Jättäisitkö 11 vuotiaan yksin illaksi/yöksi kotiin?
Niin että saapuisit itse kotiin joskus aamuyön tunteina..
Kommentit (24)
minä en jättäisi, vaikka olisi 14v.
ja kaverin kanssa sainkin illaksi.
omanikin haluaisi kaverinsa kanssa, on luotettava ja olosuhteiden pakosta joutunut tekemääna asioita itsenäisesti, mutta en kuitenkaan.
No en mielelläni enkä varsinkaan yksin. Mieluummin sitten jonkun kaverin kanssa... Mutta ymmärrän kyllä että yksinhuoltajan voi olla pakko joskus jättää - tai useinkin, jos tekee iltatyötä.
Ei uskaltaisi jäädä yksin illaksi/yöksi, joten asia ei ajankohtainen. Ehkä voisin tanssimassa käydä (ihan lavalla) ja tulla joskus klo 12 kotiin jos uskaltaisi olla yksin. Mielestäni ihan OK. Meillä turvallinen pieni rivitaloasunto rauhallisella alueella ja naapurit lähellä täten.
En ehkä jättäis. Meillä esikoinen nyt 10, enkä häntä jättäis yksin.
Toisaalta itse kyllä olin sen ikäisenä yksin lähes koko yön. Vanhemmat juhlissa sukulaisten luona ja halusin lähteä jo aikaisemmin illalla kotiin. Mitään ongelmaa ei ollut, vaikkei ollut edes kännyjä. Hyvin pärjäsin ja tunsin itseni tosi isoksi...
kahdestaan pienemmän sisaruksen kanssa. Äiti kävi baarissa, naapurissa tai yötöissä, mitä milloinkin. Sanoin aina että kyllä pärjään, mutta voi jessus se yön pimeys ja kellon tuijottaminen ovat vieläkin muistissa. :/ Nukuin vielä aikuisenakin valot päällä. Omaa lastani en jätä yksin noin pienenä, en vaikka itse sitä haluaisi.
eikä meidän pian 11v. uskaltaisikaan vielä jäädä.
jättäisi yksin kotiin yöksi. Esim. iltapäivällä voi olla pari tuntia yksin.
Ehdottomasti EI!!
se oli äärettömän hauskaa:D Eikä äitini todellakaan ollut mikään renttuakka.
juuri kertoi, että hänen siskonsa jättää yövuoron ajaksi 9 v. pojan yksin kotiin nukkumaan. Pojan mielestä asia ok, ja pojalla koira turvana ja kännykkä. Itse olin suu auki, en ymmärrä. Mielestäni ei voi jättää yöksi yksin.
mutta ei halua olla yksin päivälläkään saatikka yötä.
juuri kertoi, että hänen siskonsa jättää yövuoron ajaksi 9 v. pojan yksin kotiin nukkumaan. Pojan mielestä asia ok, ja pojalla koira turvana ja kännykkä. Itse olin suu auki, en ymmärrä. Mielestäni ei voi jättää yöksi yksin.
millainen laki lapsen yksin jättämisestä on?
on ollut pari kertaa yksin yön kotona.
millainen laki lapsen yksin jättämisestä on?
Milloin lapsen voi jättää turvallisesti yksin kotiin?
Suomen laissa ei määritellä, milloin lapsen voi jättää yksin kotiin. Lastensuojelulain mukaan viranomaisten on puututtava asiaan, kun lapsen hoidon laiminlyönti vaarantaa lapsen kehitystä.
(ote Mannerheimin lastensuojeluliiton artikkelista)
Se on tapauskohtaista ja maalaisjärjen mukaan.
Voisin kuvitella, että meidän kolmikon voisi jättää keskenään yöksi sitten kun vanhin on 13, keskimmäinen sen 11 ja pienin 8.
Tuskin jättäisin tosin silloinkaan, en usko että tulee mitään tarvetta. Meillä on turvaverkot kunnossa, eikä me muutenkaanhilluta öisin missään.
esikoiseni voisin hyvin jättää, siis jos itse olisi sitä mieltä että uskaltaa/haluaa.