Lihavuuden kustannukset valtiolle jo suuremmat kuin tupakan haittojen
Ajatelkaapa tätä! Uskomatonta! Ja täällä sitten mammat väittää, että lihavuus ei kuulu kenellekään muulle kuin henkilölle itselleen. Joku pokkana väitti tuossa meneillään olevassa keskustelussa jopa, että lasten lihavuus ei kuulu ulkopuolisille. HUH! Kuka siitä sitten huolehtii, jos äiti ja isä antaa lapsen lihoa sairaalloisiin mittoihin eli myrkyttävät lapsensa loppuelämän?!?!
Teidän lihavien paisuminen kuuluu tasan tarkkaan kaikille veronmaksajille! Sitä ette voi kiistää.
Kommentit (41)
Vierailija:
Lääkkeet lihottavat, monet sairaudet lihottavat, masennus lihottaa, alkoholi lihottaa, äitiys lihottaa.. Siihen jää tosi pieni osa niitä lihavia jotka ovat lihavia vaan laiskuuden takia tai muitten syitten. Suurinosa nuorista on lihavia kun niillä on ahmimishäiriöitä jne. ja se taas on yhteiskunnan vika(joka tuutista tulee vääränlaisia ihanteita, lapset ovat raaistuneet ja väkivalta ja kiusaaminen lisääntynyt).´
Suurin osa lihavuudesta johtuu pelkästään epäterveellisistä elintavoista: Rasvanen ruoka ja vähäinen liikunnan määrä.
Kirjoitat ihan niinku äitiys olisi joku sairaus, joka automaattisesti lihottaa. Kyllä varmaan, jos vauvan syntymän jälkeen ja jo raskaudenkin aikana jää sinne sohvan nurkkaan ahmimaan herkkuja. Ite en ole luonnostaan hoikka ja olen joutunut tosissaan tekeen töitä päästäkseni raskauden jälkeen normimittoihini, mutta teen sen mielelläni koska haluan olla hyvinvoiva.
Ja lapsillako suurimmaks osaks ahmimishäiriöitä!? Paskat, sanom mä. Nykyajan ruokailutottumukset ovat vaan niin hanurista. Pikaruokaa ahmitaan naamaan vauvasta saakka!! Pienellä osalla nuorista on syömishäiriöitä, mutta kyllä lasten ja nuorten lihavuuden syynä on mäkkäri ja tietokone!!
Ihan turha puolustaa niitä omia makkaroitaan siinä vyötäröllä. Mars lenkille ja syömään terveellisesti!!
Oma lapseni ei ole koskaan (neuvolaa lukuun ottamatta) käynyt lääkärissä. Mieheni on lääkäri ja hänen taidoillaan on tähän asti pärjätty. Enkä ole ruma, mutta hoikka kylläkin enkä todellakaan koskaan halua lihavaksi kiitos vaan.
Ei millään huvittaisi maksaa 35 % veroja joka jumalan palkasta ihan vaan sen vuoksi, että kaiken maailman reppanat antavat perseensä levitä uskomattomiin mittoihin ja sairastuvat, eivätkä raukat pysty kustantamaan itselleen yhtään mitään ilman meidän hyvätuloisten osallistumista.
Vierailija:
Monille äitiys on raskasta, ei ole aikaa katsoa mitä suuhunsa pistää ja liikuntaa saattaa jäädä kun on niin väsynyt. Itse olen tämän uhri. Kolmoset tuli ja kiloja sen myötä +20kg. En jaksa liikahtaakkaan kun on hetken rauha kotona. Ruokaa ei jaksa laittaa itselleen joten on tullut syötyä mitä sattuu ja silloin kun kerkiää.. Tästä ne kasaantuu.
" ...ei ole aikaa katsoa mitä suuhunsa pistää, on tullut syötyä mitä sattuu ja silloin kun kerkiää..." = väärät ruokailutottumukset
Ei liikunta ketään yksinään laihduta, en minäkään liiku yhtään ja olen hoikka, kahden lapsen äiti. Molemmilla odotuskerroilla kiloja on tullut noin 15, jotka ovat johtuneet paitsi vauvan painosta, istukasta, lapsivedestä, lisääntyneestä verimäärästä myös mässäilystä, itsekurin löysäämisestä, vääristä ruokailutottumuksista ja ylensyönnistä. Molempien synnytysten jälkeen olen ottanut itseäni niskasta kiinni ja laihduttanut takaisin normaalimittoihini.
Äitiys ei lihota ketään !
Kukaan ei pidä lihavia ihmisiä kauniina, heitä pidetään ihan yleisesti tyhmempinä kuin ovat ja usein ainakin jollain tasolla syrjitään, terveys pettää ennen keski-ikää ja olo on tukala. Eikö siinä ole lihaville jo riittävästi rangaistusta? Tarviiko nyt enää veroja lisätä?
Ja kyllä uskallan rehellisesti tunnustaa, että ne muutamat liikakilot mitkä mulla on ovat ihan ITSEAIHEUTETTUJA ja johtuvat liikunnan ja itsekurin puutteesta! Toki voisin äitiyttäkin syyttää, kaksosten jälkeen on pikkasen vaikeampaa lähteä ex tempore ulos kävelylle silloin kun huvittaa.
Tässä yhteiskunnassa on vain helvetin vaikea olla syömättä kun on sitä tyyppiä, että ruoka maittaa ja ruokaa on saatavilla vaikka millä mitalla! Mulla liikunta auttaa parhaiten, paremmin kuin ruoan säännöstely siis.
Kyllä olen sitä mieltä, että ei yhteiskunta voi jatkossa alkaa lihavien sairauskuluja maksamaan. Kun ajattelee miten paljon sydän- ja verisuonitauteja lihavuudesta aiheutuu... Ja miten paljon niistä saataisiin kuriin kun vain porukka JAKSAISI harrastaa liikuntaa tai vähän muuttaa elintapojaan.
Luepa oma viestisi uudestaan. Eikö tuosta nyt aika selvästi paista, että äitiys ei lihota vaan se, että olet laiska etkä viitsi edes yrittää.
Vierailija:
Kukaan ei pidä lihavia ihmisiä kauniina, heitä pidetään ihan yleisesti tyhmempinä kuin ovat ja usein ainakin jollain tasolla syrjitään, terveys pettää ennen keski-ikää ja olo on tukala. Eikö siinä ole lihaville jo riittävästi rangaistusta? Tarviiko nyt enää veroja lisätä?
Ehkei liikunta yksinään laihduta, mutta MUN kehoon liikunnalla on erittäin suuri vaikutus. Mun paino nousee jostain syystä aina jos lopetan liikunnan ja vastaavasti laskee heti kun sitä lisään. Ehkä johtuu siitä, että ruokahalu pysyy jotenkin paremmin aisoissa kun liikun? Vai kiihdyttääkö se minulla sitten aineenvaihduntaa paljon? Aineenvaihduntani kun tuntuu olevan aika hidasta jos en harrasta mitään...
Vierailija:
Ehkei liikunta yksinään laihduta, mutta MUN kehoon liikunnalla on erittäin suuri vaikutus. Mun paino nousee jostain syystä aina jos lopetan liikunnan ja vastaavasti laskee heti kun sitä lisään. Ehkä johtuu siitä, että ruokahalu pysyy jotenkin paremmin aisoissa kun liikun? Vai kiihdyttääkö se minulla sitten aineenvaihduntaa paljon? Aineenvaihduntani kun tuntuu olevan aika hidasta jos en harrasta mitään...
Liikunta on hyvä tuki laihduttamisessa, mutta YKSINÄÄN se ei riitä. Monet alkavat kaiken lisäksi syömään huomaamattaan enemmän alkaessaan liikkua. Kiihdyttäähän liikunta aineenvaihduntaakin, joten allekirjoitan mielipiteesi.
34
jos lihavat joutuisivat itse maksamaan terveysmenonsa. Siitä saisin luultavasti mainion motivaation - pullukka kun olen. Mutta säälisin kyllä esim. vanhuksia, jotka yhtäkkiä laitettaisiin pienten eläkkeidensä kanssa moisen eteen.
yt ainut vapaa 2h tällä viikolla minulla ja jaksoin vääntää salaatin tossa. Muuten tulee syötyä noin 4-5palaa leipää päivässä ja saatanasti kahvia. 2-3kertaa viikossa tulee tilöattua pizzaa tai syötyä valmisruokaa.. sinä päivänä en muuta syö kyllä yleensä. Kaloreita tulee ehkä sen 1500 korkeintaan ja siltikin lihon. Joten yhä sanon että kyllä tämä äitiys on minua lihottanut ja ennen en voi lahduttaa ennekun on aikaa. Voisin tilata salaatin joka päivä valmiinä tänne, mut ei sillä pystyssä pysy kun on väsynyt koko ajan. Että näin!
Vai on lihavat rumia ja niitä säälitään. Voi eiiii! Miksiköhän olen malli vaikka olen lihava! hmm..? Varmasti minun naamani laitettaisiinkin mainoksiin jos olisin ruma. Ei helvetti mikä logiikka naisella. Katsoppas joskus vaikka ellos plus vaatemalliston naisia. Tosi rumia muuten, kyllä kyllä. ;)
jos se kerran teidän pussista on pois. Taijan lähtee mäkkiin.
Ymmärrän sua kyllä paremmin kuin hyvin, itselläni on sentään " vaan" kaksoset mutta kyllä aika liikkua oli silti kortilla! Se oli just niin kuin sanot; alussa ei ehdi tehdä muuta kuin hoidella vauvoja ja sitten kun on nälkä niin sitä mässäilee mitä vaan tavallaan ehkä lohduksikin??? Minä koin pikkulapsiajan rankkana ja masentavana ja ruoka oli yksi lohdutus.
Lisäksi: ei sitä niin vaan minnekään lähde liikkumaan kun on kaksi pientä vauvaa!!!!! Aina olivat eri rytmissä esim. Toinen lapsistani ei viihtynyt vaunuissa eikä ainakaan nukkunut niissä, joten haaveilemani vaunulenkit jäivät väliin kun toinen aina huusi niissä. Mies vahti lapsia sen minkä kykeni, mutta ei nyt hänellekään jatkuvasti halua lapsia heti jättää kun hän tulee ovesta sisään!
Eli kyllä mä ymmärrän sua oikein hyvin. Mulla alkoi normaali elämä vasta 2-3 vuotta lasten syntymän jälkeen kun taas oli mahdollisuus alkaa liikkua ja huolehtia omasta ulkonäöstä.
mutta tämä on toki mielenkiintoinen keskustelu. Itsekin olen hieman ylipainoinen, ja olen usein miettinyt tätä. Kun en kuitenkaan koe olevani mikään terveyspommi: en polta, käytän alkoholia erittäin vähän. Entäs jos olisi toisinpäin: Olisin hoikka, mutta polttaisin ja/tai joisin. Ovatko puntit tasan?
JA koko tämä yhteiskunta ja ne henkilöt jotka yleistä mielipidettä ja asenteita muokkaavat, esim. mainostajat.
Koko ajan korostetaan itsekkyyttä, hendonismia, oman nautinnon tavoittelua. Se on HYVE nyky-yhteiskunnassa. Kuka enää kehottaa kohtuuteen missään? Hommataan sala-rakkaita kun akka ei anna anaalia, täytyyhän sitä saada, kun vaan kerran eletään. Kaikessa vallitsee hillittömyys ja raadollisuus. Ihmiset voivat pahoin, osa lihoo koska syö ahdistukseensa. Osa taas koska se on kivaa, ja kaiken kuuluu nykyään olla vain kivaa.
Ihmiset myös ovat todella pahasti erkaantuneet luonnollisuudesta ja oman kehon tuntemus on heikkoa. Kaikkeen voi popsia lääkkeitä, rterveellisesti ei kannat a syödä, koska onhan vitamiinipillereitäkin olemassa. Ruoanlaitto on mälsää eikä kotiruoka VARMASTI ole yhtään sen parempaa kuin einekset tai purkkiruoka. Kun on pitkän päivän raatanut töissä, ja lapset olleet hoidossa, niin onhan se kiva lössähtää telkan ääreen ja syödä vaikka keksejä sen sijaan että laittas ruokaa tai ainakaan lähtis vielä ulos.
Ja koululiikunta, auta armias! EIhän lapsia voi pakottaa liikkumaan, herran jumala! Pukkihypystä tulee traumat jajos ei usko tykkäävänsä luistelusta, niin sitä ei tartte edes kokeilla.
Että ihan on tämä lihominen osa vallitsevaa kulttuuriamme, eikä tule loppumaan ennen kuin asenteet oikeasti muuttuu monilta osin.
Käytännössä ainoa mikä lihottaa, on kulutukseen nähden kohtuuton syöminen. Jos jollain nyt joku Cushingin syndrooma sattuu olemaan tai vuosia kestävä kortisonihoito ja sen vuoksi lihoo, niin ok, mutta äärimmäisen harvinaisia nämä ovat. Kilpirauhaseenkaan ei kannata vedota, koska vajaatoiminta voidaan hoitaa kuntoon ja sitten pitäisi kilojen karista. Äitiys nyt on niin huono tekosyy etten viitsi edes kommentoida.