Apua! Miten taapero perhepedistä omaan sänkyyn?!
Meillä nyt 1v 3kk ikäinen poika joka on ikänsä nukkunut enemmän tai vähemmän perhepedissä. Useamman kuukauden on kyllä nukahtanut tosi helposti omaan sänkyyn, mutta aina illan mittaan heräillyt enemmän tai vähemmän. Tästä jäi tapa, etä kun itse menin nukkumaan ja poika heräsi seuraavan kerran itkemään, otin viereen jossa nukkui aamuun asti.
Järjestely on toiminut hyvin, tosin poika on iän myötä alkanut vaatia viereen jo aikaisemmin ja joskus olen joutunut menemään nukkumaan suunniteltua aiemmin, kun poika on vain ulvonut ja vaatinut viereensä.
Ja nyt homma meni ihan käsistä, kun oltiin reissussa viikko ja siellä sai joka ilta nukahtaa viereeni.
Isoon sänkyyn en nyt halua pojan nukahtavan, sillä epäilen että ei sielläkään rauhassa nukkuisi jos minä poistuisin kun nukahtaa vaan taas vaatisi viereen.
Nyt ollaan pari iltaa koitettu saada nukahtamaan omaan sänkyyn, tähän menee helposti tunti ja sitten poika kumminkin herää viimeistään tunnin kuluttua taas itkemään, eikä meinaa rauhoittua millään. Ollaan nyt tehty (tyhmästi) niin, että olen sitten mennyt viereensä nukkumaan, mutta sitten siihenkin rauhoittumiseen ja nukahtamiseen on mennyt 1-2 tuntia.
Kokemuksia miten homma olisi paras hoitaa eli haluamme että lapsi nukkuu omassa sängyssään (meidän makuuhuoneessa, muuta vaihtoehtoa ei ole) aamuun asti!?
Isä on ensi viikon lomalla ja luvannut hoitaa nukutukset ja yörauhoittelut. Ajateltiin, että minä nukun olohuoneessa, sillä minua ja minun viereeni poika vaatii.
Millaisia kokemuksia tämän ikäisen opettamisesta omaan sänkyyn muilla on? Onko mennyt kauankin. Kiitos jos jaksatte vastata!
Kommentit (6)
Päätätte etukäteen miten toimitte ja pidätte siitä kiinni, ei neuvotteluja. Voipi mennä pari yötä ja useampi tunti illassa, ennen kuin poika toipuu järkytyksestä, mutta sen jälkeen on kaikilla helpompaa. Ideana on että lapsi rauhoitetaan omaan sänkyynsä ja annetaan nukahtaa ilman apuja. Eli paijataan tms, kunnes rauhoittuu ja sitten annetaan nukahtaa. Jos huutaa kovasti, nostetaan syliin ja hetki kun on vähän rauhoittunut, takaisin omaan sänkyyn. Toistetaan.
Lapsen (ja aikuisten) unia häiritsee nyt riippuvuus äidin jatkuvasta läheisyydestä. Ei siis osaa nukahtaa itsekseen kun havahtuu unestaan yöllä. Kaikki lapset havahtuu useita kertoja yössä, mutta unikoulun ideana on että lapsi oppii nukahtamaan itsekseen.
Katso unikouluohjeet esim MLL:n nettisivuilta. Jaksamista!
Tassu-unikoulu on meille tuttu, sen avulla lopetettiin mahdottoman tiheät yösyötöt kun poika oli 8kk.
Vastaavalla menetelmällä on tosiaan tarkoitus yrittää taas, mutta ongelmana on se, että tämän ikäisellä on jo aika paljon enemmän tahtoa ja huudossa pontta. ;) Mietin, että onko taaperon kohdalla jotain erityistä mitä ei nyt osata ottaa huomioon?
Poikaa ei tähän päivää ole rauhoittanut se, että nukkuu noin metrin päässä minusta omassa sängyssään. Kun huomaa että olen siinä, ei rauhoitut ennen kuin pääsee viereen...
Lisää vinkkejä ja varsinkin kokemuksia. :)
Ap.
tyttö 1v3kk ja nukkunut nyt 3 yötä omassa sängyssä.
Ensimmäinen yö meni ihan OK, kerroin hänelle hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa että nyt nukut omassa sängyssä. Nukahti melkein heti kun olin laulanut meidän ilta-rutiineihin kuuluvat lastenlaulut. Ei herännyt, nukkui aamukuuteen asti.
Eilen nukahti hyvin mutta heräsi monta, monta kertaa itkien (ei kuitenkaan hysteerisesti vaan enemmän valittaen) n. 1-2h nukkumaanmenon jälkeen. En ottanut syliin mutta silitin hiuksia ja sanoin "Nyt nukutaan kulta, hyvää yötä". Tänään ei halunnut TODELLAKAAN nukkua omassa sängyssä, nousi seisomaan monta kertaa, jutteli, moikkasi (tekee mieli nauraa kun se on niin koomisen näköistä kun lapsi seisoo pinnasängyssä tutti kädessä, nostaa käden ja sanoo "MOI" :) :) raapi hieman tapettia tutilla jne. Olin ihan rauhallinen, laitoin makaamaan, silitin hiuksia ja sanoin "Nyt nukutaan" jne ja istuin muuten hiljaa pinnasängyn vieressä kirjaa lukien. Kesti pikkasen yli tunnin ennen kuin lapsi nukahti. Noin h jälkeen alkoi itkuiset heräämiset, niitä oli ehkä 3 tai 4. Olisin halunnut ottaa lapsen syliin mutta olen nukkunut huonosti viime aikoina kun hän nukkuu niin levottomasti-potkii ja kieriskelee unissaan. Joten pakko saada lapsi nukkumaan omassa sängyssään. Olo oli kuin roistolla vielä eilen, tänään ihan OK fiilis.
Toivottavasti teillä alkaa mennä parempaan suuntaan.
(tekee mieli nauraa kun se on niin koomisen näköistä kun lapsi seisoo pinnasängyssä tutti kädessä, nostaa käden ja sanoo "MOI" :)
Tämä nauratti, meillä kanssa poika sanoo "moi", kun menee esim. päivunilta hakemaan. :D
Edelleen lisää kokemuksia kuulisin mielelläni! :)
Ap.
niin että lapsen sänky oli meidän sängyssä kiinni. Lapsi on omassa sängyssään ja oppii nukahtamaan ja heräämään siinä, mut silti kuitenkin äiti on heti siinä lähellä käden ojennuksen päässä. Siitä sit pikkuhiljaa vaan kasvattmaan rakoa sänkyjen välissä. Kyllä se siitä. :)