Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko migreenin näköhäiriöt olla värillisiä?

Vierailija
20.03.2011 |

Poika valittaa, että sillä on värillisiä viivoja ajoittain silmissä. On ollut tyyliin ainakin kerran kuussa jo kuulema. Itselläni on migreeni, mut en näe mitään aurajuttuja. Pojalla ei taas koske päähän. Tuli aika järkytyksenä tää juttu, kun poika kertoi, että moista on ollut jo 2 vuotta.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka poukkoilee näkökentässä nopeammin tai hitaammin. Ne ei kuitenkaan ole sen enempää migreeniauroja (on mulla niitäkin ,näitä perinteisiä sahalaitakuvioita) kuin sieniäkään. Ne vaan on. Niitä on myös aina ollut, enkä ole tähänkään asti kuollut, joten en ole huolissani.

Vierailija
2/17 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöt on vain isän luona ollessa, siksi sain tietää asiasta viiveellä. Poika on kertonut isälleen, mutta isä eikä poika minulle.

Näkyykö migreeniauran sahalaidat silloin kun silmät on kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaa AINA toisessa silmässä näkyvillä värillisillä palloilla tai sahalaidoilla, ensin ovat näkökentä rajoilla. Vähitellen pomppiminen alkaa koko silmässä ja samaan aikaan alkaa särkemään päätä ja oksettaa. Lopulta olen lähes toimintakyvytön kun olo on järkyttävä.

Vierailija
4/17 |
20.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköhäiriöt on vain isän luona ollessa, siksi sain tietää asiasta viiveellä. Poika on kertonut isälleen, mutta isä eikä poika minulle.

Näkyykö migreeniauran sahalaidat silloin kun silmät on kiinni?

näkyy sahalaidat migreenissä kun pistän silmät kiinni.

Vierailija
5/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemuksia siitä että näkee ihan koko ajan värikkisiä viivoja näkökentässä? Eli joka sekunti suuri määrä erivärisiä viivoja menee miten sattuu. Myös kun silmät kiinni.

Vierailija
6/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyy migreenin aikana sellainen ikäänkuin harvaan neulottu harmaa peitto, jonka lävitse siivilöityy valoja ja värejä. Kuvio myös liikkuu. En tiedä, näkyykö kunnolla silmät auki, koska kipu on niin järisyttävä, että pidän silmät tiukasti kiinni. Näköhäiriöt lievenevät hiukan, jos peitän silmät jollain valoaläpäisemättömällä asialla. Lääkäri oli sitä mieltä, että tämä ei olisi auraa vaan puutosoire, koska menetän siis myös käsivoimat ja puhekyvyn.

Vierailija
7/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla näkyy migreenin aikana sellainen ikäänkuin harvaan neulottu harmaa peitto, jonka lävitse siivilöityy valoja ja värejä. Kuvio myös liikkuu. En tiedä, näkyykö kunnolla silmät auki, koska kipu on niin järisyttävä, että pidän silmät tiukasti kiinni. Näköhäiriöt lievenevät hiukan, jos peitän silmät jollain valoaläpäisemättömällä asialla. Lääkäri oli sitä mieltä, että tämä ei olisi auraa vaan puutosoire, koska menetän siis myös käsivoimat ja puhekyvyn.

Hemipleginen migreeni?

Vierailija
8/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, migreenissä voi olla värillisiä sahalaitakuvioita ja harmaita alueita, joista ei näe läpi.

Kysypä pojaltasi, tuleeko migreeniä silloin, kun ei ole nukkunut tarpeeksi tai on nälkä tai jano?

Vierailija
9/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, migreenissä voi olla värillisiä sahalaitakuvioita ja harmaita alueita, joista ei näe läpi.

Kysypä pojaltasi, tuleeko migreeniä silloin, kun ei ole nukkunut tarpeeksi tai on nälkä tai jano?

Heh. Ketju aloitettu 2011...

Vierailija
10/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketju onkin aloitettu vuonna 2011, asia on varmasti meille migreeniä sairastaville aina ajankohtainen!

Lapsena migreeni alkoi aina näkökentän laitamilta ohi suhahtelevilla väripalloilla. Nykyisin en enää värejä näe, vaan näen lähinnä ihmisten päät valopalloina ja kaiken vähän utuisena.

Vierailija
11/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...miten liityy asiaan?

Vierailija
12/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö...miten liityy asiaan?

Ööö...vastasit ap:n kysymykseen, joka tuskin on nostanut tämän ketjun vuosien takaa.

Vierailija
13/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos niska on mennyt jumiin? Mulla iskee migreeni varmemmin silloin, lääkärini kutsuu sitä vyyhtipäänsäryksi. Ja itsellänikin migreeni on ennen kaikkea näköhäiriöitä, ei niinkään sänkyyn kaatavaa kipua. Siksi veikin oman aikansa, ennen kuin tajusin, että tämä taitaa olla migreeniä

Vierailija
14/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hemipleginen migreeni?

Ei ole annettu sen kummempaa nimitystä tälle. Migreeni mikä migreeni :) Pysyy ihan naprokseenilla hyvin kurissa, jos ehdin ottaa lääkkeen ajoissa. Jos en ehdi, niin kestää viikon ja invalidisoiduin täysin. N. kerran vuodessa tulee myös kohtaus niin järkyttävällä vauhdilla, että lääke ei ehdi auttaa.

Vierailija
15/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on kivuton migreeni, eli näköhäiriöitä joihin ei liity päänsärkyä. Minulla "aurat" on vaakatasossa olevia monivarisiä salamoita, jotka häiritsee pahoin lukemista. Ne katoavat yleensä viimeistään puolessa tunnissa ja niiden ilmaantuminen lisääntyi (jopa 3 ketaa päivässä) kun aloitin e-pillerit (yhdistelmä-). Pillerien vaihto minipillereihin vähensi oireet muutamaan kertaan vuodessa.

Vierailija
16/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kirkkaissa sahalaidoissa siniset reunat, nykyään säryttömiä migreeneitä ja vain sillon kun olen syönyt muutamana päivänä soijatuotteita, femisoijaa tai soijavanukkaita. Liittyy siis hormoneihin? Nuorempana niitä tuli pitkien ostosreissujen päätteeksi pienen päänsäryn kera.

Vierailija
17/17 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös aurallinen migreeni ilman päänsärkyä. Yleensä oire alkaa nimenomaan värillisellä "kohinalla" näkökenttien reunoilla. Se näyttää vähän siltä kuin kanavalle virittämättömän telkkarin lumisadekuva, mutta kirkkaissa väreissä. Vähitellen sitten näköhäiriö leviää sieltä reunoilta niin että lopulta näen vain pienen alueen suoraan eteeni normaalisti. Onneksi ei mulla kestä koskaan pariakymmentä minuuttia kauempaa. Mutta inhottavan höntti ja sekava olo noista aina tulee koko loppupäiväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä