Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin imettämisen, ehkä kehtaa käydä missään

Vierailija
23.03.2011 |

Jouduin lopettamaan imetyksen aloittaakseni masennuslääkityksen. Olen ollut masentunut aiemminkin muutama vuosi sitten ja kokeilin silloin montaa lääkettä, joista vain yksi sopii minulle. Tämän ainoan sopivan lääkkeen kanssa ei voi imettää.

Vointini alkaa hiljalleen parantua, mutta ongelma on se, etten kehtaa käydä vauvan kanssa missään, missä on muita äitejä. Käymme kahviloissa ja uskallan niissä ruokkia vauvaa pullosta, mutta perhekahviloihin, muskareihin tai muihin vastaaviin en uskalla mennä. Pelkään että ihmiset katsovat kieroon kun en imetä, enkä todellakaan halua kertoa kenellekään lääkityksestäni. Omille tuttavilleni valehtelen että osittaisimetän.

Joku varmaan kommentoi tähän että oliko pakko hankkia lapsia jos on taipumusta masennukseen, ja siihen vastaan että oli. Olen tästä sairaudesta huolimatta oikein hyvä äiti. Joku toinen varmaan ihmettelee että eikö olisi voinut vain purra hammasta ja imettää, ja siihen vastaan että ei. Koko perheen kannalta on tärkeää että äiti voi hyvin eikä esimerkiksi purskahtele itkuun kesken päivän ilman mitään syytä. Kotityöt, lapsen hoidon, työni ja muut toimet olen hoitanut aina, masentuneena tai ei, joten laiskuudestakaan ei tässä ole kyse.

Kauhulla luin täältä tai joltain toiselta palastalta kertomusta siitä miten jonkun vauvajumpan päätteeksi kaikki imettivät vauvojaan ja ohjaaja oli evästänyt sanomalla "nyt kaikki HALUAVAT voivat imettää" tuijottaen sitä yhtä joka ei imettänyt.

Neuvolan perhevalmennuksen ryhmässä on mukavia äitejä ja meillä on yhteisiä tapaamisia noin kerran kuussa. Näissä tapaamisissa kaikki imettävät vauvojaan. Tähän mennessä olen saanut syötettyä vauvani juuri ennen lähtöä ja lähtenyt pois hyvissä ajoin ennenkun nälkä tulee uudestaan, mutta tämä salailu alkaa olla raskasta. Ensi viikolla olisi taas tapaaminen, mutta en luultavasti jaksa enää mennä.

Mitä teen?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voivat olla taas ylpeitä itsestään... Tärkeintä on muiden syyllistäminen siinä määrin, että ihmiset tuntevat itsensä huonoksi vaikka kukaan ei ole edes sanonut mitään.

ap, sekaan vaan!

Vierailija
22/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suostunut imettämään vaikka ois maksettu! Vauva sai maitoa pullosta ja kotona imetin sen minkä imetin. Ei siinä sen kummempaa, minun vartaloni ja kellään ei oo mitään sanomista mun päätöksiini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat eivät ajattele asiasta yhtään mitään. Tiedän kokemuksesta.

Esikoista imetin kyllä, mutta en koskaan kehdannut julkisesti, joten minulla oli aina pullo pumpattua maitoa mukana niin muskarissa kuin vauvauinnissakin. Kuopuksen kanssa olin rohkeampi, hankin useampia imetyspaitoja jne. mutta jouduin käyttämään rintakumeja ja niiden kanssa imettäminen julkisesti on tosi hankalaa. Meillä myös imetys jouduttiin lopettamaan 2 kk:n iässä vauvan takia, ja huomasin selittäväni koko piinaavan tarinan yksityiskohtineen ihan ventovieraillekin, kun niin häpesin pullon käyttöäni. Esikoisen kanssa en osannut edes hävetä. Koin jotenkin epäonnistuneeni, ja luulen, että itse myös koet jotain samaa. Nyt sinun täytyy vain päästä tunteesta eroon. On lukuisia syitä, miksi joku ei imetä eikä niitä syitä tarvitse erikseen kertoa. Otat vain pullon esiin etkä ajattele mitään erityistä. Jos joku joskus kysyy asiasta, voit sanoa tyynesti, että et mielelläsi imetä julkisesti.

Vierailija
24/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun korvien välissä. oikeesti on paljon ihmisiä jotan ei imetä julkisesti syystä tai toisesta. tai lopettavat imettämisen lääkeiden takia, on paljon lääkkeitä minkä takia ei voi imettää. Ja lopulta mitä hemmettiä se kelleen kuullu miten lapsesi ruokit kunhanruokit.

T: 7 äiti joka on osan imettänyt osan ei.

Vierailija
25/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin juuri neuvolassa laululeikkijutussa (kertaluontoinen), jonka jälkeen kaikki muut imettivät vauvansa. Minä annoin pilttiä ja kaivoin pullon esille, eikä kukaan kiinnittänyt meihin mitään negatiivista huomiota. Yksi äiti kysyi meidän pullosta, kun oli kuulemma niiiiin hieno. ;)

Vierailija
26/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei imetys onnistunut kuin imetystyynyn kanssa nojatuolissa, vaikka kuinka yritin kotona harjoitella eri asennoissa. Ihan suosiolla sitten annoin pulloa esim. vauvauinnin päätteeksi ja perhekerhossa. Kukaan ei kysynyt mitään. Jos olisi kysynyt, olisin varmaan yleisesti sanonut, että meillä imetys on ollut haastavaa tms.

Vähän epäilen, että olisikohan tuo jumppaajan kommentti, josta ap mainitsi, ollut enemmän jumppaajan omassa päässä, omasta epävarmuudesta kumpuavaa.. Minusta on ihan ymmärrettävää, että ohjaaja on tuonut esille, että jumpan päätteeksi on mahdollista jäädä saliin imettämään, koska monilla vauvoilla on jumpan jälkeen nälkä ja imettäminen on hankalaa esim. ulkona. Tottakai tuossa tilanteessa olisi vauvalle voinut pulloakin antaa.

Vierailija
27/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko voisit aloittaa kiinteät? Jos niin ota sellainen mukaan ja tilkka vettä päälle.

Vierailija
28/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei syyllistä sua eikä katso pitkään, ruokit vauvasti miten tahansa, koska siellä ei istu mitään imetyspoliiseja vaain äitjeä, joilla on järki päässä ja ymmärrys siitä, ettei elämä aina mene oppikirjan mukaan - ei ole siis mennyt useimmilla heilläkään. Minä en ole voinut imettää, eikä kukaan ole koskaan sanonut pahasti tai katsonut pahasti - vaikka itse olin ekoilla kerroilla pulloa kaivellessani suorastaan säikky ja luulin (liiallisen netissä roikkumisen vuoksi) että kohta joku tulee saarnaamaan siitä kuinka lapsestani tulee nyt suurinpiirtein kehitysvammainen kun annan hänelle lehmänmaitoa enkä sitä Ainoaa Oikeaa ravintoa, äidinmaitoa. Nyt kun lapsi on kasvanut, en osaa edes sanoa moniko vauvan äiti imettää ja moniko antaa pullosta, koska tuollaisilla asioilla ei ole niin suurta merkitystä että niihin kiinnittäis mitään huomiota.

Ylipäänsä mikään tai kukaan tässä todellisessa maailmassa ei syyllistä imettämisestä - paitsi vauva-lehti, josta ilmeisesti luit tuon jumppakommentin. Jos mä vaan tässä ehtisin, niin voisin hakea sulle netistä sen vastausketjun, jonka perusteella vauvalehti teki tuon artikkelin siitä syyllisestäänkö imettämisestä - voit siitä itse laskea, kuinka monta on syyllistetty. Heitä oli siis todella vähän vastaajista, mut just heidät oli sitten poimittu tuohon lehtiartikkeliin.

Toiset äidit ylipäänsä suhtautuvat myönteisesti tuoreisiin äiteihin ja jakavat mielellään ilosi suloisesta vauvasta. Rohkeasti mukaan vaan.:)

Vierailija
29/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on syysi pulloruokintaan ja ne ei muille kuulu :)

Vierailija
30/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on syysi pulloruokintaan ja ne ei muille kuulu :)

Vierailija
31/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki joukkoon mahtuu erilaisia ihmisiä, mutta suurin osa ihmisistä ei varmasti kiinnitä mitään huomiota siihen, miten ruokit vauvan.

Minä olen käynyt imetystukiryhmässä aikoinani ja siellä oli mm. mikro pullojen lämmitystä varten ja sen olemassa olosta kerrottiinkin ryhmän alussa. Samoin pulloa sai aina muutama vauva :)

Joten jotenkin en usko, että perhevalmennus tms. ryhmässä asia olisi jotenkin toisin :-)

Vierailija
32/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkitykset eivät ole ainoa syy lopettaa imettäminen (ja niitä lääkityksiäkin on niin eri syistä).

Itse en ole kumpaakaan lastani imettänyt julkisesti. Syynä oli, etten sitten oikein koskaan oppinut imettämään istualtaan, vaan meillä imetettiin kotona aina sängyn päällä makuullaan.

Muskareissa ym. kerhoilla meidän muksut saivat ihan reilusti pullomaitoa, joskus se oli äidinmaitoa, joskus tuttelia.

Minun mielestäni voisit ihan hyvin käydä kerhoissa ja antaa lapsellesi pullomaitoa. Valitettavasti monet äidit ovat kanssasisarilleen vähän tahdittomia ja kysyvät ehkä suoraan, miksi et imetä. Minun mielestäni voisit sanoa kaikille johdonmukaisesti saman valkoisen valheen, tyyliin "imetys ei oikein suju istualtaan" tai "oma maito ei riitä, joten neuvolassakin suosittelivat korvikkeen antamista, reissussa kätevämpi näin". Mistä sen kukaan tietää, miten asia oikeasti on?

Sinä itse tiedät, että olet tehnyt oikean ratkaisun tässä asiassa. Tee oikea päätös myös siinä, että harrastat vauvasi kanssa ja annat hänen tavata muitakin vauvoja.

Hyvää kevättä!

Vierailija
33/33 |
23.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan imettänyt lastani, pumppasin maitoa ensimmäiset 2,5 kk:tta ja vauva söi syntymästä asti sekä korviketta että vähän omaa maitoa. Sairaalassahan sitä kauhisteltiin mutta sanoin vain EI, EN IMETÄ, voin pumpata sitä maitoa kotona ja onhan lapset ennenkin tuttelilla kasvanu :) Ja kuten tuolla joku jo kirjoitti, ei se imettäminen tee yhtään parempaa äitiä kenestäkään. Tämä maidon pumppaaminen pari kuukautta ja tuttelilla syöttäminen on meillä ollu hyvä näin ei siihen muitten tarttee nokkaansa koputt.9aa! Ja tsemppiä sinulle! Hyvää kevään odotusta