Onko se raiskaus vai ei, jos
nainen lähtee ravintolaillan päätteeksi miehen mukaan tolkuttomassa humalassa ja seuraavana päivänä vasta hänelle selviää, että hän on harrastanut tuon miehen kanssa seksiä? Eikä muista asiasta mitään?
Kommentit (37)
Sitä lienee melko mahdoton saada selville. Mies on voinut käyttää esim. huumaavia aineita naisen toimintakyvyn viemiseksi.
Kunhan pohdiskelin. Joku tuolla kyseli mitä asioita on salannut kavereilta ja tämä tuli mieleen.
Surullista, että olen joskus toiminut noin, mutta eihän sille enää mitään voi.
ap
lähdetään vieraan miehen mukaan tolkuttomassa kännissä, 'annetaan ymmärtää' ja sitten kun ei muista mitään (mistä sitten voi tietää että onko ollut vaan tolkuttomassa kännissä vai sammunut???) niin mietitään onko tullut raiskatuksi...
Tein joitakin tyhmyyksiä aikoinani teininä ja tämä taisi olla se pahin. Siinä olisi voinut käydä köpelösti, ihan oikeasti. Kaikkeni teen, ettei omat lapset tekisi samanlaisia juttuja, kun kasvavat. Mutta miten niitä suojella?
t. ap
ja siitä, ettei kukaan pitänyt sinusta huolta :( että tuo pääsi tapahtumaan.
Itse olen tosiaan absolutisti, koska kukaan ei ole onnistunut osoittamaan että alkoholista koituisi mitään hyvää, ja minun on siis OIKEASTI vaikea ymmärtää tällaisten tilanteiden 'dynamiikkaa'.
Meillä ei hyväksytä lasten alkoholin käyttöä ja minusta sen viestin antaminen lähtee jo ihan varhaislapsuudesta, samoin teemme aika paljon 'töitä' että ystävystymme samalla lailla ajattelevien vanhempien ja perheiden kanssa (päihteettömiä, savuttomia jne perheitä, osa on uskovaisia -eri uskonnoista!- ja osa ihan vain 'elämäntapatiukkiksia') ja panostamme siihen että meillä tunnetaan lasten kaverit sekä heidän perheet. Meillä siis edelleen käy koululaisten vanhempia tutustumiskäynneillä yms.
Parhaansa voi yrittää, siltikään kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Toivotaan että meidän lapset säästyisivät tällaisilta pohdinnoilta!
lähdetään vieraan miehen mukaan tolkuttomassa kännissä, 'annetaan ymmärtää' ja sitten kun ei muista mitään (mistä sitten voi tietää että onko ollut vaan tolkuttomassa kännissä vai sammunut???) niin mietitään onko tullut raiskatuksi...
että jopa miehen aivot kykenevät tajuamaan, ettei liki sammunutta naida!Miten vastuu voidaan sysätä sille, jos se humalainen nainenkin vaikuttaa halukkaalta? Mietin tätä nyt absolutistin näkökulmasta, en tosiaan tiedä minkälaista on olla niin kamalassa kännissä ettei aamulla tiedä mitä on tehnyt.
miehistä ei ole siihen hommaan, jos on tolkuttomassa humalassa.
on se ainakin seksuaalinen hyväksikäyttö, ei hyväksyttävää sekään.
Toivottavasti et liian usein asiaa pohdi, jätä jo taaksesi koko asia, jos vain pystyt!
Tein joitakin tyhmyyksiä aikoinani teininä ja tämä taisi olla se pahin. Siinä olisi voinut käydä köpelösti, ihan oikeasti. Kaikkeni teen, ettei omat lapset tekisi samanlaisia juttuja, kun kasvavat. Mutta miten niitä suojella? t. ap
ja siitä, ettei kukaan pitänyt sinusta huolta :( että tuo pääsi tapahtumaan. Itse olen tosiaan absolutisti, koska kukaan ei ole onnistunut osoittamaan että alkoholista koituisi mitään hyvää, ja minun on siis OIKEASTI vaikea ymmärtää tällaisten tilanteiden 'dynamiikkaa'. Meillä ei hyväksytä lasten alkoholin käyttöä ja minusta sen viestin antaminen lähtee jo ihan varhaislapsuudesta, samoin teemme aika paljon 'töitä' että ystävystymme samalla lailla ajattelevien vanhempien ja perheiden kanssa (päihteettömiä, savuttomia jne perheitä, osa on uskovaisia -eri uskonnoista!- ja osa ihan vain 'elämäntapatiukkiksia') ja panostamme siihen että meillä tunnetaan lasten kaverit sekä heidän perheet. Meillä siis edelleen käy koululaisten vanhempia tutustumiskäynneillä yms. Parhaansa voi yrittää, siltikään kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Toivotaan että meidän lapset säästyisivät tällaisilta pohdinnoilta!
Meillä ei olla absolutisteja, mutta alkoholin kohtuukäyttöä opetetaan mallin avulla lapsilel. Eli meillä ei humalluta lasten nähden, alkoholi on osa elämää, mutta sillä ei ole mitenkään merkittävää roolia. Luottamuksellista suhdetta lapsiin yritetään ylläpitää ja toivomme että pikkulapsi- japikkukoululaisajan kasvatus loisi pohjan siihen, että lapset osaisivat kasvaessaan toimia vastuullisesti.
t. ap
että jopa miehen aivot kykenevät tajuamaan, ettei liki sammunutta naida!
on jotenkin jännä ajatustapa, että oletetaan, että "mies kyllä tajuaa mitä on tekemässä ja tajuaa, ettei liki sammunutta naida". En nyt halua mitenkään puolustella raiskauksia, mutta ihmettelen miksi naisia pidetään niin tyhminä. Aina naisparka on tietämättään juonut itsensä niin humalaan eikä ole tietenkään käsittänyt, että miehen kämpille lähteminen saattaisi antaa miehelle tietyn käsityksen. Sen (yleensä myös kännissä) olevan miehen oletetaan kuitenkin pysyvän herrasmiehenä loppuun asti ja osaavan ennustaa, millä hetkellä nainen on sammumispisteessä tai siinä tilassa, ettei aamulla muista mitä on tapahtunut.
En minä ainakaan osaa kenestäkään sanoa, missä vaiheessa he ovat niin kännissä että muisti menee. Miksi kännisiä miehiä pidetään niin viisaina, että he osaisivat tällaisia arvioida?
Ja ei, en tarkoita, että kenenkään mukaan lähteminen antaisi lupaa yhtään mihinkään, mutta tässä tapauksessa ei voi mitenkään tietää, miten nainen on tilanteessa käyttäytynyt. Hän nyt ei vain satu muistamaan sitä. Muistamattomuus ei mielestäni ole pelkästään peruste raiskaussyytökselle (paitsi tietenkin jos on huumattu).
että jopa miehen aivot kykenevät tajuamaan, ettei liki sammunutta naida!
on jotenkin jännä ajatustapa, että oletetaan, että "mies kyllä tajuaa mitä on tekemässä ja tajuaa, ettei liki sammunutta naida". En nyt halua mitenkään puolustella raiskauksia, mutta ihmettelen miksi naisia pidetään niin tyhminä. Aina naisparka on tietämättään juonut itsensä niin humalaan eikä ole tietenkään käsittänyt, että miehen kämpille lähteminen saattaisi antaa miehelle tietyn käsityksen. Sen (yleensä myös kännissä) olevan miehen oletetaan kuitenkin pysyvän herrasmiehenä loppuun asti ja osaavan ennustaa, millä hetkellä nainen on sammumispisteessä tai siinä tilassa, ettei aamulla muista mitä on tapahtunut.En minä ainakaan osaa kenestäkään sanoa, missä vaiheessa he ovat niin kännissä että muisti menee. Miksi kännisiä miehiä pidetään niin viisaina, että he osaisivat tällaisia arvioida?
Ja ei, en tarkoita, että kenenkään mukaan lähteminen antaisi lupaa yhtään mihinkään, mutta tässä tapauksessa ei voi mitenkään tietää, miten nainen on tilanteessa käyttäytynyt. Hän nyt ei vain satu muistamaan sitä. Muistamattomuus ei mielestäni ole pelkästään peruste raiskaussyytökselle (paitsi tietenkin jos on huumattu).
ihan varmuuden vuoksi.
on se ainakin seksuaalinen hyväksikäyttö, ei hyväksyttävää sekään. Toivottavasti et liian usein asiaa pohdi, jätä jo taaksesi koko asia, jos vain pystyt!
Jonkun mittapuun hyväksikäyttö se oli. Mies ei ollut juurikaan humalassa, oli huomattavasti minua vanhempi (10-20 vuotta), hurmaava ja kohtelias seuramies siihen asti kunnes pääsi tavoitteeseensa. Näin luulen käyneen. Itse olin ahdistavan kotitilanteen vuoksi haavoittuvassa ja tällaiseen tilanteeseen alttiissa asemassa. Huomio ja kohteliaisuus ja alkoholin tarjoilu (taisin olla vieläpä alaikäinen, hiukan alle 18v) saivat aikaan tuohon tilanteeseen joutumisen. Ilmiselvästi jutulla oli minuun iso vaikutus, koska vieläkin sen muistan niin voimakkaasti. Aikaa on kuitenkin vierähtänyt 25 vuotta.
ap
- jos nainen sammui ennen seksiä, niin on raiskaus
- jos molemmat osapuolet halusivat seksiä, niin ei ole
-jos nainen asunnolla ollessaan kieltäytyi seksistä, mutta mies pakotti, niin on
Tietysti tuo viimeinen kohta ei ole mahdollinen, jos nainen ei muista MITÄÄN.
Eikö oletus ole kuitenkin se, että naisen kanssa ei harrasteta seksiä ellei hän ole selvästi ilmaissut haluavansa sitä?
Mikä ihmeen juttu on tämä, että miehen on muka vaikea arvioida, haluaako humalainen nainen seksiä vai ei.
OK, jos humalainen(kin) nainen huutaa "anna mulle kyrpää!" (tms.) niin eihän tuo ole raiskaus, paitsi jos nainen muuttaa mielensä kesken aktin. Jos nainen on kuitenkin niin päissään että on sammumispisteessä, tuskin hän alkaa mitään seksiä pyytelemään. Se, että nainen ei sano EI (vaikka humala- tai sammumistilan vuoksi) ei ole sama asia kuin KYLLÄ!
Miehet eivät ole mitään vietin varassa toimivia eläimiä! Heillä on vastuu teoistaan!
Eiköhän yllä tarkoitettu sitä, että jos nainen on vahvassa humalassa mutta halukas seksiin (eikä tämä tarkoita sitä että huutaa "anna kyrpää")ja vastaa positiivisesti miehen aloitteeseen, voi olla vaikea arvioida milloin nainen on niin humalassa ettei muistaa mitään seuraavana aamuna.
Mihinkään ei saa pakottaa eikä lähes tiedotonta naista saa käyttää hyväkseen, mutta jotkut menettävät muistinsa jo aikaisemmassa vaiheessa humalaa. Mutta esimerkkitapauksessa ei ollut kyse tästä, sillä ap muistaa ettei olisi halunnut aktiin ryhtyä ja koki tilanteen ahdistavana. Tällöin kyseessä on hyväksikäyttö. Tätä vahvistaa toki vielä se, että toinen oli selkeästi vähemmän humalassa ja 10 vuotta 17-18 vuotiasta ap:ta vanhempi.
Mikä ihmeen juttu on tämä, että miehen on muka vaikea arvioida, haluaako humalainen nainen seksiä vai ei.OK, jos humalainen(kin) nainen huutaa "anna mulle kyrpää!" (tms.) niin eihän tuo ole raiskaus, paitsi jos nainen muuttaa mielensä kesken aktin. Jos nainen on kuitenkin niin päissään että on sammumispisteessä, tuskin hän alkaa mitään seksiä pyytelemään. Se, että nainen ei sano EI (vaikka humala- tai sammumistilan vuoksi) ei ole sama asia kuin KYLLÄ!
Miehet eivät ole mitään vietin varassa toimivia eläimiä! Heillä on vastuu teoistaan!
tämä on niitä asioita, joista en ole eläissäni kertonut kenellekään. Tapahtui siis itselleni pitkästi yli 20 vuotta sitten, tyhmänä teininä tehty iso mokaus. Edelleen se vaivaa minua, nousee hetkittäin mieleen. Muistan sen kamalan tunteen, kun aamulla alkoi valjeta mitä yön kuluessa oli tapahtunut... Hämäriä muistikuvia siitä, että en ollut itse halukas. Sitten meni muisiti. Luojan kiitos en saanut tauteja enkä tullut raskaaksi. Mutta henkinen krapula voitti jopa sen massiivisen fyysisen krapulan. Tosiaankaan en koskaan, ikinä ole kertonut tätä kenellekään.
Olet saattanut saada tyrmäystippoja. Mun ex harrastaa tota, on itse selvinpäin baaris ja laittaa naisen lasiin tippoja ja lopulta raahaa puoliksi tajuttoman naisen kotiinsa ja panee. Tai en tiedä missä panee, voi olla että autossakin. mielestäni pitäisi olla raiskaus nimikkeellä, mutta naisen humalatila on lieventävä asia, joten mies sortuu vain hyväksikäyttöön. En tajua tätä, selvän naisen raiskaaminen on rikos, mutta kun ensin antaa tyrmäystippoja niin sitten ei enää rikosta tapahdu. Olisi vähän korjattavaa laissa.
Ap_lle sanoisin vielä, että ota yhteys vaikka Tukinaiseen, uskon että sieltä voisi löytyä sulle keskusteluapua, jonka kanssa saisit vietyä asian 'päätökseen', jos et sitä koskaan kenenkään kanssa käsitellyt. Vaikka teko olisi ollut raiskaus, sehän on vanhentunut, MUTTA uhrille rikos ei vanhene koskaan. Itse olen prosessoinut omat elämän erehdykseni/huonot kohdat kirjoittamalla ne paperille juuri sellaisena kuin ne muistan, silloin ne on ikään kuin tilitetty.
Se on auttanut monessa asiassa.
Toivon että pääset asiasta ylitse.
Eikö oletus ole kuitenkin se, että naisen kanssa ei harrasteta seksiä ellei hän ole selvästi ilmaissut haluavansa sitä? Mikä ihmeen juttu on tämä, että miehen on muka vaikea arvioida, haluaako humalainen nainen seksiä vai ei. OK, jos humalainen(kin) nainen huutaa "anna mulle kyrpää!" (tms.) niin eihän tuo ole raiskaus, paitsi jos nainen muuttaa mielensä kesken aktin. Jos nainen on kuitenkin niin päissään että on sammumispisteessä, tuskin hän alkaa mitään seksiä pyytelemään. Se, että nainen ei sano EI (vaikka humala- tai sammumistilan vuoksi) ei ole sama asia kuin KYLLÄ! Miehet eivät ole mitään vietin varassa toimivia eläimiä! Heillä on vastuu teoistaan!
eihän tässä tapauksessa kukaan ole sanonut sanoneensa ei. Sehän tässä onkin ongelmana, kun ei voi tietää, miten nainen on tilanteessa käyttäytynyt. Kyllähän nyt on sanomattakin selvää, että on kyseessä raiskaus tai hyväksikäyttö tai mikä lie, jos on sanottu ei, mutta se ei ollutkaan tässä tapauksessa se lähtötilanne.
Etkö ole ilmoittanut tiedoistasi poliisille?? wtf??
tämä on niitä asioita, joista en ole eläissäni kertonut kenellekään. Tapahtui siis itselleni pitkästi yli 20 vuotta sitten, tyhmänä teininä tehty iso mokaus. Edelleen se vaivaa minua, nousee hetkittäin mieleen. Muistan sen kamalan tunteen, kun aamulla alkoi valjeta mitä yön kuluessa oli tapahtunut... Hämäriä muistikuvia siitä, että en ollut itse halukas. Sitten meni muisiti. Luojan kiitos en saanut tauteja enkä tullut raskaaksi. Mutta henkinen krapula voitti jopa sen massiivisen fyysisen krapulan. Tosiaankaan en koskaan, ikinä ole kertonut tätä kenellekään.
Olet saattanut saada tyrmäystippoja. Mun ex harrastaa tota, on itse selvinpäin baaris ja laittaa naisen lasiin tippoja ja lopulta raahaa puoliksi tajuttoman naisen kotiinsa ja panee. Tai en tiedä missä panee, voi olla että autossakin. mielestäni pitäisi olla raiskaus nimikkeellä, mutta naisen humalatila on lieventävä asia, joten mies sortuu vain hyväksikäyttöön. En tajua tätä, selvän naisen raiskaaminen on rikos, mutta kun ensin antaa tyrmäystippoja niin sitten ei enää rikosta tapahdu. Olisi vähän korjattavaa laissa.
Ap_lle sanoisin vielä, että ota yhteys vaikka Tukinaiseen, uskon että sieltä voisi löytyä sulle keskusteluapua, jonka kanssa saisit vietyä asian 'päätökseen', jos et sitä koskaan kenenkään kanssa käsitellyt. Vaikka teko olisi ollut raiskaus, sehän on vanhentunut, MUTTA uhrille rikos ei vanhene koskaan. Itse olen prosessoinut omat elämän erehdykseni/huonot kohdat kirjoittamalla ne paperille juuri sellaisena kuin ne muistan, silloin ne on ikään kuin tilitetty. Se on auttanut monessa asiassa. Toivon että pääset asiasta ylitse.
Ei ole raiskaus vaan tyhmyyttä.
Tyhmyyttä varmasti. En sitä kieltänytkään missään vaiheessa. Ei luultavasti raiskaus, mikäli en riittävän slevästi ilmaissut haluttomuuttani asiaan. Sitähän en tarkasti muista. Tietty muistikuva tilanteesta jäi, että en olisi halunnut. Mutta olenhan humalatilassani voinut öristä jotakin myöntymiseksi tulkittavaa... Kaikesta huolimatta törkeä teko keski-ikäiseltä tai ainakin selvästi vahemmalta ukolta.
Mietin vain miten suhtautuisin, jos omalle tyttärelleni kävisi vastaavalla tavoin. Tuskin ensimmäisenä haukkuisin tyhmäksi!
ap
Laki muuttui vastikään ja nykyään sukupuoliyhteys puolustuskyvyttömän henkilön kanssa katsotaan aina raiskaukseksi.
Miten vastuu voidaan sysätä sille, jos se humalainen nainenkin vaikuttaa halukkaalta? Mietin tätä nyt absolutistin näkökulmasta, en tosiaan tiedä minkälaista on olla niin kamalassa kännissä ettei aamulla tiedä mitä on tehnyt.