Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä! Mitä ihmettä tehdä lapselle, joka ei niele viimeistä lusikallista?

Vierailija
29.03.2011 |

Ottaa ihan kiltisti suuhunsa, mutta ei niele.

Ruoka suussa en pöydästä päästä, se on periaate, josta ei tingitä. Lapsella ikää vähän alle 2 vuotta. Joskus oon saanut kipattua suuhun vettä, joka on huuhtonut suun tyhjäksi, mutta nyt ei ota sitäkään. Tätä on jatkunut jo aika kauan, lähes joka ruoalla.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala laittaa lautaselle vain niitä viimeisiä lusikallisia?

Vierailija
2/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkoi vielä parkuakin. :( Mutta ei niele.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä oli jonkin aikaa sitten samanlaista. Tyyppi saattoi jemmata suuhunsa mitä tahansa jopa puoleksi tunniksi. En tehnyt asiasta numeroa ja päästin pöydästäkin ja nyt on loppunut tuo hassuttelu. Tyttö on nyt 1v9kk ja on siis aina syönyt esimerkillisen hyvin.

Vierailija
4/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee ruoalle yhtään mitään.

Tuota voisi tietenkin kokeilla, ettei olisi kuin yksi lusikallinen kerrallaan lautasella. :)

ap

Vierailija
5/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeellisistä asioista ongelmia. Tsiisus...

Vierailija
6/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama ongelma, ja tenava saattaa istua pöydässä helposti yli tunninkin sen viimeisen lusikallisen kanssa.

Meillä tämä on mennyt siis valtataisteluksi. En anna asian hermostuttaa, istun kakaran kanssa, en siis jätä yksin.

Ikää muksulla on 2v1kk.

Vierailija
7/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai teitkö pakkosyöttämisestä provon?

Vierailija
8/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo kyllä tullut mieleen että tommosestakin asiasta voi tapella. Enkä ole tullut vahtineeksi onko meidän lapsilla suu tyhjä kun lähdetään pöydästä. Kiitos sanotaan ainakin pöydästä lähtiessä, että kai siinä vaiheessa on lähes kaikki nielty. :)

Vierailija
9/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jätämme aina viimeisen haarukallisen/lusikallisen tai puraisun syömättä. Joku kumman opittu sukuvika.

Vierailija
10/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä väkisin pöydässä istuttaisi, jos kerran muuten syö hyvin.

Vierailija
11/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

leviää ympäri ruokapöytää kun parku tulee. Eli ongelma ratkaistu. Ellei lapsi sitten parkuessaan tukehdu ruokaan?

Ap:n halpa huvi on kyykyttää pientä lasta ruualla. Huvinsa kullakin, ja mitäköhän tästäkin sitten seuraa ... :)

Nyt alkoi vielä parkuakin. :( Mutta ei niele.

ap

Vierailija
12/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt onneksi nielaisi lopulta ja tämän päivän syömiset on nyt syöty. Mutta huomiseksi voi antaa vinkkejä. :)

Oon koittanut "huijatakin" niin, että oon jättänyt viimeisen lusikallisen kokonaan antamatta. Mutta se ei onnistunut. Ei niele sitä toiseksi viimeistäkään, jos ei näe, että viimeinen on selvästi suuta kohti tulossa.

Minusta voi aivan hyvin olla syömättä sen viimeisen lusikallisen. Mutta ruoka suussa ei pöydästä lähdetä. Viimeinen lusikallinen jätetään joko lautaselle tai sitten sen voi ihan hätätapauksessa sylkeä pois.

On tuo lopulta aina niellyt. Parhaiten tuntuu toimivan, kun lapsen jättää omiin oloihinsa (ei tietenkään ihan yksin) eikä kiinnitä häneen pahemmin huomiota. Touhuilen keittiössä kaikkea muuta tai kuljen ympäri taloa, niin että lapsi näkee minut usein.

Kaipailen vain vinkkejä, jolla moisen saisi loppumaan...

ap

Vierailija
13/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin yleisohjeena on, että ruokapöydässä ei pakoteta tai määräillä, vaan lapsi päättää itse mitä PÖYDÄSTÄ syö ja kuinka paljon.

Ei siis tarvii antaa mitään korvaavaa ruokaa, muttei tarvii pakottaakaan.

Vierailija
14/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole kyykyttämisestä kyse, kun lapsella saattaa olla ruokaa suussa vielä reilu puoli tuntia pöydästä lähtemisen jälkeen. Ei tee hampaille hyvää ja ruokaa löytyy sitten käsistä, sohvasta, lattialta jne. Meidän taapero on nyt suostunut huuhteleman suun vedellä tai vaihtoehtoisesti saa sylkeä viimeisen suullisen pois ennen pöydästä nousua. Nopeasti se oppi ettei pöydästä nousta ennen kuin suu on tyhjä.

Vierailija
15/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa se ei tajua niellä ennenkun seuraava lusikallinen on matkalla?

Vierailija
16/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tajuaisi niellä niitä muitakaan lusikallisia... Tämä ongelma on vain noitten viimeisten kohdalla.

jospa se ei tajua niellä ennenkun seuraava lusikallinen on matkalla?

Ja joo, ei lapsen tarvi syödä sen enempää kuin tahtoo. On useinkin lopetettu syöminen, vaikka lautanen on vielä melkein puolillaan, kun lapsi ei enää ole jaksanut. Mutta kyllä ne viimeiset on suusta pois saatava ennen kuin lähdetään liikkelle.

Ja sille yhdelle, joka veikkasi, että ruoka leviää suusta, kun lapsi parkuu. "Valitettavasti" ei lennä. Osaa huutaa niin, että ruoka pysyy suussa.

ap, joka taitaa nyt sulkea tämän palstan, kun ei täältä kerran mitään vinkkejä saa. Ja vain niistä olin kiinnostunut.

Vierailija
17/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka lapsi tietää ihan varsin hyvin, että pöydästä ei nousta ruoka suussa (syödä ei tarvitse, kunhan maistaa sen yhden lusikallisen), ja että pastillia ei tule ennekuin suu on tyhjä.

Olen kyllä pastillin avulla kannustanut nielemään sen viimeisen lusikallisen, joskus toimi, joskus ei.

Ja en ole ap.

Vierailija
18/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maailma kaadu, vaikka lautaselle jää ruokaa eli älä anna sitä viimeistä lusikallista vaan päästä pöydästä, kun suu on tyhjä.

Ei ihme, että äidit ei jaksa, jos näin pienestä asiasta tulee valtataistelu ja ongelma. Sinä kun jotain päätät niin perkele sentään lapsi tottelee...

Vierailija
19/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olkoon pastilli se viimeinen lusikallinen.

Tai sitten pyydät sylkäisemään ruoan vaikka kädellesi.

En lähtisi lasta istuttamaan pöydässä itse tuollaisen takia.

Vierailija
20/38 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei maailma kaadu, vaikka lautaselle jää ruokaa eli älä anna sitä viimeistä lusikallista vaan päästä pöydästä, kun suu on tyhjä.

että lapsi ei saa sitä suuta tyhjäksi. Itse ainakin ymmärsin että AP.lla on ongelma saada lapsi nielaisemaan viimeinen lusikallinen eli se mihin lapselle tulee stoppi. AP on monessa viestissä sanonut että ruokailu on usein lopetettu kun lautasella on puoletkin annoksesta jäljellä mutta lapsi vaan sitä viimeistä lusikallista hautoo suussaan, ei nielaise eikä myöskään sylje pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi