Tunsitko maanjäristyksen hetki sitten?
Kommentit (66)
Orimattilassa pamahti oikein kunnolla ensin luultiin, että hornetit tekevät jonkun harjoitusylilennon. Netistä luin, että se oli maanjäristys. Linnun on muuten koko aamun olleet kummallisia, eivät ole käyneet lintulaudalla tai visertäneet. Muutenkin koko piha on äärettömän hiljainen eik koira suostu lähtemään ulos.
Ai emmä vaan mitään ole huomannut ja linnutkin visertää. Orimattilasta myöskin.
kuului kummaa jyrinää, mutta en sen enempiä kiinnittänyt huomiota. Mitään ei kuitenkaan tuntunut.
iltapäivällä ihmettelimme mikä rymisee.
Orimattilassakin tuntui, aivan kuin olisi lumet tulleet katolta.
lahdessa ainakaan mikään järissyt,tai en minä ainakaan mitään huomannut.
että oli maanjäristys :/. Ihmeteltiin mitä tapahtuu..Vantaalla siis ollaan.
mitään huomannut...
Olin vielä kirppiksellä silloin
Ja älkää nyt hyvät ihmiset niitä joditabletteja syökö!!! Saati annatte lapsille!!
Ja kyllä on _pikkkkiriikkisen_ eri luokkaa nämä TUHOISAT maanjäristykset täällä suomessa kun muualla. Pienet jännitteet vaan purkautuvat!
ei niitä joditabletteja perseeseen työnnetä,vaan suuhun!!
huomasi. Itse en kun nukuin, mutta ulkoilevat mies ja poika ihmettelivät mikä tärähti.
Moni täälläkin tuntuu puhuvan räjäyksestä tai pamauksesta.
Asumme alueella, jossa on usein maanjäristyksiä ja yleensä ne tuntuvat joko huimauksen tapaisena heilumisena tai vaimeana tärinänä. En ole kyllä koskaan kuullut mitään pamausta...
huomasi. Itse en kun nukuin, mutta ulkoilevat mies ja poika ihmettelivät mikä tärähti.
Yksi askel Richterin asteikolla = kymmenen kertaa voimakkaampi järistys kuin alhaisempi luku.
Eli 2,0:n järistys on kymmenen kertaa voimakkaampi kuin 1,0:n järistys, 9,0:n järistys kymmenen kertaa voimakkaampi kuin 8,0:n järistys.
Mä jotenkin ymmärrän tän, että suurempi, mutta miten voi olla useamman miljoonan kertaa suurempi vaikka on 9,0-2,7 (viimeisimmät arvot viranomaisilta)= 6,3 kertaa toinen luku.
Siis miten noista saadaan miljoonia, sitä en käsitä???
tulee SUomessa aika ajoin. Ja ovat tosiaan PIENIÄ, kun tällaisella alueella asumme. Älkää nyt liikaa Japanilla hekumoiko...!
Jos pyöristetään nyt tuo Suomen "järistys" 3 richteriin ja Japanin järistys 9 richteriin:
Suomen järistys x 10 x 10 x 10 x 10 x 10 x 10 = Japanin järistys (= 1 000 000 kertaa voimakkaampi)
Richterin asteikolla mitataan myös energian purkautumista järistyksessä. Tämä kertautuu 32-kertaisesti jokaisella Richter-arvolla, eli:
Suomen järistys x 32 x 32 x 32 x 32 x 32 x 32 = Japanin järistys (= energiaa purkautui 1 073 741 824 kertaa enemmän)
Selventääkö? Suomen järistys oli ihan aikuisten oikeasti vain pikkuruinen tärähdys.
tuntui vaimeeta tärinää ennen puolta kahta
Richterit ja magnitudit on aivan ERIASIA!!! hahahha, vittu te ootte dorkia :D
2 magnitudia on 10miljoonaa kertaa vaimeampi kuin jaappanin richter järistys,hahah
ei joo, herätys ihmiset!!!!!
Oltiin mieheni kanssa siellä Hyvinkäällä käymässä ja todettiin sama tärinä. Oli aika voimakas ja koko porukka talossa totesi että ei olla koskaan aikaisemmin tälläistä koettu.
Aivan kuin olisi juna mennyt seinän takana ohitse.
Ite jossain vaiheessa kuuntelin jyrinää, mutta luulin sen olleen joku isompi auto ulkona. Kelloa en katsonut, joten en tiedä oliko maanjäristys vai oikeasti traktori tms.