G: Ilmoitatko allergiasi esim keliakian, kun sinut kutsutaan juhliin? Vaikka ei kysytä erikseen.
Eli jos saat kutsun jossa pyydetään vastausta tulemisesta, niin ilmoitatko samalla allergioista vaikka niitä ei olisi kysytty? Vai oletatko että on tarjolla esim gluteenittomia ja laktoosittomia vaihtoehtoja?
Kysyn tätä koska lähetimme juuri 100 kutsua, ja unohdin kysyä samalla tuota asiaa.
Kommentit (3)
Riippuu kyllä juhlista, jos tiedän että varautuminen on hankalaa otamme omat eväät mukaan. Osalla perheestä on niin monimutkainen dieetti allergian takia että en jätä emäntien vastuulle sen onnistumista.
Keliakia ei ole muuten allergia, vaan sairaus. Se asiasta erikseen ilmoittaminen antaa minulle sellaisen olon, että vaadin nyt tässä erityiskohtelua, ja se on minulle todella noloa. Olla vaivaksi. Tutut ihmiset kyllä tietääkin tilanteen, mutta joskus nekin unohtavat, ja ovat kovin noloina. Sitten vieraammille emännille kun olen ollut ilmoittamatta, onkin käynyt niin, etten voi syödä mitään. Ja sitten minua säälittää, kun näen, että emäntää harmittaa kympillä. Että nykyään taidan kyllä ilmoittaa.
Syön sitä mitä pystyn.