Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

alle 4kk ikäiselle kiinteitä?

Vierailija
03.06.2008 |

millä olet aloittanut, ja mistä syystä alle 4 kk ikäiselle? kuinka alkoi sujumaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla kiinteät 3kk2vkon iässä. Syy: maito ei riittänyt. Olen kuin "lehmä" rintamaiden tuotannon puolesta ollut aina eli sitä on riittänyt jopa luovutukseen. 3,5 kk:n iässä pojat söivät molemmat täydet tissit ja päälle vielä pulloa ja silti uusi yhtä suuri nälkä tuli 45-60 minuutin kuluttua!

Eli en halunnut pitää lastani nälässä, maito ei enää pitänyt nälkää poissa.

Aloitimme maissilla, riisillä ja niisen jälkeen porkkanalla. Peruna on huonompaa sulamaan joten ei sillä. Seuraavaksi otettiin mustikkaa, ruusunmarjaa, vadelmaa jne.

Ja rupesi lapsi nukkumaan ja nälkä pysymään pois jopa 3 tuntia =) Eli tervettä järkeä täytyy käyttää tässäkin asiassa!

Vierailija
2/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syytä.

Maitoa tuli, luovutin osan sairaalaankin. Lapset on kasvanu hyvin.

Neuvolasta kysyttiin mielipidettä kun meitä on itseäkin syötetty pieninä, sekä terkka että lääkäri sanoi että ei siihen estettä ole.

Lapsi maistelee oman kiinnostuksen mukaan.

Makeeta ei sovi antaa, pelkästään. Eli kasviksia myös! Ei tule lapsesta liian nirsoa. Mutta monipuolisuutta ehdottomasti!

En muista alotettiinko perunalla vai porkkanalla, mutta hyvin alkoi. Ja yhtä makua kerralaan annetaan, ainakin pari päivää aina uutta makua. Näin siksi että jos lapsi on allerginen; allergisoiva aina löytyy nopeampaa. Se testataan vauvaikäsellä syömisellä. Jos antaa ruokaa jossa 6 eri makua ja se aiheuttaa reaktion, jokasta testataan yksinään muutamia päiviä, saadaan testaamiseen kulumaan kauan aikaa.

Jos teet itse niin lisää kunnolla nestettä. Ei paakkuja, tarttee mennä alas liukuen. Jos katsot valmispurkin kylkeä niin suurimmassa osassa on juuri nesteet.

Ikää tullessa paakkuja enempi ja nestettä vähempi. Vuoden ikänen syö samaa ruokaa kun muu perhe. Tietty maalaisjärkeä käyttäen suolan ja mausteiden kanssa. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se suolisto kun ei vain kestä vielä niitä kiinteitä. Se on kyllä ihan tutkittu juttu. Neuvolan terkoista suurinosa ei näytä olevan tästäkään asiasta perillä (eikä näköjään peruslääkäreistäkään).

Varsinkaan jos mitään syytä kiinteille ei edes ole niin haluaisin vain tietää MIKSI niitä pitää antaa?

Makeeta ei sovi antaa, pelkästään. Eli kasviksia myös! Ei tule lapsesta liian nirsoa. Mutta monipuolisuutta ehdottomasti!

Ja tässä taa yksi väite mikä on ihan hevonkukkua, mistä ihmeestä tuoki on repäisty? Entäs vauvat jotka saavat sen 4-6kk pelkkää rintamaitoa? Heidänhän ei tuon mukaan pitäisi syödä muuta kuin makeaa. Se maito kun on erittäin laktoosi pitoista ja näin ollen tosi makeaa.

Vierailija
4/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi kerkeen vielä vastaamaan ennenkö lähen töihin.. ;)

Olen itse syönyt vauvana kiinteitä, sanoin sisarukseni, sukulaiseni, miehen puolella sama. Meille on jopa appelsiinimehua juotettu -siis KAMALAA myrkkyy!

Kysyttiin neuvolasta, ovat ihan pätevää porukkaa. Toisella lapsella on istukasta löydetty sokeritautiin mahdollisesti altistava tekijä, joten ollaan oltu ihan tutkijoita myöten jutulla tästä ravintopuolesta! Ollaan annettu kiinteitä. Kakkalähetyksiä viety postiin ja annettu ottaa verikokeita lapsen tilasta. Kerrottu minkäikäsenä mitäkin ollaan annettu.

Kertaakaan sairaalan tutkijat ei ole sanonu mitään. Lapsen kasvua on mitattu heilläkin.

Oman neuvolani lääkärin vinkki oli ettei parane antaa pelkkää marjamössöä. Koska lapsesta saattaa tulla nirso kasviksille. Tottuuhan lapsikin ravintoonsa!

Hammaslääkäristä on valistettu rintamaidon sokerimäärästä. Siksi ei olla enää öisin imemetetty kun hampaat on alkanu puhkeemaan.

Kiitos kuitenkin lapseni terveyden pidosta. On kunnossa!

Vierailija
5/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa päivää ny kuitenkin, mun tarttee mennä paiskiin hommia!

3

Vierailija
6/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kyllä te jaksatte väittää vastaan siitä että meillekkin on pienenä anettu kiinteitä. Joo nii on minullekkin 6kk ikäisestä tavallista lehmänmaitoa yms. (tuolloin tietoa on olut vähemmän kuin tänä päivänä) eikä se toki ketään tapa, mutta allerginen olen kyllä. ja mahan kanssa myös ongelmia jatkuvasti "ilman mitän syytä"

Edelleen se on ihan fakta että vauvan suolisto on kehittymätön eikä kestä kiintetiä. Ei se ei tapa jos niitä antaa ,mutta ongelmia tulee aika varmasti jossain vaiheessa, Suolisto nimittäin kärsii siitä kiinteästä ruuasta. Ne ongelmat voivat tulla vasta isompanakin eikä näkyä heti.

Toki jokainen äiti antaa lapselleen mitä haluaa, mutta itse tahdon heille vain parasta!

Vierailija
7/7 |
03.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosituksia ihan turhaan anneta! alle 4kuiselle kiinteiden antaminen lisää esim. riskiä diabetekseen jne.