Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jauhopeukalot, hoi:) kyse 1v kakusta:)

Vierailija
23.03.2011 |

ens viikolla olis pojan yksvuotis synttärit ja vinkkejä otettaisiin vastaan täytekakun osalta:) en ole koskaan ollut mikään jauhopeukalo, joten olen jättänyt nuo makeat leivonnaiset suosiolla leipomatta. kakut olen aina joko polttanut, tai tehnyt sen virheen, että niistä tulee AINA liian makeita:( olisikos joku helppo ja yksinkertainen, HYVÄ ohje, josta jopa minä selviytyisin:)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellä varustettu kakku leipomosta.Meillä tehtiin lasten 4v synttäreihin asti näin.

Vierailija
2/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimellä varustettu kakku leipomosta.Meillä tehtiin lasten 4v synttäreihin asti näin.

mutta kuitenkin olis ihan kiva itse koittaa.. jos vaikka tällä kertaa onnistuisi:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä suorakaiteen muotoinen kakku. Meinasin yrittää tänä vuonna niin, monien vuosien munailujen jälkeen.. Ne hiivatan täytekakkutaikinat siinä oikeassa täytekakkumuotissa ovat ihan perkeleestä!

Täytevinkkejä otettais tännekin.

Vierailija
4/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä munaa tilaa viikko ennen synttäreitä

Vierailija - 23.03.11 12:07 (ID 12338887)

jatkoista en tiedä.

Vierailija
5/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas onnistui, ikinä en ole polttanut tai jäänyt raaaksi. Aina on irronnut vuoasta.

Täytteeksi kermavaahto-rahka-hedelmä tai marja niin ei ainikaan tule liian makea. En mielestäni ole mikään jauhopeukalo, ihan normaalia minusta että osaa leipoa.

Vierailija
6/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niistä kääretortuista suikaleita ja täytä, rullaa ja siinä on kakku!

Sama ap.lle vinkiksi. Kääretorttuja leipoo paljon nopeasti, väliin vaikka rahkaa. Liivatteella saat kiinteämmäksi. Sit vaan kermaa päälle ja jotain koristeeksi. Helppo on ostaa suklaata, raastaa tai leikata pieniksi kuutioiksi ja kipata kasa kakun päälle. :)

Vierailija
7/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittaa kananmunia esim lasiin. Laita nyt vaikka 4 kpl. Kaada munat kuivaan kulhoon.

Mittaa saman verran samanlaiseen lasiin sokeria ja kaada munien joukkoon. Vatkaa vaahdoksi.

Mittaa taas saman verran vehnäjauhoja kuin oli munia. Lisää jauhojen joukkoon 1-2 tl leivinjauhetta.

Lisää jauhoseos vatkattuun vaahtoon varovasti eli ei kaikkea ihan kerralla. Sekoittele mahdollisen vähän, mutta silti hyvin.

Kaada taikina voideltuun vuokaan ja paista 170 asteessa n. 30-40 min niin, että kun kokeilet esim. kakun keskeltä tulitikun vaalealla päällä, tikkuun ei jää mitään. Jos tikkuun jää taikinaa, paista vielä. Kypsän kakun reunat myös irtoavat reunoista.

Kun kakku on kypsä, kumoa. Kakku on hyvä tehdä edellisenä päivänä enne kuin sen täyttää. On helpmpi, ettei ole niin höhhöä.

Tämä ohje on hyvä, sitä voi soveltaa munien mukaan eli jos sulla on pieni vuoka, laita vain 3 kpl munia ja munien desimäärän mukaan sokeri ja jauhot.

Vierailija
8/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://anjan.vuodatus.net/blog/category/Täytekakut

Kieputuskakku blogia kun selaat alaspäin.

7

Vierailija
9/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se peruskakkupohja on kyllä pilata. Kun laittaa saman verran munia, sokeria ja jauhoja ja varuiksi vaikka hiukan leivinjauhetta. Munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi, jauhot varovasti sekaan, voideltuun vuokaan ja 175 asteisessa uunissa kunnes tulitikkuun ei jää taikinaa, kun tökkää sillä keskelle kakkua. n 15-25 min kakun koosta riippuen.

Täytevinkkejä tuossa tulikin, mutta hilloa&marjoja, rahkaa, kermaa &marjoja, hedelmiä, mitä vaan.

Vierailija
10/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa kakku n.1,5 cm paksuisiksi kerroksiksi. Kostuta kakkukerrokset maidolla. Kätevä kostutusapuväline on lasten nokkamuki. Laita sisälle esim. sauvasekoittimella murskattu cocktail-valmishedelmäsalaatti (ilman säilykemehua) tai piltin mango- tai persikkasose. Päälle vain kerma ja koristeet.

Vierailija
11/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytekakun helppo ohje;

- Sokeria ja munia saman verran (mittaa juomalasissa esim) - eli selvyyden vuoksi esim lasillinen munia ja lasillinen sokeria

- Jauhot voi mitata saman kokoisella lasilla (ruokalusikallinen tai kaksi enemmän kuin sokeria)

- Teelusikallinen leivinjauhetta ja ruokalusikallinen perunajauhoa

- Sokeri ja munat vatkataan vaaleaksi vaahdoksi, jauhot lisätään siivilän läpi ja sekoitetaan varovasti vaahdon sekaan puuhaarukalla tai vastaavalla.

- Paistetaan 50 min 175 asteessa uunin alemmalla tasolla. Testaa kypsyys tulitikulla, jos vaatii lisää paistoaikaa, kakun päälle voi laittaa folion, niin ei pohja pääse palamaan.

Helppoa on, kun vatkaa kunnon vaahdon, eikä mene aukaisemaan uunin luukkua turhaan. Munien määrään vaikuttaa kakkuvuoan koko ja kuinka monta syöjää on... :)

Vierailija
12/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita yhteen neljä munaa (tai riippuu vähän pohjan koosta). Laita toiseen saman verran sokeria, toiseen saman verran vehnäjauhoja. Voit korvata osan perunajauhoilla. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, lisää jauhot varovasti. Voitele vuoka, ripottele siihen korppujauhoja, kaada taikina vuokaan. Paista 200 asteessa uunin alaosassa. Kokeile puutikulla milloin kakku on kypsää (ei tartu). Jos pinta pääsee hieman tummumaan, voit hyvin leikata sen pois.

Leikkaa kakku kahtia, kostuta appelsiinimehulla, laita täytteeksi rahka-kermavaahto ja hedelmiä/marjoja. Rahka estää kakusta tulemasta liian makeaa. Yksi hyvä täyte on myös vauvojen jugurtit rahkan tilalta.

Tee tämä edellisenä iltana. Kakku maustuu yön aikana ja vielä on aikaa hätäratkaisulle, jos pohja epäonnistuu.

Aamulla kuorruta kermavaahdolla tai ohueksi kaulitulla marsipaanilla, jonka alle ohuesti kermavaahtoa, koristele mieleiseksi.

Vierailija
13/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee hyytelö/juustokakku vai miksi niitä sanotaan.

Niistä tulee ilman jauhojakin hyviä, reseptejä on pilvin pimein netissä.

Vierailija
14/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän tällä jonkinlaiseen alkuun päästä.. ainakin täytteiden puolesta..

ja juu juuri tuo peruspohja (samanverran munia, jauhoja ja sokeria) menee aina pieleen, vaikka täällä väitettiin ettei sen pilaaminen ole mahdollista.

en sitten tiedä onko tuo meitin kiertoilmauuni jotenkin sodassa minua vastaan, kun aina polttaa kakkupohjat:D

toisaalta täälläkin tuli eri paistoasteita ja aikoja.. että mitä sitä sitten uskoo.. kai pitää istua siinä uunin vierellä suurennuslasin kanssa ettei mikään mene pieleen..

ja juustokakkua osaan kyllä tehdä, siinä vaan päälliseen jää aina tahtomattakin klönttejä.. ei oikein liivatekaan tykkää elää kanssani symbioosissa..

ja kun joku ilmoitti että on normaalia osata leipoa ja piti ihmeellisenä sitä ettei osaa, niin pakko kertoa, että osaan kyllä leipoa. KAIKKEA muuta kuin täytekakkuja. suurin syy siihen on varmaan harjottelemattomuus. kun kerran polttaa kakun karrelle, niin ei hetkeen tee mieli alkaa samaa rumbaa alusta.. joten olen jättänyt kakut ja kääretortut ja pannarit ym muiden huoleksi. nyt pitäisi vaan hiljalleen alkaa itsekin opettelemaan kun näitä synttäreitä nyt kuitenkin tulevaisuudessa enemmänkin tulee..

mutta juu, iso kiitos asiallisille vastauksille.

t.ap

Vierailija
15/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..netistä koitin selailla noita reseptejä kyllä. useammankin löysin, mutta kaikki tuntuivat olevan jotenkin liian "hienoja" ja koreita.. hienon ja hyvän kakun minäkin tahdon leipoa, mutta nuo ovat vasta-alkajille ihan liian hankalia toteuttaa..

Vierailija
16/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei av-mammat osaa leipoa. Meillä on kyllä sen verran rahaa, että leipomo on mahtavin ratkaisu tässä maassa.

Vierailija
17/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on aina asteita 165 ja n. tunti. kiertoilmauunissa vois 155-160 astetta olla ihan riittävä.

Vierailija
18/18 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen koulutukseltani suurtalouskokki ja henkilöstöravintolassa töissä. Työurani aikana olen tehnyt ainakin tuhat kakkupohjaa. Kerran meni viikko, että sain tehtyä äitienpäiväksi kakkupohjat myyntiin! Mä tein joka päivä kaksi satsia pohjia ja välillä mun työskentelyä oli seuraamassa kolme työkaveria, eikä me ikinä keksitty miksi meni pieleen. Kaikki näytti hyvältä, kunnes mä sain kakut uuniin. Siellä taikinat levisi pitkin uunin seiniä (kiertoilmauuni, muttei sen silti olisi kuulunut niin levitä), jos ne pysyi vuoissa niin reunat kuivui ja sisältä oli raakaa. Yks satsi oli kivikovia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän viisi