2 kk vauvan syöttövälit
2,5 kuukauden ikäinen poikamme on syönyt syntymästään asti todella tiheästi. Ensimmäiset viikot suorastaan asui rinnalla. Olen antanut maitoa aina kun alkaa itkeä nälkäänsä ja ajatellut, että syöttövälin siitä pikkuhiljaa pitenevät. Kuitenkin poika edelleen syö/haluaisi syödä noin 1-1,5 tunnin välein. Olen välillä yrittänyt ihan pojan vatsan takia pidentää syöttöväliä kahteen tuntiin, mutta tällöin viimeinen puolituntinen on itkua ja huutamista ja kannan ja heijaan vauvaa sylissä, kunnes pääsee syömään ja on taas tyytyväinen. Päiväunia nukkuu korkeintaan tunnin kerrallaan, eli nukkumisesta johtuvia taukojakaan ei oikein tule. Yöllä syö 1,5-2 tunnin välein.
Alan olla aika kypsä tähän imetystahtiin. Onko näin tiheä syöminen ihan normaalia? Poika on kasvanut hurjaa vauhtia, 2 kk-mitat olivat 59 cm ja 6,4 kg (synt. 52 cm ja 4 kg).
Kommentit (20)
toi on ihan normaalia, toiset lapset syövät vaan tiheään.
Kauanko yksi imetys kestää?
mutta ei tuossa oikeasti ole mitään epänormaalia! Vauvat ovat tuollaisia ja syövät alkukuukausina tiheästi. Minusta 1-1,5 tunnin syöttöväli on ihan normaali (minulla kokemusta neljästä vauvasta ja nuorin on nyt samanikäinen 2,5 kk). Vauva syö myös 1-1,5 tunnin välein.
Miksi et anna maitoa jos vauva on itkuinen? Mitä tarkoitat että et anna ruokaa vatsan takia?
noin 20 min-30 min. Joskus nukahtelee, mutta pyrin tällöin "poistumaan imetyksestä", sillä muuten olisin koko päivän vauva rinnassa kiinni.
välillä vatsanväänteitä kun vatsa on jatkuvasti täynnä. En alkuun pitänyt tiheää syömistä ongelmana, mutta ystävien kauhistelut ja etenkin anopin jatkuva nälvintä vauvan syöntitahdista ovat saaneet miettimään, onko tämä normaalia. Anopin mukaan ainakin kolme tuntia tulisi olla syöttöjen välillä taukoa. Esikoinen kun on tuo vauva, niin en tiedä oikein mikä normaalia. Synnärillä kehotettiin antamaan maitoa aina kun vauva haluaa, ja niin olen tähän asti pyrkinyt tekemään..
Ja joskus kasvupyrähdysten aikana vauva voi vieläkin tiheämmin haluta tissiä. Tuosta syöttövälien pidentämisestä sen verran, että se on vauvan vatsavaivojen kannalta hyvä juttu, kun kyse on noin lyhyestä ajasta. Oma vauvani söi aiemmin 2h välein ja kauheat vatsavaivat oli. Teimme myös tuota välien pidentämistä sen puoli tuntia ja lisäksi annoimme vauvalle pullosta ruoan päälle hieman vettä. Vatsavaivat hävisivät ja vauva omaksui 3h rytmin jolloin syö kerralla isomman määrän. Vauva on nyt 3kk vanha ja voi hyvin :)
Ja ei, pieni määrä vettä ei vahingoita vauvaa tai täytä mahaa turhaan.
Ensinnäkin, anoppisi on sitä ikäluokkaa, jolloin äitejä ohjeistettiin syöttämään vauvaa 3 tunnin välein. Vauvat siis itkivät nälkäänsä kun ruokaa ei saanut. Nykyään tuosta ohjeistuksesta on luovuttu ja vauvoja pitää syöttää vauvantahtisesti. Eli aina kun on nälkä.
Jos vauvasi pulauttelee paljon, tyhjenee vatsa tietenkin samaan tahtiin. Eli hän varmasti itkee nälkäänsä. Vauvat pulauttelevat, mutta refluksiin on saatavilla myös lääkitystä, mikäli se on erittäin runsasta. Meillä kaksi vauvaa on ollut pulauttelevia refluksivauvoja, joita on lääkitty pulauttelun helpottamiseksi. Varaa aika neuvolan kautta neuvolalääkärille ja kerro asiasta.
Pääasiallisesti vauvasi syöntiväli on normaali ja myös rinnallaoloaika. 3 kk jälkeen yleensä rinnallaoloaika vähenee, sillä vauvan kasvaessa imuteho paranee ja ruokailu sujuu nopeammin.
Ymmärrän toki, että esikoisen äitinä tulee mietittyä asioita ja kuunneltua muita vähän liikaakin. Se on normaalia, koska esikoisen kanssa opetellaan. Mutta pääasia on toimia niin kuten hyvältä tuntuu. Itse en vauvaa itkettäisi nälkäänsä ellei ole pakko (esim. autossa on pakko antaa vauvan joskus itkeä hetken kun syöttää ei voi).
Äidinmaito sitäpaitsi sulaa nopeasti ja vauvan näläntunne on kipuitkua. Nälkä tuntuu vauvasta siis kivulta. Senkin vuoksi syöttäisin aina kun itkee. Minusta sinun vauvasi syöminen kuulostaa ihan normaalilta, ainoastaan tuohon pulautteluun kysyisin lääkärn mielipidettä. Vauvan kanssa oleminen on yllättävän sitovaa ja alkukuukaudet tuntee itsensä pelkäksi lehmäksi ja lypsykoneeksi. Mutta tuo vaihe ei kestä montaa kuukautta ja se on ohitse yllättävän nopeasti.
Jaksamista ja tsemppiä sinulle!
Se neljän äiti
Kun saan olla lehmä ja lypsykone :D Tulee niin käsittämättömän hyvä olo, kun vauva on tuossa rinnalla ja tapittaa suoraan silmiin ja hymyilee :) Ei haittaa vaikka mihinkään ei mukamas pääse (koska mies kyllä osaa tarvittaessa antaa pulloa, jos haluan käydä kaupassa yms) koska tuo pieni ihana lapsi on niin vähän aikaa vauva ja haluan ottaa siitä kaiken irti.
Ihan suoraan sanottuna eilenkin tuli vähän itku kun ajattelin jos maidontuloni loppuisi, enkä voisi tissiä antaa pojalle.. Poika siis nyt 2,5kk..
Myös meillä 2½kk ikäinen poika, joka syö päivisin myös 1-2h välein. Cuplaton on auttanut pulautteluun ja mahan kuplimiseen kaikilla neljällä vauvana, kannattaa kokeilla.
Yhdyn tuohon, että kolmen kuun jälkeen alkaa ruokailuvälit pidentyä. Samaten vauva alkaa puuhata enemmän kaikkea muuta, niin imetys ei ole enää ainoa mieluisa tekeminen :-)
Ihan normaalia siis tässä iässä, jatka vaan vauvan tahdissa!
Kun saan olla lehmä ja lypsykone :D Tulee niin käsittämättömän hyvä olo, kun vauva on tuossa rinnalla ja tapittaa suoraan silmiin ja hymyilee :) Ei haittaa vaikka mihinkään ei mukamas pääse (koska mies kyllä osaa tarvittaessa antaa pulloa, jos haluan käydä kaupassa yms) koska tuo pieni ihana lapsi on niin vähän aikaa vauva ja haluan ottaa siitä kaiken irti.
Ihan suoraan sanottuna eilenkin tuli vähän itku kun ajattelin jos maidontuloni loppuisi, enkä voisi tissiä antaa pojalle.. Poika siis nyt 2,5kk..
Minäkin olen imetyksistä aina nauttinut kovasti, mutta ymmärrän toki jos jotakuta sitovuus ahdistaa. Minuakin harmittaa kun imetysajat ovat jo lyhentyneet. On niin mukavaa istuskella sohvalla vauvan kanssa ja lukea tai katsella telkkaria rauhassa. Varsinkin kun talossa on jo entuudestaan lapsia, niin on ihanaa vaan joskus olla ja antaa muiden hoitaa isompien huollot ja hoidot :)
Neljän äiti
...meidän korvikevauvan tahtikin oli pienenä sellainen, että kahden tunnin aikana syötiin, leperreltiin ja nukuttiin ja sama alusta. Eli kaipa tuo ihan normaali tahti on :)
ja nyt vasta tuntuu välillä olevan niitä kolmen tunnin välejä. Tuommoista oli meilläkin alkuun! Älä vain kuuntele vanhempien naisten neuvoja syöttöväleistä, koska se johtaa vain maidon vähenemiseen. Syötä kun vauva haluaa.
Mulla myös poika pulautteli alkuun. Tulkitsin sen olevan osin sitä, ettei poika osannut lakata syömästä ja söi liikaa. Nykyään välillä myös kieltäytyy tissistä. Osin se oli myös siitä, että maitoni suihkuaa. Osin ehkä vauvan löysästä mahaportista.
Tsemppiä, ei se ikuisuutta tissiä syö. :)
Kiva kuulla, että muillakin saman tyyppisiä "haasteita" =) Ja lohduttavaa kuulla, että syöntivälit jossain välissä pitenevät. Tällä hetkellä toivoisin hiukan pidempiä syöntivälejä ennen kaikkea yöhön, että saisi esim. 3 tuntia itse putkeen unta.
Anoppi on tosiaan jo 65-vuotias ja toistaa aina kun nähdään tuota vähintään kolmen tunnin väliä. Hyvä kuulla, jos vanhentunutta tietoa. On tarjoutunut jopa tulemaan itkuisen vauvan kantoavuksi, jotta saataisiin syöttövälit "normaaleiksi". Ihmettelin, että myös 2 kk-neuvolassa kehottivat hiukan pidentämään syöttövälejä, kun poika noin paljon on kasvanut. Tosin neuvolatätikin on jo osa-aikaeläkkeellä ja yli 60-vuotias, eli lieköhän samat niksit kuin anopilla käytössä.Aion nyt jatkaa synnärin antamilla neuvoilla, eli maitoa kun vauva haluaa ja toivoa että tämä pian hiukan tasoittuu.
minulla kolmas lapsi nyt 2 viikkoinen eikä kiire mihinkään. Mielluiten olisin kotona vauvan kanssa. Ihana vain nauttia ja hoitaa pikkuista. Kun on isompia lapsia niin tietää miten nopeasti tämä vauva-aika menee eikä sitä saa enää ikinä takaisin. Joten minä ainakaan en halua menettää sekunttiakaan tästä sylivauva-ajasta.
Osaat varmasti hoitaa ja syöttää vauvaasi oikein! Luota vaan intuitioon ja kokeile aina ensin itkuun maitoa. Jos se ei auta, niin sitten on kyse muusta kuin nälästä. Vauvasi kasvaa hyvin ja maitosi riittää, mistä voit olla ylpeä ja onnellinen.
Vanhemmilla ihmisillä on erilaiset käsitykset vauvanhoidosta kuin nykyaikana suositellaan, joten ne voi jättää omaan arvoonsa. Minä uskon, että teillä on jo ihan eri meininki 2 viikon-kuukauden kuluttua. Ja tosiaan kuten joku mainitsikin, vauvan elämään alkaa tulla pikkuhiljaa muitakin juttuja kuin syöminen.
Ymmärrän hyvin kuinka raskasta on kun ei saa nukuttua edes yhtä kunnon pätkää yössä. On ihan tappotahti herätä 1-2 tunnin välein joka yö. Tällä hetkellä ei lohduta, vaikka joku sanookin, että siitä selviää. Mutta se on kuitenkin totta. Itse olen valvonut yli neljä vuotta huonosti nukkuvien lasteni kanssa, mutta järjissäni olen vielä! Voimia ja jaksamista.
Neljän äiti
Se kylläkin pitää joskus paikkansa, että syöttövälien pidentäminen parantaa vauvan mahavaivoja. Minun esikoiselleni lastenlääkäri antoi määräyksen päiväsaikaan pitää syöttövälit vähintään 2-3 tuntisina, yöllä 3 tuntisina. Ja erittäin mahavaivainen vauvamme rauhoittui suunnattomasti tästä. Vauvoilla kun ei ole oikein mitään itsesäätelyä ja kipeä maha aiheuttaa imemisentarvetta ja siitäpä se noidankehä sitten alkaakin...
Mutta pääsääntöisesti toki kannattaa antaa rintaa silloin kun vauva haluaa ja ensimmäisinä kuukasina se on usein. Minullakin sitten kaksi seuraavaa ovat olleet vähemmän masuvaivaisia ja meilläkin on voitu lapsentahtisesti heitä imettää.
Osaat varmasti hoitaa ja syöttää vauvaasi oikein! Luota vaan intuitioon ja kokeile aina ensin itkuun maitoa. Jos se ei auta, niin sitten on kyse muusta kuin nälästä. Vauvasi kasvaa hyvin ja maitosi riittää, mistä voit olla ylpeä ja onnellinen.
Vanhemmilla ihmisillä on erilaiset käsitykset vauvanhoidosta kuin nykyaikana suositellaan, joten ne voi jättää omaan arvoonsa. Minä uskon, että teillä on jo ihan eri meininki 2 viikon-kuukauden kuluttua. Ja tosiaan kuten joku mainitsikin, vauvan elämään alkaa tulla pikkuhiljaa muitakin juttuja kuin syöminen.
Ymmärrän hyvin kuinka raskasta on kun ei saa nukuttua edes yhtä kunnon pätkää yössä. On ihan tappotahti herätä 1-2 tunnin välein joka yö. Tällä hetkellä ei lohduta, vaikka joku sanookin, että siitä selviää. Mutta se on kuitenkin totta. Itse olen valvonut yli neljä vuotta huonosti nukkuvien lasteni kanssa, mutta järjissäni olen vielä! Voimia ja jaksamista.
Neljän äiti
Muuta sanottavaa ei oikeastaan ole..
Täällä harvoin saa noin kannustavaa ja ystävällistä vastausta ja itsellenikin tuli oikein hyvä mieli viesteistäsi, enkä siis ole ap..
jatka samaan malliin, teet monen päivästä paremman olemalla juuri tuonlainen.
Kiitos!
Vauvasi kuulostaa vähän mun vauvalta, joka on nyt reilut 3 kk. Alkuun vauva söi öisin tunti tolkulla. Ei kun tissiltä toiselle 3-4 tunnin ajan. Joskus jopa 6-7 tuntia. Päivälläkin syöminen kestää edelleen tunnin. Melkein se on 1,5-2 tuntia edellisen syötön lopusta, kun alkaa taas maiskutella. Mä oon suunnilleen joka vinkaisuun lykännyt tissin suuhun ja se on toiminut. Vauva ei juurikaan itke koskaan ja on hyvin sopusuhtainen kooltaan, vaikka ison puoleinen onkin. Tosin niin ollaan me vanhemmatkin. Yöt ovat menneet aika mukavasti viime aikoina. Ekat unet ovat 3-4 tuntia ja sitten pari 2 tunnin pätkää. Päivällä nukkuu pariin otteeseen vajaan tunnin.
tuttia vauva ei syö. Ollaan kokeiltu eri mallisia ja materiaalista tehtyjä (luonnonkumi, silikoni jne.) lähes päivittäin mutta kun ei kelpaa niin ei kelpaa.
Ap