milliä saan juurikin kun suihkuttelen lämpimällä vedellä rintoja. Muuten ei edes pullon pohja peity maidosta. Kolmekymmentä milliä sain yhteensä kahden päivän ajalta kerättyä..
Pullosta juo hyvin, mutta imetyksessäkin käytän rintakumia kun pikkuinen ei saa imuotetta pelkästä nännistä. (Ovat aika samanlaisia pullon kanssa)
mutta pumppaamalla tosi vähän. Joten mä lypsin käsin, silleen tuli muutamassa minuutissa reilu desi. Kokeile lypsää.
Tällä kertaa satsasin Aventin käsikäyttöiseen pumppuun ja maito heruu ihan eri tavalla. Olisin siis alunperin jos suositellut sinulle tuota Aventin pumppua.
Yritin lypsää käsin synnäriltä saadun ohjeen mukaan. No eipä onnistunut. En saanut tipan tippaa tulemaan.
Sama myös kun yritin pumpata vauva toisella rinnalla. Tulos yhtä laiha..
=(
Katso samalla jotain rentouttavaa ohjelmaa, ota vaikka suklaata...
Toi juominen oli mulla ratkaiseva juttu
T. 3 lasta imettänyt
Mä pumppasin keskosvauvalleni aluksi kaikki maidot, ja se oli tosiaan välillä hankalaa kun maitoa ei meinannut pulloon herua, vaikka rinnat tuntui olevan ihan täynnä. Toi kuuma vesi ja hierominen auttoi mulla vaan ihan alussa siihen maidon nousemiseen, mutta jatkossa eniten merkitystä oli sillä, kuinka paljon olin syönyt ja juonut, ja olinko rentoutunut. Jos ei maitoa tullut, söin jotain ruokaa mistä tykkään paljon ja missä on paljon kaloreita (jotain rasvasta), tai join kahvit suklaan kanssa tms. rentouttavaa ja kaloripitoista. ;) Erityisesti kiinnitä huomiota paljonko juot, joka välissä kannattaa hörppiä vettä. Lisäksi pidä vauvaa mahdollisimman paljon ihokontaktissa, esim vaippasillaan paitasi alla tai vaikka kylpytakin alla, ja sen jälkeen pumppaa.
Mutta eipä siitä korvikkeestakaan haittaa ole, jos vain yhden kauppareissun ajan tarvis syöttää.