Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten yhteishuoltajuus eron jälkeen -miten teillä?

Vierailija
19.03.2011 |

Miten siis olette sopineet puolisonne kanssa eron jälkeisen lasten yhteishuoltajuuden? Ja miksi niin?

Minä mietin avioeroa kovasti ja siitä aiheutuvia asioita. Tämä lasten (2v ja 5v) hoito tietysti mietityttää kaikkein eniten. Eniten mielessä on ollut sellainen 1vko-1vko systeemi.

Kertokaahan kokemuksia eri systeemeistä, kiitos.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 1,5v ja 3v. Ovat isällään yhden päivän (yön) viikolla ja lauantai-illasta sunnuntai-iltaan.

Eli isällään 2vrk/vko, äidillä 5vrk/vko. Isävierailut nyt yhden yön pituisia ja kaksi kertaa viikossa koska meistä pojat ovat aivan liian pieniä olemaan pitempään kerrallaan erossa kummastakaan vanhemmasta. Ollaan väleissä ja isä on lisäksi kyläillyt välillä, esim vienyt lapset ulos leikkimään.

Kun kasvavat pari vuotta niin siirrytään varmaan joka toinen vkl-systeemiin mutta niin että joka viikolle tulee myös yksi arkipäivä isän luona/että isä hoitaa harrastukseen viemiset.

Vierailija
2/4 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset olivat eron sattuessa 3 v ja 5 v. Minä olen lähivanhempi. Ekan puoli vuotta lapset olivat isällään joka toinen viikonloppu ja 1-2 arkipäivää viikossa. Lasten isä maksoi kuluja, joita meillä oli lainasta ja yhteisestä asunnosta siihes saakka, kun saimme asunnon myytyä.

Sitten siirryimme vuoroviikkotapaamisiin. Kesällä lapset olivat mulla 3 vkoa, isällään 3 viikkoa. Joululoman lapset olivat mun luona (isä halusi matkalle yksin/uuden naisensa kanssa). Isä ei maksa elatusmaksua. Mulle lapsilisät, joista maksan lasten vaatteet ja vakuutukset. Tulojen suhteessa jaamme muut isommat kulut.

Nyt olemme päätyneet pihennettyihin viikonloppuihin joka toinen viikko (to-su). Tämä siitä syystä, että lapset alkoivat ikävöidä mua kovasti aina isä-viikon lopussa ja muutenkin olleet levottomia. Kaipaavat mun huomiota tosi paljon jne. Päädyimme tähän nykytilanteen mukaan sekä esikoisen koulun alkamisen (syksyllä) takia. Isä maksaa pientä elatusmaksua. Muut lasten kulut kuten vuoroviikkosysteemissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti meillä on siis vielä yhteishuoltajuus mutta käytännössä olen yksinhuoltaja eli lapsi on minulla 24/7. Mies ei pidä mitään yhteyttä lapseensa (ei ole pitänyt yli vuoteen) ja minä olen saanut taistella oikeusaputoimiston avulla elatusmaksuistakin, kun mies ei niitäkään suostunut vapaa-ehtoisesti sopimaan eikä maksamaan. Yksinhuoltajuutta en kuulemma välttämättä lakimiehen mielestä saa, joten en sitä ole sitten yrittänytkään. Lapsen isä ei suostu mihinkään asioihin, mihin hänen lupaansa tarvitaan, esim. lapsen passihakemusta ei hyväksynyt eikä allekirjoittanut lapsen muuttoilmoitusta. Ja kaikki vain sen takia, kun haluaa minun elämästä mahdollisimman hankalaa.

Eli kannattaa harkita sitä yhteishuoltajuutta, sillä jos homma ei käytännössä toimikaan ja mies haluaa heittäytyä hankalaksi, voi moni asia mennä ikäväksi. Mutta toivottavasti sun lapsilla on parempi isä, joka ei ajattele vain itseään vaan myös lapsiaan.

Vierailija
4/4 |
19.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka varmastikaan ei haluaisi luistaa lasten huoltajuudesta. Siksi 1vko ja 1vko tuntuu hyvältä ajatukselta. Minä olen kovasti omaa aikaa kaipaava ihminen ja siinäkin mielessä tuo sopisi kovasti.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi