Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidinmaitovastike saattaa altistaa diabetekselle

Vierailija
23.03.2011 |

Äidinmaitovastike saattaa altistaa diabetekselle

On saatu sen suuntaisia tuloksia, että on syytä epäillä äidinmaitovastikkeiden altistavan diabetekselle. Suomalaisissa tutkimuksissa on todettu 11 %:lla vauvoista, jotka ovat saaneet tavallista lehmänmaidosta valmistettua korviketta, haimavaurioita, joista voi seurata sokeritauti. Mukana tutkimuksessa oli 173 vauvaa. [15]

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 11:40"]

Näillä uutisilla on turha syyllistää äitejä. Kaikki varmasti tietävät imetyksen edut, mutta imetysongelmiin on vaikea saada apua. Omalla kohdallani esikoisen imetys meni pieleen. Ainoa ohje oli "imetä 15 minuuttia kummastakin rinnasta ja anna tutti". Ongelma oli, että vauva roikkui rinnalla koko ajan eikä koskaan ollut tyytyväisen kylläinen . Maitoa ei ikinä tullut riittävästi, mutta neuvolan imetysohjaus oli vain tuo yksi lause. Ei puhettakaan, että olisin päässyt imetyspolille ohjaukseen. Imetin ja itkin lukiessani  "äidinmaito on parasta lapselle"-vihkosia. Stressin myötä imetys epäonnistui lopullisesti. Siis todellakaan tällaiset uutiset eivät edesauta ketään imettämään onnistuneesti.

Toisen lapsen olen imettänyt onnistuneesti, vahingosta viisastuneena.

[/quote]

Ei näillä tutkimuksilla ja uutisilla ole tarkoitus syyllistää, vaan oppia ihmisen elimistöstä uutta tietoa. Aika taantumuksellista on, jos mitään hyödyllistä ja tärkeää asiaa ei saisi tuoda julki vain siinä pelossa, että jotkut saattavat siitä syyllistyä. Syyllisyys on muuten henkilön oma tunne ja sen voi käsitellä neutraaliksi. Jos et pysty imettämään, niin et pysty ja piste. Mutta on paljon äitejä, jotka valitsevat imettämättömyyden ihan oman mukavuudenhalun tai tietämättömyyden vuoksi. Eivät ehkä edes tiedä, että äidinmaito on vauvan parasta ravintoa. Siksi on hyvä valistaa heitä. 

Jokainen syyllistyvä äiti tuottaa vain hallaa asioiden neutraalille tutkimiselle ja uutisoinnille. Aina joku itseensä kääntynyt käy itkuvalittamaan, ettei saa syyllistää kun ei vaan tullu maitoa. Käsitelkää se surunne, jooko?

Vierailija
2/43 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2011 klo 22:22"]

Tässä jutussa puhuttiin äidinmaidonvastikkeesta ei appelsiinimehusta ja siellä valvontaosastolla ne antaa yleensä luovutettua äidinmaitoa. Mulle on sanottu neuvolassa, että lapselle ei saisi antaa yli 1l päivässä korviketta. Jos alkaa noita määriä mennä, pitää aloittaa kiinteät. Tämä koska munuaiset ja haima ei kestä. Tissimaitoa saa vauva juoda kuinka paljon huvittaa.

[/quote]

Jos näin on, niin olet kohdannut osastolla ammattitaidottomia hoitajia. Korvike EI rasita munuaisia. Se lukee ihan siellä osastolla olevassa pulloruokinnan ohjeistuksessakin (pullonpyörittäjän opas, löytyy netistä ja jokainen äiti saa lukea sitä vapaasti myös osastolla). Korvike on nykyään niin lähellä äidinmaitoa, että sitä voi antaa rajoituksetta. Korvike on rasittanut munuaisia kymmeniä vuosia sitten, jolloin se oli lähes pelkkää laimennettua lehmänmaitoa. Silloin Suomikin oli vielä kehitysmaa, ja aivan samoin kuin kaikki muukin on kehittynyt, myös korvikkeen koostumus on kehittynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

DM1 on lihastauti:-) DB 1 taitais olla oikein!!

Vierailija
4/43 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 19:23"]

DM1 on lihastauti:-) DB 1 taitais olla oikein!!

[/quote]

DM1= Diabetes mellitus type 1

Vierailija
5/43 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän tiedettiin eikä ole ainoa tutkimus, silloin kun tehdään tutkimus joka huonontaa jonkin tuotteen myyntiä (korvikkeet) ja lisää jonkin täysin markkinoimattoman tuotteen (äidinmaito) käyttöä on syytä ottaa tutkimus tosissaan. 

Ne ketkä tekevät tutkimuksia äidinmaidonkorviikkesta ja väittävät sen olevan parempaa kuin rintamaito on korvikkeen myyjän rahoittamia.

Vierailija
6/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei ole yleisemmin tiedossa, voisi kannustaa ihmisiä panostamaan enemmän imetykseen.

Vierailija
7/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi ettei ole yleisemmin tiedossa, voisi kannustaa ihmisiä panostamaan enemmän imetykseen.

Uskokaa nyt jo että kaikilla se imetys ei vaan onnistu vaikka mieli tekiskin imettää!

Vierailija
8/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt jo että kaikilla se imetys ei vaan onnistu vaikka mieli tekiskin imettää!

Sanoinko viestissäni jotain tällaista? Siis että kaikilla se onnistuu tms? Olet kenties pettynyt omaan imetykseesi ja purat sitä näin?

Vierailija
9/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taidan sitten mennä ja tappaa mun mutsin. Se saatana kun ei mua imettänyt ilmeisesti kultaisella seitkytluvulla, tuoremehua tais juottaa. Nyt on sitten ykköstyypin diabetes, mä olenkin miettinyt että mistä tuli ja mistä syystä?

Eikä siinä mitään. Odotan kaikenlisäksi kolmatta lasta ja se viedään heti synnytyksen jälkeen valvontaosastolle missä sille annetaan äidinmaidonkorviketta. Ne perkeleet sairastuttaa mun lapsen tahallaan!!!!!!!!!!

Vierailija
10/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni otos, ei todista mitään.

Mua ruokittu korvikkeella ja olen terve kuin pukki ollut koko elämäni.

Vierailija
11/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vasta onkin pieni otos

Vierailija
12/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni otos, ei todista mitään.

Mua ruokittu korvikkeella ja olen terve kuin pukki ollut koko elämäni.

Minut ja kolme siskoani on ruokittu korvikkeella ja minun siitepölyallergiaani lukuunottamatta ei ole mitään sairauksia.

Vierailija
13/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni otos, ei todista mitään. Mua ruokittu korvikkeella ja olen terve kuin pukki ollut koko elämäni.

oma kokemuksesi nyt sitten kumoaa tämän tutkimuksen tulokset???

Tätä asiaa on tutkittu paljon ja aivan selvät tulokset on saatu. Varhainen lehmänmaitoaltistus altistaa ykköstyypin diabetekselle.

Vierailija
14/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pieni otos, ei todista mitään. Mua ruokittu korvikkeella ja olen terve kuin pukki ollut koko elämäni.

Tätä asiaa on tutkittu paljon ja aivan selvät tulokset on saatu. Varhainen lehmänmaitoaltistus altistaa ykköstyypin diabetekselle.

Sekin on tutkittu että ne naiset on kauniimpia joiden esikoinen on tyttö kuin ne jotka on saaneet esikoisekseen pojan.

Vierailija
15/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykköstyypin diabetes ollut jo vuodesta -91. Sairastuin 3-vuotiaana...

Vierailija
16/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa apteekin korviketta -almiron pepti/neocate jne- kaupan tuttelien tms. sijaan, jos vain suinkin on varaa, eikä alkaa täällä riehua? Tunnen erään naisen, jolla itsellään oli DM 1 ja osti näitä erikoiskorvikkeita, koska tiesi tuon riskin. Kelakorvausta hän ei tietenkään saanut, kun ei ollut allergiaa.

Vierailija
17/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa apteekin korviketta -almiron pepti/neocate jne- kaupan tuttelien tms. sijaan, jos vain suinkin on varaa, eikä alkaa täällä riehua? Tunnen erään naisen, jolla itsellään oli DM 1 ja osti näitä erikoiskorvikkeita, koska tiesi tuon riskin. Kelakorvausta hän ei tietenkään saanut, kun ei ollut allergiaa.

Ne kun on Nutrilon Soijaa lukuun ottamatta maitopohjaisia...

Vierailija
18/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En niin väittänyt, että mun kokemus kumoaa... kunhan totesin vain oman kokemukseni. Ajattelin vain, että alle 200 on todella pieni otos.

Tiedän monia korvikeruokittuja, joilla ei ole aikuisenakaan diabetesta. Mun lapsuuden ystävällä on diabetes ja kysäisin, niin häntä oli kuulemma imetetty lähes yksivuotiaaksi... Ei sekään mitään todista. Kunhan vaan kysäisin.

Vierailija
19/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että se on geeneissä ensin.

Lapsella pitää olla altistus sokeritautiin jo itsellään. Ei äidinmaidonvastike aiheuta kenellekään mitään. Allergiakin on sitä että ei siedä jotain en usko mitenkään päin, että korvike aiheuttaa taudin ihmiselle!!!

Vierailija
20/43 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi altistaa diabetekselle, missään ei juoda niin paljon maitoa kuin Suomessa ja missään ei ole diabetesta niin paljon kuin Suomessa. Ei ole uusi tieto.