Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväunet ja valvoo puoleen yöhön, ei päiväunia ja kiukkuinen

Vierailija
24.03.2011 |

2-vuotiaan kanssa on hankalaa. Mitähän tässä oikein pitäisi tehdä? Jos nukkuu päiväunet, saattaa valvoa oikeasti vaikka puoleen yöhön. Se on meille vanhemmille taas tosi raskasta ja väsyttävää. Sitten taas, jos ei nuku päiväunia, on yliväsynyt ja joko riehuu tai kiukuttelee koko illan. Ja tuntuu vähän lapsen kiusaamiselta, jos ei anna nukkua, kun toinen on selvästi ihan poikki.

Sitä on yritetty, ettei annettaisi nukkua kuin puoli tuntia, mutta sen jälkeen on taas ihan väsynyt kun unet jäi kesken ja huonolla tuulella - tai menee jonnekin sohvannurkkaan nukkumaan.

Herää itsekseen n. klo 6.30 aamulla, ja ilman päiväunia menee puoli kahdeksan maissa nukkumaan. Sitten taas, jos on nukkunut päiväunet, voi hyvänä iltana mennä nukkumaan jo yhdeksältä, mutta pahimmillaan OIKEASTI keikkuu hereillä ja pirteänä vielä vuorokauden vaihtuessa.

Se valvominen on erityisen inhottavaa, kun ei itse pysty tekemään MITÄÄN omaa, ja sitten olen itse ihan uuvuksissa.

Mikähän tähän auttaisi - ja onko tällainen kovinkin yleistä? Pitäisikö totutella väkisin pois päiväunista, vai onko liian pieni siihen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se on huono jos lapsi valvoo 23-24. Meillä menee nukkumaan myöhään, mutta herääkin vasta 9-10 aikoihin. Joskus nukkuu päikkärit, joskus ei. Omaa aikaa on mulla nyt, klo 1 yöllä.

mutta itse olen tosi uupunut, jos en voi illalla tehdä omia juttujani. Ja olisi kiva miehenkin kanssa viettää aikaa kahdestaan. Kyllä me tietty jaksettais valvoa vaikka kahteen tai kolmeen - mutta kun sitten lapsi kuitenkin herää tosi aikaisin. Tulee helposti kierre, että itse olen ihan zombie kaikki päivät ja sitten ärsyttää, jos lapsella taas venyy ilta pitkäksi.

Vierailija
2/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista, ja neuvoista myös. Tavallaan huojentavaa kuulla, ettei olla ainoa perhe, jolla on tällaista - joten kaipa tää tästä viimeistään ajan kanssa. Tuota päiväunien poisjättämistä voisin kokeilla, niin että ensin tosiaan annan nukkua max 45 minsaa, sitten asteittain lyhennän. Toivotaan, että kevät ja valo auttaisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummaltakin lapselta jäi päikkärit pois vähän alle 2-vuotiaana. En jaksanut sitä nukutusrumbaa päikkäreille ja sitten tunnin unien jälkeen jaksoi valvoa puolilleöin. Pari viikkoa meni niin, että olivat väsyneitä päikkäriajasta nukkumaanmenoaikaan, sitten helpotti. Yöunet aikaistuivat ja alkoivat klo 19 ja nukkuivat kellon ympäri ja RAUHALLISESTI (toisin kuin aiemmin).

Vierailija
4/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en oikein tiedä miten toimia; lapsi nukahtaa päikkäreille joka tapauksessa jos on liian väsynyt, vaikka kuinka ulkoilisin tai keksisin muuta tekemistä tuohon kriittiseen aikaan iltapäivällä. Ja sitten tosiaan kukkuu pitkälle yöhön. Vaikka herättäisin lapsen puolen tunnin unien jälkeen, hän nuokkuu ja kiukuttelee vielä toisen tunnin (mikä on rasittavaa) ja riekkuu siltikin yli yhdeksään. Ei kai tässä auta kuin sinnitellä - mä vaan en mitenkään jaksais virtapiikkiä tenavaa enää viedä illalla ulos tai muuten viihdyttää, kun olen viimeisilläni raskaana ja tarvitsen joskus vähän lepoa. Mies menee myös yhdeksältä jo nukkumaan ja ois kiva, jos hänellä ois vuorokaudessa edes tunnin verran aikaa, että voisimme jutella kahdestaan tai katsoa telkkarista tallennettuja ohjelmia.

Vierailija
5/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni meillä toi vaihe ei kestänyt mahdottaman kauan. Meillä on nukuttu päikkäreitä myös joka toinen päivä.

Vierailija
6/12 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on ratkaistu niin, että lapsi saa nukkua päiväunia 45 min. On kyllä kiukkuinen, kun herätetään mutta yritän keksiä jotain mukavaa tekemistä siihen alkuun, että lapsi vähän virkistyy. Sen jälkeen loppupäivä menee varsin mukavasti. Muistathan laittaa lapsen ajoissa päikkäreille, kun noin aikaisin kuitenkin herää!

Vierailija
7/12 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen alkoi vähän päälle 2-vuotiaana, ja jatkuu edelleen (2 v. 8 kk). Kun herätetään päikkäreiltä noin 45 min - tunnin päästä, homma pysyy jotenkin hanskassa, mutta edelleen nukkumaanmenoaika on siinä 22-23.

Nyt kuitenkin aivan viime päivinä on alkanut mennä helpommin nukkumaan illalla. En vielä uskalla iloita, mutta pieni toivo on.

Otan osaa. Tiedän, miltä tuntuu tuo lapsen nukuttaminen, kun on itsekin umpiväsynyt. Ja sitten on vielä kiva kuunnella päälle ulkopuolisten kommentteja: "Ai kauhee, miten annatte noin pienen valvoa noin myöhään? Kyllä lapsi tarvitsee unta!"

Vierailija
8/12 |
24.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla poika nyt 2v 8kk ja ei ole nukkunut päiväunia viime kevään jälkeen enää lainkaan. Jos nukkui päikkärit, illat tosiaan venyi sinne klo 23-24 saakka ja jos herätti kesken päiväunien, oli todella kiukkuinen ja itkuinen. Sitten vain päätin kokeilla että miten menee jos jättää päikkärit kokonaan pois ja se olikin sitten paras ratkaisu. Illalla vain tarpeeksi ajoissa nukkumaan ettei ala olemaan liian väsynyt ja selkeät iltarutiinit. Meillä poika itse välillä ilmoittaa tekemisillään että nyt on aika iltapesulle ja muille iltatoimille ennen nukkumaanmenoa.

Eli kokeile vain rohkeasti jättää ne päikkärit pois kokonaan jos on tosi kiukkuinen päikkäreiltä herätettäessä. Kaikki lapset on erilaisia ja tärkeintä taitaa olla se lapsen vuorokaudessa saama unimäärä, ei se että nukkuuko päikkärit vai ei. Mun poika ainakin alkoi nukkumaan selvästi pidemmät yöunet päikkärien jäätyä pois (10-12 h/yö) eli vuorokaudessa saatu unimäärä pysyi suurin piirtein samana kuin silloin kun nukkui vielä päikkärit.

Vierailija
9/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi valvoo 23-24. Meillä menee nukkumaan myöhään, mutta herääkin vasta 9-10 aikoihin. Joskus nukkuu päikkärit, joskus ei. Omaa aikaa on mulla nyt, klo 1 yöllä.

Vierailija
10/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilta jätetty päikkärit pois 2v. Tosin, jos tiedän että ollaan lähdössä jonnekin ja ollaan tulossa illalla kotiin, niin laitan vähäksi aikaa päikkäreille. Meillä molemmat herää 06-07 aamulla ja klo 19 nukahtavat. Jos ollaan liikenteessä iltapäivällä ja 2v. ei ole nukkunut, niin nukahtaa rattaisiin ja jos sen tekee, niin ei nukahda ajoissa illalla. Lyhyiden päikkäreiden pitää tapahtua niin, että herää viimeistään klo 14. Pitkän kokeilun jälkeen meillä toimii tämmönen. :)

Vierailija
11/12 |
26.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi (noin 2v) on suht myöhään kukkuvaa sorttia. Nukahtaa iltaisin yleensä 22-23 aikoihin. Aamusta sitten taas nukkuu pitkään noin 9 asti. Ja päiväunet nukkuu mutta varmasti ei nukkuisi jollei häntä niille nukuttaisi. Selvästi vaan vielä tarvitsee ne. Ajattelen, että hänen rytminsä on tuollainen (eikä ihme itse olen aina ollut yökukkuja) ja sitten kun menee päiväkotiin varmaan väkisin vähän muuttuu koska aamulla pitää aiemmin herätä.

Mutta toki jos tuntuu, että ette jaksa niin jättääkää sitten päikkärit pois. Kai lapsi niinkin pärjää. Tiedän myös perheitä joissa välillä nukutaan päikkärit ja välillä ei, voisiko teillä olla näin.

Vierailija
12/12 |
25.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan yritetty löytää tasapainoa paljonko voi antaa nukkua, kun täälläkin lapsi on iloisena hereille puoleen yöhön, jos saa nukkua haluamansa pari tuntia yöunia.

Joudun kohta aloittamaan töihin heräämisen aamulla kuudelta, joten en voi olla hereillä joka yö puoleen yöhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän