Likainen asunto ja terveystarkastaja
Olen kärsinyt masennuksesta ja siksi asunto on päässyt huonoon kuntoon: parketit kuprulla ja pinttynyttä likaa, tiskit haisevat ympäri keittiön tasoja jne. Vuokranantaja tietää, mutta ei ole vielä irtisanonut sopimusta. Terveystarkastaja on käynyt kaksi kertaa ja todennut, että siivous on edennyt, mutta haluaa tulla ensi viikolla vielä uudestaan tarkastamaan. Ongelmana on, että tavaroille ei ole riittävästi säilytystilaa, joten ne lojuvat siksi yltympäriinsä. Millainen kunto tyydyttää terveystarkastajaa ja voiko asunnon määrätä asumiskieltoon? Entä onko vuokrasopimuksen irtisanomisaika yhä 6kk, kun olen aunut asunnossa yli vuoden, vaikka asuntoa on pysyvästi tärvelty? Toivon asiallisia vastauksia enkä vittuilua ja haukkumista, vaikka olenkin epäonnistunut pahasti enkä ole alkuunkaan ylpeä. Olen yksineläjä.
Kommentit (4)
mutta käyn myös koulussa, jonka jälkeen olen illalla väsynyt enkä jaksa siivota niin paljon. Tiedän totta kai myös, että vuokranantaja voi irtisanoa sopimuksen, mutta mietityttää irtisanomisaika eli lyhentävätkö nuo tuhot sitä.
ole sitten merkitystä.
Kannattaisiko sun pyytää nyt ihan apua jostain, onko sulla ketään sukulaisia tai ystäviä jäljellä? Jos saisit jotain läheisiä auttamaan siivouksessa, ottaisit sitä varten vaikka koulusta vähän vapaata? Vaikutat tosi masentuneelta, kämppä pitäisi saada tyhjäksi romusta ja sitten sulle kunnon hoitoa, lääkitys tms?
Maksaahan se aika paljon, mutta jos et itse siihen kykene, niin jonkunhan se on tehtävä. Ihan sama miten paljon on tavaraa, lika on saatava pois. Tiskit tiskattava, pinnat pestävä jne.
Jos et jaksa siivota kerralla koko asuntoa, tee näin:
Siivoa nyt yksi huone kerrallaan:
Tänään aloita vessasta, huomenna makuuhuone, ylihuomenna keittiö, sitten eteinen.
Ei kai yksinasuvalla olekaan muita huoneita?
Kyllä mielestäni vuokranantajalla on oikeus irtisanoa sopimuksesi, jos olet asuntoa turmellut.
Onko sinulla ketään kaveria, joka voisi sinua siivouksessa auttaa? Nyt olet todella avun tarpeessa ja pyydä rohkeasti nyt apua, jos kavereita vielä on.
Aloita siivoaminen nyt heti. Siivoa siis yksi huone kerrallaan, lattiasta kattoon ja viskaa turhat tavarat armotta roskiin, vie lehtikeräys ym
Jokaisen siivouksen jälkeen vie roskat heti ulos asunnosta!
Ja jos sinulla on parveke-siivoa lopuksi sekin.