Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tiedä kumpaa uskoa, kerhon ohjaajaa vai puheterapeuttia.

Vierailija
25.03.2011 |

Eli vähän taustaa ensin. Poikani täyttää nyt toukokuussa 5v. Puheen kehitys on aina ollut jäljellä mutta th oli aina sitä mieltä, että poikaa kiinnostaa enemmän liikkuminen (oppi siis suht aikaisin konttaamisen, kävelyn jne,). On myös ollut aina todella vilkas tapaus jota myöskin tutkittiin lääkärillä ja todettiin, että on normaali lapsi, joka on vain vähän vilkkaampi kuin muut.



Kolmevuotiaana laitoin lapsen srk:n kerhoon ihan ajatuksena, että oppii toimimaan muiden kanssa, saa ikäistään seuraa jne. (on siis aina ollut kotihoidossa). Puhe kehittyi hurjaa vauhtia, mutta silti se on epäselvää verrattuna muihin ikäisiin. Myöskin tuo "hyperaktiivisuus" väheni ja oppi tosiaan keskittymään johonkin asiaan. Kotona tietysti ollaan vilkkaampia mutta kerhossa kuulemma osaa olla aloillaan eikä mitään valittamista löydy. Myös ohjaaja on tietoinen puheongelmista, mutta kaikki on kuulemma mennytn hyvin eli ymmärretään puolin jos toisin.



Nyt, pari kuukautta sitten saimme viimein th:lta lähetteen puheterapeutille. Tämä on joku opiskelija, joka valmistuu keväällä ja suorittaa nyt harjoittelujaan.

Olemme tuolla käyneet viikottain, lähinnä lapsi ja tuo terapeutti pelailevat tms. Me vanhemmat olemme käytävässä sen aikaa.



Nyt tämä harjoittelija on kertonut, että pojalla olisi ongelmia myös kuullun ymmärtämisen kanssa. Olen toki huomioinut saman asian, mutta aina laittanut sen piikkiin, että lapsella on "monta rautaa tulessa" ja toisaalta olen tottunut siihen, että poika ei keskity oikein mihinkään pitkään.



Mutta hän olisi myös sitä mieltä, että poika täytyisi laittaa puolipäivähoitoon oppimaan "kärsivällisyyttä". Lapsi siis hermostuu tosi helposti jos joku esim. piirustus onnistu kuten hän haluaa. Päiväkodissa kuulemma oppisi tämänkin. Olen itse 9kk:n ikäisen vauvan kanssa kotona joka tapauksessa ja tarha olisi meidän alakerrassa.



Juttelin tietenkin kerho-ohjaajan kanssaa tästä, hän on kuitenkin lapsen kanssa ollut viimeiset puolitoista vuotta tekemisissä sen kaksi kertaa viikossa. Hänen mielestään ei tällaista ongelmaa ole laisinkaan, ei ainakaan kerhossa. Siellä ei ole tullut mitään noita puheterapeutin mainitsemia ongelmia ilmi, tietenkään puhetta mukaan lukien.



Puheterapeutti myöskin perusteli päiväkotiin menoa sillä, että hän ehtii solmia ennen eskaria ja koulua kaverisuhteet. Me vain satumme asumaan paikassa, jossa pk:ta käyvät lapset jakaantuvat ainakin kolmeen eri kouluun. Enkä myöskään halua, että tulee "piirit" jo ennen kouluun menoa, varsinkaan kun oma lapseni on aika sosiaalinen tapaus. Ja onhan kerhoryhmäkin vaihtunut jonkin verran.



Th:lta on turha asiaa kysyä, ihan kokemuksen mukaan tiedän hänen vastaavan ympäripyöreästi. Minun kannaltani tilanne on kovin ristiriitainen, koska en tiedä, miten tehdä. Tuskin tosiaan pojalle paha juttu olisi mennä päiväkotiin mutta en toisaalta koe sitä tarpeellisena, koska he eivät voi siellä opettaa tätä "kärsivällisyyttä", jota puheterapeutti peräänkuuluttaa.



Välillä myöskin tulee mieleen, että voisiko pojalla on dysfasia. En tiedä, olen muutenkin vähän pihalla, mitä tehdä, koska puheterapeutti ei ole edes kertonut, mitä voisimme kotona tehdä parantaaksemme puhetta, joka menee tyyliin tämä: vettä --> tettä, takaisin --> kekesin, -juusto --> huusto (tai ylipäänsä kaikkeen missä on j-kirjain, laitetaan h)jne.



Ehkä tämä on vähäpätöinen ongelma verrattuna moneen muuhun ongelmaan mutta vaivaa minua. Toinen sanoo, että ongelmaa on ja toinen, ettei ole.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta uskot puheterapeuttia. hän on keskittynyt vastaanotoillaan vain sinun lapseesi ja laittaa nyt tietonsa ja taitonsa kehiin sinun lastasi varten.

Kerhontädille lapsesi on osa ryhmää ja vaikka hän on 1.5 v lapsesi tuntenut, hän tuskin on montaa hetkeä ihan kaksin poikasi kanssa viettänyt?

Yksi vaihtoehto olisi semmoinen, että jos jostain löytyy kerho mikä tapaa väh. 3 krt viikossa? Koska 5-vuotias on jo iso olevaan vain 2 kertaa ryhmässä. Kannatan myös päiväkotin viimeistään 5-vuotiaasta lähtien.

Syynä se, että silloin lapsi tottuun isoon ryhmään jo ennen esikoulua ja siten esikoulussa ei mene turhaa energiaa siihen että opettelee ison ryhmän sääntöjän, toimintatapja tms.

On sulla nyt dilemma pohdittavana, tuohon ei yhtä oikeaa vastausta olekaan!

Vierailija
2/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatisin jatkotutkimusta ja puheterapiaa.



Päiväkodissahan voi olla myös puolipäiväisenä.



5v voi hyvin harjoitella keskittymistä, ja jos on pieninkin epäilys kuullun/puheen vaikeudesta, kannattaa asia ehdottomasti hoitaa ennen koulun alkua kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nimenomaan keskittymisessä ja kärsivällisyydessä on vaikeuksia. Juurihan niitä taitoja päiväkodissa väkisinkin tulee harjoiteltua!

Ja päiväkodin henkilökunta on kuitenkin koulutetumpaa ja heillä on paremmin aikaa keskittyä lapsiin kuin kerho-ohjaajilla.

Toki eskarinkin voi aikanaan käydä vaikka kahteen kertaan, jos ongelmia tulee eteen.

Vierailija
4/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti minäkin kuuntelisin puheterapeuttia. Pk:ssa saa muutenkin ihan erilaista tukea mahdollisiin ongelmiin jo ennen eskarin alkua. Sieltä osataan ohjata mahdollisiin tutkimuksiin ja erityislastentarhanopettaja voi kartoittaa tarkemmin ongelma-alueita.

Vierailija
5/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos hoitoon vieminen ei taloudellisesti tai muuten tuota ongelmaa niin vie osapäivähoitoon. kerho-ohjaajalla varmaan enemmän kokemusta mutta vähempi koulutusta ja päinvastoin.

Vierailija
6/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta totta kai te vahemmat ja kerhon ohjaajakin voitte olla osaltanne oikeassa. Vähintäänkin pyytäisin puheterapeutilta keskusteluajan, kunnon perustelut päiväkotipaikan tarpeellisuudesta ja kaipaamianne ohjeita kotiin. Mielestäni olisi myös tärkeää, että saisit mennä seuraamaan puheterapiatuokiota ja aivan ihanteellista olisi, jos puheterapeutti pääsisi tarkkailemaan lasta kerhoon.



Päiväkotipaikka voi olla hyödyksi, mutta silloinkin pitää tavoitteiden ja niiden toteutuksen olla selvillä. Pelkkä päiväkotiin sijoitus ei ole mitään kuntoutusta. Ota yhteyttä alueenne kiertävään erityislastentarhanopettajaan ja pyydä palaveriaikaa, kunhan sinulle selviää tarkemmin puheterapeutin tarkoitus. Kannattaa myös huomioida, että päiväkodissa melutasot saattavat olla hetkittäin melkoisia ja jos lapsella on puheen ymmärtämisen ongelmia, ne eivät suinkaan hälyisässä ympäristössä helpota.



Koulua ennakoiden tuollainen säännöllinen puolipäivähoito voisi kyllä olla hyödyksi. Jos ongelmia alkaa näkyä, lapsi voisi hyötyä eskarista jossain tuetussa ryhmässä ja ainakin koulun aloitukseen ehdittäisiin kunnolla valmistautua.



Tässä nyt pikaisesti perjantai-illan kiireiden lomasta.



Puheterapeutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskoisin puheterpeuttia.

Olet itsekin huomannut että puheen ymmärtämisessä on ongelmia. Olet selitellyt sen että "on monta rautaa tulessa".



Minulla on neljä lasta, ja yhdellä lähti puhe hitaammin liikkeelle, mutta puheen ymmärtämisessä ei ollut ongelmia.

yhdellä taas oli selkeää ylivilkkauta, vaikeutta ottaa vastaan esim. kolme perättäistä ohjetta ja noudattaa niitä (esim: vie juomalasi altaaseen, hae reppusi ja ruetaan sitten pukemaan) mutta puheen ymmärtämisessä ei muutoin ollut vikaa eikä puheen tuotossa. Minäkin selittelin tuon, ja kun neuvolassa kysyivät, vastasin, että "kyllä " noudattaa pitkiä ohjeita..

koulu tuotti vaikeuksia, keskittyminen.. koko elämä on ollut vaihtia ja sähläystä.



Juuri ryhmässä olemisen oppiminen on se, minkä takia lapsi kannattaa laittaa päiväkotiin jo 5 vuotiaana. Ja ohjeiden noudattaminen, odottaminen jne. Näitä ei tarvitse sitten eskarissa enää opetella, energiaa jää eskariasioiden oppimiseen. Parempi tämä on kuin se, että käy eskarin kahdesti.

Sinun lapsei varmaan pärjää isossa ryhmässä..

Mutta puhe on todellakin aika pahasti jäljessä. siksikin olisi hyvä, että olisi pk:ssa.

Kysy puheterapeutilta kotiin puheen harjoitusohjeita tms.



Minun arka "hidaspuheinen" olisi pitänyt laittaa alkuun ryhmäperhepäiväkotiin tai johonkin pienryhmään, jotta olisi oppinut pitämään puolensa ja olemaan ylipäätään ryhmässä, hän meni päiväkotiin 2 vuotiaana kun minä palasin töihin.



Siinä välissä jäin kotiin ja lapsi jäi pois vuodeksi päiväkodista, ja tuli selkeä taantuma. 5 vuotiaana sain hänet takaisin ja onneksi sain. hän on nyt ekalla, ja nimenomaan ryhmässä oleminen on se, mikä tuottaa vaikeuksia. Puhe tulee erinomaisesti, eikä ymmärryksessäkään ole vikaa, mutta sosiaaliset kanssakäymiset tuottavat ongelmia ja ovat vaikeita hänelle. Eskarivuonna edistyi paljon, mutta ilman tuota 5 vuotiaana päiväkodin osa-aikaryhmää olisi tilanne aivan varmasti ihan toinen, huonompi.

Vierailija
8/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti ei halua uskoa lapsessaan olevan mitään 'vikaa' ja siksi ei halua uskoa puheterapeuttia.



Nuorella iällä liikkumaan oppiminen ja se että on aina monta rautaa tulessa ei vaikuta puheen tai ymmärryksen kehitykseen hidastavasti.



Usko puheterapeuttia ja auta täten lastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen kannattaisi ihan ehdottomasti mennä päiväkotiin harjoittelemaan sosiaalisia taitoja. Koululuokat muodostetaan siten, että pyritään siihen, että lapsella olisi tuttuja luokassa. Eli siis samasta päiväkodista kouluun tulevat laitetaan mahdollisuuksien mukaan samalle luokalle.

Mikäli lapsellasi on tarvetta erityiselle tuelle, niin kuin kuvauksestasi tuli ilmi, on mielestäni erittäin tärkeeä, että lapsella on tuttuja ryhmässä, jossa hän aloittaa koulun tai eskarin. Lapselle on vaikeaa muutenkin tulla ihan uutena ryhmään, jossa muut jo tuntevat useita lapsia - saati sitten, jos hänellä on vaikeuksia saada itsensä ymmärretyksi ja mahdollisesti ymmärtää muita.

Puheterapeutti myöskin perusteli päiväkotiin menoa sillä, että hän ehtii solmia ennen eskaria ja koulua kaverisuhteet. Me vain satumme asumaan paikassa, jossa pk:ta käyvät lapset jakaantuvat ainakin kolmeen eri kouluun. Enkä myöskään halua, että tulee "piirit" jo ennen kouluun menoa, varsinkaan kun oma lapseni on aika sosiaalinen tapaus. Ja onhan kerhoryhmäkin vaihtunut jonkin verran.

Vierailija
10/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioimaan tuen tarvetta. Ilman muuta puheterapeutti (vaikka opiskelijakin) on pätevämpi määrittelemään tilannetta.



t. luokanope/lto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että päivähoidon aloittaminen on AINA ensimmäinen suositus kaikille puhehäiriöisille lapsille. Näin saa näppärästi eliminoitua sen perheen vaikutuksen lapsen puheenkehityksen viivästymässä...



On olemassa muutama tutkimus, jotka tukevat tätä suositusta. Mutta ei niissäkään tietenkään 100% näistä lapsista siitä hyötyneet!



Eli päätös on aina sinun, sinä tiedät kuinka kotona puhutte lapselle ja kuinka paljon lapsella on lapsikontakteja arjessa.



Päiväkodin tätinä suosittelen, että, jos laitat päiväkotiin, niin max 4h/ päivä 4pvä viikossa.

Vierailija
12/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pt on varmasti tehnyt ihan standardoituja testejä lapselle myös eikä vain arvioinut spontaanipuhetta.



Ymmärtämisen vaikeudet ovat varmaan kuitenkin lieviä, jos ne eivät ole kerhossa menoa haitanneet. Toisaalta ymmärtämisen vaikeutta on paljon vaikeampi havaita kun tuottamisen, sillä lapsi harvoin sanoo, että en ymmärtänyt. Ryhmässä esim. ohjeita on helpompi noudattaa, kun tekee niin kuin kaikki muutkin. Eli juurikin se, että kerho-ohjaaja ei ole lapsen kanssa juurikaan kaksin, vaikuttaa siihen ettei ohjaaja ehdi havainnoimaan tarkasti.



T. puheterapeuttiopiskelija itsekin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin lapsen suosituksen mukaan päivähoitoon, vaikka sitten puolipäiväiseen.



t. kahden lapsen äiti (molemmilla lapsilla puheenkehityksen ongelmaa)

Vierailija
14/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiin pähkäilyihisi. Siellä on ryhmässä monta aikuista, varmasti jonkun kanssa löydät yhteisen sävelen ja heillä on oikeasti kokemusta erilaisista lapsista ja siitä, miten tuette lastasi parhaiten.



Varmaan erityislastentarhanopettajakin tulee ryhmään ja ottaa asiaan kantaa jne.



Hanki lapsellesi puolipäiväpaikka, niin saat lapsellesi apua ja itsellesikin tukea ja uusia ideoita lapsen auttamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleeko poika varmasti kunnolla?

Vierailija
16/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isosta päiväkotiryhmästä kenellekään, saati sitten lapselle jolla olisi joku erityisen tuen tarve.

Iso, meluinen ja kaoottinen päiväkoti ei taatusti edistä lapsen kuullun ymmärtämistä mitenkään.

Sen sijaan päiväkodissa kyllä opitaan huutamaan kovalla äänellä, että tulee kuulluksi edes joskus, onhan sekin tietysti taito sekin.

Lapsen kanssa voi ihan kotonakin keskustella asioista ja lukea kirjoja, harjoitella äänteitä jne. Ei siihen tarvita päiväkodin mölyapinalaumaa ja stressaantuneita tarhantätejä jotka ei tosiaankaan halua yhtään ylimääräistä tehtävää kuten esim. jonkun yksittäisen lapsen puheen kehityksen edistäminen. Tiedän mistä puhun.

Vierailija
17/17 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään autuaaksi tekevä asia ole. On valitettava tosiseikka, että suurin osa päiväkodeista on vain lasten säilytyspaikkoja.



Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja lapset joutuvat olemaan liian isoissa ryhmissä. Tilat ovat toimimattomia ja oikeanlaisia virikkeitä ei ole. Melutaso on melkoinen, joten puheen kehitykseen tuo ei välttämättä auta.