Allergiset vanhemmat!
Miten kuoritte / pilkotte lapsille hedelmät tai vihannekset, joille olette itse allerginen? (oletuksena siis kosketusallergia)
Mulla hajoo aina sormenpäät ja menee nenä ihan tukkoon, kun kuorin ja pilkon esim. omenaa tai appelsiinia :( Lapset pystyy niitä kyllä syömään, mutta itelle se on vaan niin tuskallista kuoria niitä.
Kommentit (5)
http://www.tupperware.fi/xchg/nordics/hs.xsl/823.html
Muistelen tupperin myyjän mainostaneen tuollaisen kuorijan helpottavan peruna(nkuorimis)allergikkojen perunoiden kuorimista. Ottaa kai kuoret ohuemmalti kuin sellainen toisenlainen kuorimisveitsi.
tai siis oikeammin tärkkelykselle, eli heti kun vaan peruna tulee ihon lähelle niin iho punoittaa, kutiaa ja turpoaa. Ainut miten pystyn perunaan koskemaan on taloushanskat kädessä. Kömpelöä se aluksi on, mutta kyllä niihin tottuu =)
salaattien teko on yhtä helvettiä ja perunoiden ja porkkanoiden kuoriminen. Pelkästään vedellä lotraaminen saa aikaan käsien hillittömän kutinan ja halkeilun.. ei siis tarvi olla ees sitä allergisoivaa hedelmää/vihannesta siinä.
Käytän paljon pakasteita ja valmissalaatteja. Ja yritän välttää noita hedelmiä/vihanneksia. Lapsi ei vielä niin paljon noita syö (on vasta 11kk), mutta sitten kun alkaa syömään enemmänkin tuoretta, en tiedä mitä teen..
taloushanskoja oon kans käyttänyt pottujen kuorimisessa, mut on ne vähän ankeat. Mut minkäs teet. Raaka peruna ja porkkana aiheuttaa mulle myös turvotusta, punoitusta ja vesirakkuloita.
Mulla ei nykyään onneksi aiheuta kuin peruna niin selkeitä reaktioita, että täytyy käyttää hanskoja. Mutta hanskat kädessä varmasti onnistuu suurimmalle osalle allergikkoja, aivan herkimpiä lukuunottamatta.
Kannattaa käyttää myöhemminkin purkkihedelmäsoseita, kun vaan katsoo, että ne ovat mahdollisimman täyttä tavaraa. Jos siis hedelmät ovat ongelma.
Meillä syö vielä pari vuotiaskin noita mielellään reissussa ja niin syö äitikin:)
Porkkanat taas voi vaikka mies kuoria valmiiksi jääkaappiin purkkiin illalla, kunhan et säilytä sitä kauaa, ettei bakteerikasvusto pääse vauhtiin. (Porkkanaraaste on aika yleinen ruokamyrkytysten aiheuttaja teollisuuskeittiöissä.)
Perunat säilyvät myös kylmässä vedessä jonkin aikaa.
Samoin moni muu kasvis kestää säilyttämistä jonkin aikaa kuorittuja ja paloiteltuna jääkaapissa suljetussa rasiassa tai tiiviissä muovipussissa.
Ja onhan toki aina olemassa ne hanskat.