Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poissaolo lapsen sairauden vuoksi?

Vierailija
30.03.2011 |

Meillä on määritelty näin:

"Alle 10-vuotiaan tai vammaisen tai pitkäaikaissairaan lapsen sairastuessa äkillisesti voi työntekijä hoidon järjestämiseksi tai lapsen hoitamiseksi saada tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan.

Lapsen molemmat vanhemmat eivät saa pitää tilapäistä hoitovapaata samanaikaisesti. Hoitovapaa on sairaus- ja lapsikohtainen. "

Voivatko molemmat vanhemmat pitää tuon neljä päivää (4+4), vai pitääkö jomman kumman ottaa viides sairauspäivä vapaana?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäneet vuoronperään. Itse en ole koskaan asiaa edes miettinyt. Olen ollut poissa niinkauan kuin lapsi on kipeä. 3 päivältä olen saanut palkan ja loput olleet palkatonta.

Vierailija
2/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännestä tosin vaaditaan lääkärintodistus.

Sen lisäksi, etten tiedä, voimmeko me molemmat pitää max. 4 päivää vapaata, en tiedä, tarvitaanko lääkärintodistus jo torstailta. Lapsi ollut kipeänä lauantaista alkaen, kerran kätetty lääkärissä (su, ei lääkärintodistusta). Tänään siis työnantaja kannalta kolmas sairaspäivä. Itse olen pitänyt yhden ja mies kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain kirjaimen mukaan haluaa mennä, niin ei voi. Tuossahan sanotaan, että vapaa on "lapsi- ja sairauskohtainen".

Mutta jos lapsi potee ensin neljä päivää flunssaa ja alkaakin sitten yht'äkkiä oksentaa, niin silloinhan noin voi tehdä (itse asiassa tässä tapuksessa samankin vanhempi voi olla kotona tuon viidennen päivän)...

Vierailija
4/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten tuosta tekstistäsi käy ilmi, hoitovapaa on sairaus- ja lapsikohtainen.

Se tarkoittaa, että saman lapsen samaa sairautta kohti voi olla hoitovapaalla vain maks neljä päivää.

Eli ei ole TYÖNTEKIJÄKOHTAINEN oikeus, vaan lapsi- ja sairauskohtainen.

Käytännössä jos olette eri työpaikoissa, ei kukaan voi valvoa, onko toinen vanhempi ollut jo aiemmin duunista veks. Sairauslomatodistuksen joutuu kyllä hakemaan sitten kummallekin erikseen (koska jos se saikku on alkanut aiemmin kuin mitä työntekijä on poissa, työnantaja arvaa, että joku muu on jo ollut duunista veks saman lapsen saman sairauden vuoksi).

Vierailija
5/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka pystyy jakamaan vanhempien kesken tai vaihtoehtoisesti toinen vanhemmista voi pitää kokonaan. Ei siis voi tehdä niin, että ensin toinen on neljä päivää ja sitten toinen. Meillä myös kolme ensimmäistä päivää on palkallista ja tuo neljäs päivä palkaton.

Vierailija
6/6 |
30.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy toivoa, että lapsi tokenee perjantaiksi hoitoon, ettei tarvitse lomapäiviä polttaa. Alkaa olla jo paremmassa kunnossa. Olemme samassa työpaikassa, joten työnantajan jekuttaminen ei käy helposti.

- Ap