naapurini meinaa antaa alaikäisten lastensa juoda alkoholia kotona. Alaikäisellä
tarkoitan n. 16 vuodesta ylöspäin.
Mä en voi ymmärtää, perustelee sillä että tietääpähän ainakin missä ja mitä juovat.
Mitä mieltä?
Kommentit (42)
Voi hellanlettas kun taas on kukkahattutäti meinannut saada sydärin. Aikoinaan minunkin äiti antoi kotona maistaa alkoholia tuossa iässä ja kokeilla vähän että miten mikäkin alkoholimäärä vaikuttaa. Eikö se ole parempi tehdä kotona aikuisen valvovan silmän alla, kuin heti 18v-synttäreillä vetää ittensä vatsahuuhteluun tai sammua jonnekin puskaan
Hei nyt ne vaaleanpunaiset rillit pois naamalta ja herätys todellisuuteen!
Näin meilläkin tehtiin kotona :) ja juu ei ole alkkista tullut, heh. En ole juonut varmaan pariin vuoteen humalaan itseäni :P
Joskus sitten tulevaisuudessa varmasti meilläkin lapset juo ekat "saunakaljat" kotona
ne nuoret vanhempien kanssa juo riittää näille teineille? Ettei sitten yhtään enää huvita juoda kaverien kanssa kotibileissä tai kaupungilla kun on mamman ja papan kanssa sivistyneesti juotu siellä olohuoneessa alkoholia? Kuinka yksinkertaisia vanhemmat voikaan olla jos tämä on taka-ajatuksena siinä että annetaan alaikäiselle mietoja juomia kotona.
Juu ei, kyllä ne kittaa sitä viinaa ihan entiseen malliin, pikemminkin jopa vielä enemmän, koska ovat saaneet vanhemmiltaan siihen oikein luvan. Viina on siirretty sallittujen aineiden listalle. Kuinka oikeastaan vanhemmat voi edes alkon käytöstä suuttua koska ovat sen jo sallineet?
Niin ja laki sanoo ettei alaikäiselle saa alkoholia antaa, poikkeuslupaa ei ole edes vanhemmilla.
Yhteys poliisiin.
Sitä mieltä minä olen! Ja laki on mun takana! :D
outoa, että näin moni hyväksyy lastensa alkoholin käytön ja vieläpä tukee sitä ostamalla! Eikö teitä yhtään haittaa se näkökulma, että rikotte tuossa kohtaa lakia? Tai se mitä sossu tuumaisi jos saisi tietää puuhistanne? Lastensuojelun asiakkuushan siitä seuraisi. Ja nyt en tarkoita mitään puolikkaan lasin maistamista vaan niitä vanhempia jotka hakevat lapselleen ja mahdollisesti vielä tämän kavereille kassillisen siideriä.
Kukkahattutädiksi minua on turha haukkua, sillä olen itsekin vasta reilu parikymppinen. Olihan meistäkin teininä "kivaa", kun jonkun kaverin äiti osti meille viinaa ja mahdollisesti vielä ryyppäsi kanssamme. Näin aikuisena kuitenkin arvostan omia vanhempiani, jotka käyttäytyivät niinkuin aikuisten kuuluukin eivätkä hyväksyneet minun alkoholin käyttöäni ollakeen "kivoja".
Tai joo, voisin antaa maistaa suullisen, jos haluavat, siis jotain 16-vuotiaina mutta ei sen enempää. Katson, että meidän vähäinen käyttömme lähinnä viikonlopun ruokajuomana riittää heille esimerkiksi, mitään kotikännejä tai muita harjoituksia ei tarvita.
opetatte lapsillenne moraalia, kun oma asenteenne näyttää olevan, että lakia voi soveltaa oman mielen mukaisesti aina sopivissa paikoin?
Kotonahan juodaan vain pohjat.
Aika sinisilmäistä kuvitella, ettei lapsi juo sitten muualla lisää.
Eli vissiin parempi mennä nekin pohjat juomaan johonkin pusikkoon??
joskus 16 - 17-vuotiaana pitää bileitä kotona ja kyllä vanhemmat tiesivät että siellä juotiin. Kauhistelkaa nyt. Mun vanhemmat on ihan normaaleja kunnollisia ihmisiä, äiti sairaanhoitaja ja isä kirkon hallintopuolella töissä.
mutta mä olisin sun vanhemmille todella vihainen, jos oma lapseni olisi sellaisissa bileissä, ryyppäämässä vastuuttomien ja lepsujen vanhempien siunauksella.
luulette, että laissa on säädetty mitä on alaikäisten alkoholin käytön kohdalla? Siksi, että halutaan kiusata ihmisiä vai?
mutta mä olisin sun vanhemmille todella vihainen, jos oma lapseni olisi sellaisissa bileissä, ryyppäämässä vastuuttomien ja lepsujen vanhempien siunauksella.
Meillä oli tapana pitää aina semmoisella pienellä kaveriporukalla bileitä vuorotellen itse kunkin luona.
sun lapsen omasta käytöksestä? Eikö se ole sun tehtävä kasvattaa ja huolehtia lapsestasi?
ole ollut moista ongelmaa. Muutin 16v. pois kotoa eikä ollut kukaan vahtimassa, joinko vai en.
Miksi sä olisit muille vihainen sun lapsen omasta käytöksestä? Eikö se ole sun tehtävä kasvattaa ja huolehtia lapsestasi?
Kelle olisit vihainen silloin, jos lapsesi juopottelisi pussikaljalla?
#31 (ja #34)
Niin sitten kun vanhemmat ovat tälläsiä kukkahattu tätejä ,niin nuoret eivät uskalla mennä kotiin yöksi ja sammuu johonkin metsään ja puliukot raiskaa yms.
pelastanut muutaman nuoren hengen sillä että olen vienyt heidät kotiin, ajatuksena on ollut ottaa pieni torkku puiston penkillä ettei haise viinalta kun menee kotiin..
Ja mitä tekee äiti kun vien hänet kotiin, huutaa kun sirteeni viimestä päivää että "saatana jos mä kerran vielä näen että juot itsesi tuohon kuntoon niin kotiin ei ole asiaa" Niimpä niin ei varmaan ole vaikea arvata että sama toistui muutaman viikon päästä.
Oma tyttäreni jota olin hakemassa kyliltä kotiin sanoi minulle että onneksi hän uskaltaa aina tulla kotiin vaikka olisi ottanutkin.
Alkoholi on hyvin voimakas keskushermostoon vaikuttava myrkky, varsinkin alaikäisille lapsille ja heidän elimistölleen. Kuka lapsiaan rakastava äiti tai isä haluaisi ehdoin tahdoin antaa lapselleen myrkkyä???
en aio opettaa lapsiani kädestä pitäen juomaan, enkä osta heille alkoholia.
Jos kakarat juovat kesken koulupäivänkin, niin se on kyllä vähintään lastensuojelun paikka.
Kyllä minä sen tiedän,että voivat juoda salaa, muttta silti minä en hyväksy lain rikkomista edes tällaisessa asiassa.
Meneekö se sitten niin,että seuraavaksi voidaan ajaa vähän autolla, kun mieli tekee kuitenkin, ja sitten voidaankin ottaa jo vaikka naapurin auto käyttöön?
Se laillisuuden raja nimittäin hämärtyy hyvin helposti, enkä minä vanhempana sellaiseen yllytä.
Kyllä, puhelimeen voin puhua autoa ajaesssa ihan niin kuin puhun vieressä istuvalle matkustajalla, ei se ajoa häiritse. Mutta en kävele päin punaista liikennevaloa ja yleensä ylitän tien suojatien kohdalla, jos sellainen on lähellä.
En ymmärrä miksi menettelette tavalla, joka lisää ALKOHOLISOITUMISEN riskiä? Olkaa hyvä ja lukekaa näitä tutkimuksia, luulisi että oman lapsen kohtalo edes sen verran kiinnostaa.
PS. Esim. Helsingin Sanomista.