Meille tarjottiin nyt hoitopaikkaa elokuun alusta pph:lle.
Haimme ensisijaisesti päiväkotiin, mutta siellä on kuulemma pienten paikat ääriään myöten täynnä.
Hoitajasta ei muuta tietoa, kuin ikä (27v) ja että on pätevä hoitaja (lähihoitajan tutkinto) sekä ei ole omia lapsia. Asuu omakotitalossa, miehensä säännöllisesstä päivätyössä eli pois silloin, kun on hoitolapsia. Ollut ammatissaan 6kk ja elokuun alusta hänellä olisi ryhmässään 2v poika, 5v tyttö ja puolipäiväisenä (4t/pvä) 3v tyttö. Siihen siis lisäksi tulis meidän lapset, 8kk ja 2v4kk tytöt.
Meillä on nyt 5 pvää aikaa käydä tutustumassa ja maanantaina pitää ilmoittaa, otetaanko paikka. Itselläni epäilyttää ja paljon, miten lapseton nainen selviytyy noin isosta lapsilaumasta ja toiseksi, ei varmaan siellä ehdi /jaksa kauheasti mitään virikkeitä ja tekemistä lapsille järjestää. Tahtoisin, että lapsi sain hoidossa muutakin kuin kuivat vaipat ja ruokaa.
Kokemuksia?? Mielipiteitä??
Kommentit (16)
Aika nuori ja liikaa lapsia iltapäivällä.
Miksi viet 8kk ikäisen hoitoon? Ihan ystävällisesti kysyn en arvostellen.
Eikö kuitenkin 9kk ole äitiyslomaa?
Ja kun pph on vielä nuori ja vähän aikaa hommaa tehnyt, hänellä riittää varmasti intoa touhuta lasten kanssa. Enemmän aikaa tuolla hoitajalla varmasti on lapsillesi kuin päiväkodin pienten ryhmässä olisi!
ylisuurissa ryhmissä "virikkeet" on loppujen lopuksi yhtä tyhjän kanssa, lapset oppivat siellä lähinnä odottamaan vuoroaan!
Uskoisin, että koska kyseessä on nuori ja vasta aloittanut hoitaja hänellä tod.näk. on intoa puuhata lasten kanssa. Ainut mistä olisin ehkä huolissani on ryhmänohjaus taidot. Jos kokemusta ei ole lapsista saati sitten että on monta pientä, voi heidän vahtimisensa olla alkuun hankalaa. Itse olen pph ja täytyy sanoa, että koko päivän täytyy olla silmät selässäkin :-)
mutta minustakin tuo lapsilauma on ison kuuloinen. Saako todellakin olla samassa ryhmässä 4 täysipäiväistä ja yksi puolipäiväinen, vaikka mukana on pieni vauvakin??
ja käy ihmeessä tutustumassa ja katsomassa! Leikkiseura kuulostaisi ainakin mukavalta isommalle lapsellesi :) On tärkeää, että pph-ryhmässä jokaisella on ns. oma kaveri, jotta ei pitkästymistä tapahdu. Pph:ssa vapaata leikkiä on huomattavasti enemmän ja varsinaisia ryhmähetkiä sitten esim. viikoittain (ainakin meillä näin). Pph:lla toiminta on mielestäni jopa monipuolisempaa kuin päiväkodissa. Käymme monenlaisissa puistoissa, metsässä, meren rannalla, urheilukentillä jne. Emme siis olla möllötä siinä samassa pihassa koko päivää ja päivästä toiseen kuten päikkärissä. Olen työskennellyt molemmissa (ja tällä hetkellä pph:na) että ehdottomasti pph on parempi vaihtoehto jo monipuolisuutensa takia. Mutta käy rohkeasti hoitajan luona lapsinesi ja KYSELE!
saa lain mukaan olla esikoululainen, ei muu puolipäiväinen
Aika nuori ja liikaa lapsia iltapäivällä.
Mikäs mummoäiti sinä sitten olet?? Kyllähän 27 -vuotias on jo täysi aikuinen, oli omia lapsia tai ei, ja varmasti lapsirakkaana (muuten ei varmasti kyseisessä ammatissa ole!!) ja myös ikänsä puolesta varsin kykeneväinen hoitamaan ja huolehtimaan hoitolapsistaan!!
Meillä kun 15 -vuotias pikkusiskoni vahtii minun 2- ja 3 -vuotiaita lapsiani ihan kevyesti päivän, niin on se nyt hemmetti kumma, jos 27 -vuotias koulutettu ihminen ei kykene huolehtimaan 4,5 lapsesta viitenä arkipäivänä viikossa :D Ei juma teidän ajatuksenjuoksua. Ehkä mullakaan ei saisi olla lapsia, kun olen vasta 24 -vuotias?? Enhän toki voi ikäni puolesta olla kykeneväinen niitä hoitamaan! Hoitolapsiakin mulla oli ennen opiskelun jatkamista usein 2 päivittäin, ja lapset omieni ikäisiä, eli silloin 1- ja 2 -vuotiaat. Ei ollut mitään ongelmaa, kun samanikäisillä natsasi niin hyvin leikit ja tekemiset yhteen. Aidatulla pihalla ja puistossa pystyi helposti vahtia tuon kokoista porukkaa.
Toisekseen, minusta perhepäivähoito on ehdottomasti parempi hoitomuoto kuin päiväkoti, mikäli vaan pph on fiksu, lapsirakas ja empaattinen, osaa toimia lasta arvostaen ja kunnioittaen. Harmi vaan, kun lisäksi on niitäkin, joiden kasvatusmenetelmät ovat sieltä 70 -luvulta peräisin, kun omat lapset oli pieniä, eikä nähdä sitä kehitystä tai uskota saamaansa koulutusta, vaan toimitaan saman mallin mukaan kuin silloin kultaisella 70 -luvulla "koska tulihan meidänkin Petteristä niin hyvä poika". Tai sitten mahdollisesti ollaan jo kovin väsyneitä kyseiseen työhön (raskasta!!!), mutta ei enää vanhana (+55) jakseta tai viitsitä lähteä kouluttautumaan mihinkään muuhunkaan, kun työikää on niin vähän enää jäljellä.
Virikkeet kyllä päiväkodissa jää vähemmäksi, kuin pph:lla. Eroja pph:en ja pk:en välillä toki on, ihan paikasta tai henkilöstä ja ryhmästä riippuen.
Sanoisin ap:lle, että kannattaa käydä avoimin mielin tutustumassa hoitopaikkaan, keskustella ja kysellä paljon. Jos tuntuu olevan ok, ota paikka vastaan. Kyllä sinä äitinä hoidon alettua näet, miten lapset siellä viihtyvät!!!! Hoitopaikkaa pystyy kyllä vaihtamaankin!!
Itse olin 10v pph ennenkun sain oman lapsen.
Mitä väliä sillä on onko omia vai ei? Kokemusta ei tule jos kukaan ei vie lasta hoitoon hoitajalle.
Mene nyt ihmeessä tutustumaan ennen kuin teet johtopäätöksiä pelkän iän ja lasten määrän perusteella.
Koulutettu, lapseton nainen osaa taatusti hoitaa lapsilaumaa vähintään yhtä hyvin kuin alalle kouluttamaton äiti.
Eikä tuolle ryhmän 5-vuotiaalle tytölle edes ole ikäseuraa. Vauva varmaan nukkuu kahdet päiväunet, eli kun herää ekoilta, niin isommat käyvät päiväunille. Hoitajalle ei jää itselleen yhtään lepohetkeä. Mutta itsehän on työnsä valinnut. Itse henk. koht. en usko, että lapseton ja kokematon pystyy pitämään langat käsissään noin ison ryhmän kanssa. Koulutus ei takaa sitä, että hoito on hyvää.
Sillä pph:llahan on enemmän lapsia kun pk:ssa olisi pienten ryhmässä.
Onko äitiys joku hyvän hoitajan tae? Onko äiti-ihminen jotain niin ihmeellistä, että hän selviää paremmin kuin koulutettu ammattilainen? Mistään ei paljastunut tämän hoitajan aiempi työkokemus. Ehkä hän on ollut nuoriso-/kerhonhjaaja aiemmin tai ollut muuten paljon tekemisissä lasten kanssa. Tämä hoitaja on kuitenkin lähes kolmekymppinen!
että se luultavasti on hankkiutunut ammattiinsa henkilökohtaisesta kiinnostuksesta eikä siksi että pystyisi rahoittamaan omien lastensa kanssa kotona olemisen pitempään...
Siinä ei hoitajan tarvitse kuin päältä katsoa.