Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vedättävätkö asunnonvälittäjät?

Vierailija
22.03.2011 |

Teimme tarjouksen eräästä asunnosta ja välittäjä sanoi tarjousta tehdessämme, että on tullut toinen tarjous ja hymähteli meidän pienemmälle tarjoukselle.

Vedättävätkö yleensä tällaisissa asioissa? Onkohan toista tarjousta edes olemassa?

Pysyimme tiukasti kannassamme emmekä välittäneet välittäjän puheista. Toisen tarjouksen määrää ei tietenkään sanonut. Ensimmäistä asuntoamme olemme ostamassa, kuten varmaan arvaa. Huomisiltaan asti pitäisi odottaa vastausta.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myyjähän se on joka päättää millä hinnalla myy ja välittäjän etu se on jos saa asunnon myytyä.

Tai mä en ainakaan ymmärrä miks vedättäisi.

nimim. alalla oleva

Vierailija
2/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleensä haluavat kyllä saada heti kaupat aikaan kun vain mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisuus nähdä toisen tekemää tarjousta. Myyjällä on mutta ei ostajalla

Vierailija
4/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä välittäjä sitä kerro, paljonko on tarjottu ja aina edes korkein tarjous ei asuntoa saa, jos muut ehdot on myyjälle sopivammat pienemmässä tarjouksessa. (esim. vapautuminen)

Mutta en näe mitään syytä miksi vedättäisi. Tyhmä on jos niin tekee, kyllä asunnot halutaan kaupalle mahdollisimman nopeasti.

Vierailija
5/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan täsmälleen sama tilanne, kun ostimme asuntoa. ja välittäjä jopa sanoi sen toisen "tarjouksen" määrän. ´Mitä hän ei tietenkään olisi saanut sanoa. Meidän tarjous sitten kuitenkin meni läpi. Välittäjät ovat läpeensä mätiä!

Vierailija
6/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnonvälittäjät ovat yhtä luotettavia kuin käytettyjen autojen myyjät. Eli pysykää kannassanne ja katselkaa mitä tapahtuu. Ainahan te voitte nostaa tarjousta myöhemmin, jos haluatte.

Vierailija
7/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen sitä mieltä että eurolla saat euron välittäjän ja niin edelleen. Ite ainakin ihan karsastan näitä hullun halvalla mainostavia firmoja. Niillä kun yleensä ei ole sillä maineellakaan niin väliä kuin esim. vähän laadukkaampien firmojen välittäjillä.

Vierailija
8/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen sitä mieltä että eurolla saat euron välittäjän ja niin edelleen. Ite ainakin ihan karsastan näitä hullun halvalla mainostavia firmoja. Niillä kun yleensä ei ole sillä maineellakaan niin väliä kuin esim. vähän laadukkaampien firmojen välittäjillä.

ostajahan ei sitä välittäjää valitse.

Vierailija
9/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran olen myynyt ja AINA pikkufirmojen kautta. Asunnon hinnasta olemme päässeet paremmin sopuun ja mitä isoja firmoja käynyt ja niiden tapaa seurannut niin mahdollisimman halvalla ja nopeesti.

Monesti olen myös huomannut, että nämä pienten firmojen välittäjät ovat ihmisläheisempiä kuin isojen.

Vierailija
10/12 |
22.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on tästä useitakin kokemuksia. Välittäjät varmasti kieltävät vedättämisen mutta kummasti moni kohde vaan roikkuu myytävänä, vaikka tarjouksia "satelee"... Välittäjät kertovat usein, että kiinnostusta on paljon ja hoputtavat tekemään tarjouksia. Myös kilpailevista "tarjouksista" kerrotaan avoimesti ja yritetään saada ihmiset kilpailemaan. Ostaja ei vaan voi tietää tai tarkistaa onko kilpailevaa tarjousta edes olemassa. Kiinteistömaailman tarjouskauppa on vihonviimeinen tapa tehdä kiinteistökauppaa - yhden kerran erehdyttiin lähtemään mukaan mutta lopputuloksena oli se, että meitä käytettiin "korotusautomaattina" eikä myyjällä ilmeisesti ollut edes tarkoitus juuri meidän tarjousta hyväksyä (tämän välittäjä paljasti vahingossa kun emme enää suostuneet korottamaan - syy oli ilmeisesti joku "ehdoistamme", joissa ei tosin ollut mitään vikaa niin kauan kun olimme korottamassa).

Toisen kerran teimme tarjouksen, joka oli välittäjän mielestä "loukkaava" myyjää kohtaan eli suomeksi liian vähän. Tästä eteenpäin välittäjä suhtautui meihin kuin halpaan makkaraan eli oikeasti hän otti nokkiinsa siitä, että meidän mielestä hintapyyntö(-arvio) oli liian kova. Myös ystävämme kävivät kyseistä kohdetta puolestamme katsomassa; he esittivät kiinnostunutta ja heille kerrottiin tarkka summa, jonka me olimme tarjonneet... Ystävät lähetimme "vakoilemaan", koska välittäjä painosti meitä koko ajan korottamaan tarjoustamme, koska kysyntä oli kuulemma kova ja näytöissä vilisi porukkaa - näin ei tosiaan ollut vaan kuta kuinkin täysin päin vastoin. Myyjä ilmeisesti uskoi välittäjää eikä hyväksynyt tarjouksiamme - lopulta myyjä hyväksyi melkein 10 000e halvemman tarjouksen kuin meidän tarjous, koska me emme tuossa vaiheessa (2,5kk ensimmäisestä tarjouksesta) olleet enää kohteesta kiinnostuneita.

Varsinkin hintakriittisiin ostajiin suhtaudutaan nihkeästi; hintapyyntöjä ei saisi kritisoida eikä kysellä kohteesta liikaa. Itse joutuu ottamaan paljon asioista selvää; välittäjät eivät osaa tai viitsi kaikkia asioita selvittää. Myös täysin väärää tai "mutu" tietoa voidaan esittää - tosin vain suullisesti ettei siitä joudu vaikeuksiin. Monien välittäjien rakennustietämys on ihmeen vähäistä.

Mutta mahtuu sinne joukkoon niitä helmiäkin, jotka paneutuvat työhönsä ja suhtautuvat kaikkiin asiakkaisiin tasavertaisesti. Ja jaksavat ottaa asioista selvää ja soitella ja kertoa uusista kohteista. Meidän kodin etsintä kesti lähes 2 vuotta mutta onneksi löytyi välittäjä joka lopulta löysi meille täydellisen kodin. Mutta monenlaista välittäjää ehti parin vuoden aikana tulla vastaan; meidän kokemuksen mukaan pienempi firma palveli paremmin ja ne ikävimmät kokemukset ovat yhdestä ja samasta isosta firmasta.

Vierailija
11/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisia kokemuksia kuin 12lla. Muutamia fiksun oloisia, suuri osa on ihan selkärangatonta porukkaa. 

Vierailija
12/12 |
30.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.03.2011 klo 17:30"]

myyjähän se on joka päättää millä hinnalla myy ja välittäjän etu se on jos saa asunnon myytyä.

Tai mä en ainakaan ymmärrä miks vedättäisi.

nimim. alalla oleva

[/quote]

ai että ihan alalla muka oleva, eikä tiedä, että yleensä se kiinteistönvälittäjän palkkio on prosentteja kauppahinnasta eli kyllä, mitä suurempi kauppahinta, sitä enemmän fyffeä välittäjän lompsaan! 

Totta kai olennaisinta on saada kaupat tehtyä, mutta jos siis niitä tarjouksia ja kiinnostusta on, niin vedätykseen on iso houkutus. On siinä tietysti se riski, että asiakas ei nosta tarjoustaan, mutta sitten voi aina myyjä hyväksyä sen vanhan, alemman.

Riskitöntä tuo on käytännössä ja siksi hyvinkin yleistä.