Niin siinä sitten kävi. Imetys aiheutti lapselleni allergioita.
Äidinmaitoni koostumus on huono ja tämä altisti lapsen allergioille. Nyt on huono fiilis, tosin mistäpä sitä etukäteen olisin voinut tietää. Olisin tietysti voinut lopettaa moniallergisen imetyksen ajoissa ja ehkä helpottaa lapsen elämää :(
Kommentit (32)
Ei kenenkään rintamaitoa tutkita Suomessa ja todeta että se on "huonoa". Rintamaito ei aiheuta allergioita eikä refluksia. Ihan naurettavaa väittää edes tuollaista.
En usko sanaakaan ap:n väitteistä. Älä jeesustelko tästä ketjusta, älkää ainakaan uskoko mitään, sillä nuo väitteet ei ole totta. Rintamaito on parasta evästä lapselle.
että minulle nousi vauvana aina nokkospaukama, kun äiti tiputti rinnasta maitoa iholleni ja maidosta sain nokkosrokon? Niinhän ne aina tuoreille äideille väittää, että ei ole mahdollista. On mahdollista, mutta harvinaista ovat vakavat reaktiot. Allergiat tai yliherkkyydet on varmasti yleisempiä kuin mitä edes suostutaan uskomaan (esim koliikkivauvoista varmasti moni on allerginen tai herkistynyt). Mutta moni niistä reaktioista ei ole kovin vaarallisia ja sen vuoksi äitejä ei haluta opettaa vouhkaamaan jokaisesta pienestä näpystä, mitä ihoon tulee. Vauvat nimittäin monesti ensin reagoivat ihollaan tai suolistollaan uusille ruoka-aineille. Sitten pitää vaan miettiä, että missä se vauvan sietokyvyn raja menee ja mikä on allergiaa ja mikä uuteen tottumista.
on osittain korvikkeiden syytä. Eli liian varhain vauvalle annetaan korviketta ja siinä se altistuminen tapahtuu ja sitten äidinmaidossa olevatkin pienet allergeenimäärät jo aiheuttavat reaktion.
et saada allergiaa äidinmaidosta.
Äidin imetysdietti auttaa kun tiedetään mille vauva reagoi.
että tiedät allergioiden aiheuttajan.
Olethan varmasti kertonut asiasta myös lääkäreille?
Ei mitenkään erityisesti äidinmaidolle.
maailmassa, joka tietää mistä lapsen allergiat on aiheutuneet =) Muut vaan arvailee. Pointsit sulle siis.
Erityiskorvikkeeseen.
"Pitkästä imetyksestä ei kuitenkaan ole hyötyä. Eräät tutkimukset ovat osoittaneet pitkän imetyksen jopa suosivan allergioiden kehittymistä, sillä joidenkin allergisten äitien maidossa on sellaisia yhdisteitä, jotka suosivat lapsen allergisoitumista."
Lähde: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00…
oli samaa mieltä, että rintamaito ei valitettavasti moniallergisen imetyksessä ole aina parasta. Lue yllä oleva artikkeli.
tätä seikkaa, vaan toimii asiantuntevana, 'ei-ideologisena', imetyksen 'virallisena' tietolähteenä.
Erityiskorvikkeeseen.
"Pitkästä imetyksestä ei kuitenkaan ole hyötyä. Eräät tutkimukset ovat osoittaneet pitkän imetyksen jopa suosivan allergioiden kehittymistä, sillä joidenkin allergisten äitien maidossa on sellaisia yhdisteitä, jotka suosivat lapsen allergisoitumista."
Lähde: <a href="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00…" alt="http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00…">http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00…;
Mutta ettehän te imetysfanaatikot faktoista ja tutkimuksista välitä.
Ei kenenkään rintamaitoa tutkita Suomessa ja todeta että se on "huonoa". Rintamaito ei aiheuta allergioita eikä refluksia. Ihan naurettavaa väittää edes tuollaista.
En usko sanaakaan ap:n väitteistä. Älä jeesustelko tästä ketjusta, älkää ainakaan uskoko mitään, sillä nuo väitteet ei ole totta. Rintamaito on parasta evästä lapselle.
että minulle nousi vauvana aina nokkospaukama, kun äiti tiputti rinnasta maitoa iholleni ja maidosta sain nokkosrokon? Niinhän ne aina tuoreille äideille väittää, että ei ole mahdollista. On mahdollista, mutta harvinaista ovat vakavat reaktiot. Allergiat tai yliherkkyydet on varmasti yleisempiä kuin mitä edes suostutaan uskomaan (esim koliikkivauvoista varmasti moni on allerginen tai herkistynyt). Mutta moni niistä reaktioista ei ole kovin vaarallisia ja sen vuoksi äitejä ei haluta opettaa vouhkaamaan jokaisesta pienestä näpystä, mitä ihoon tulee. Vauvat nimittäin monesti ensin reagoivat ihollaan tai suolistollaan uusille ruoka-aineille. Sitten pitää vaan miettiä, että missä se vauvan sietokyvyn raja menee ja mikä on allergiaa ja mikä uuteen tottumista.
on osittain korvikkeiden syytä. Eli liian varhain vauvalle annetaan korviketta ja siinä se altistuminen tapahtuu ja sitten äidinmaidossa olevatkin pienet allergeenimäärät jo aiheuttavat reaktion.
aikaansa seuraava kastenlääkäri, että laittoi minut tiukalle imetysdietille. Ja kas, moniallerginen vauvani alkoi voimaan hyvin. Imetysdiettejä ei vaan haluta antaa äideille, sillä lääkärit eivät oikein uskalla ehdottaa imettäville äideille radikaalia diettiä, jota puretaan kahden viikon välein. Itse söin ekat 3 viikkoa neljää ruoka-ainetta. Ei siihen tavismammat suostu. Minulle uskalsi ehdottaa ja kävi hyvin.
On suurin vaikutus äidinmaidon koostumukseen. Itse olen moniallergisen lapsen äiti ja imetin lasta ihan normaalisti. Tosin minun piti välttää itse syömästä maitoa, kananmunaa, kotimaisia viljoja, suklaata, soijaa jne... Ei itse äidinmaito aiheuta allergioita vaan ne aineet jotka äidinmaidon kautta kulkeutuvat lapseen.
Ei äidinmaito AIHEUTA allergiaa. Sille voi toki olla allerginen, tai siis todennäköisemmin jollekin mitä äiti syö, jota saa äidinmaidon kautta. Mutta erittäin todennäköisesti lapsi olisi allerginen joka tapauksessa, ei lapsi olisi ilman äidinmaitoa yhtään vähemmän allerginen.
En ole koskaan kuullutkaan, että äidinmaitoa epäiltäisiin allergian aiheuttajaksi, vaikka toki olen tietoinen, että sille voi olla allerginen.
Minun lapseni on allerginen esim. maidolle, mutta kyllä hän olisi ollut allerginen, vaikka ei maitoa olisi koskaan saanutkaan.
Imetysdieettikään ei tietenkään aina auta, joskus lapsi on niin allerginen, että reagoi äidinmaidon kautta melkein kaikelle, eikä löydetä kohtuullisella vaivalla mitä äiti voisi syödä ilman reaktioita.
On suurin vaikutus äidinmaidon koostumukseen. Itse olen moniallergisen lapsen äiti ja imetin lasta ihan normaalisti. Tosin minun piti välttää itse syömästä maitoa, kananmunaa, kotimaisia viljoja, suklaata, soijaa jne... Ei itse äidinmaito aiheuta allergioita vaan ne aineet jotka äidinmaidon kautta kulkeutuvat lapseen.
Eivät nekään aineet aiheuta lapsen allergisoitumista, vaikka lapsi saattaa olla niille allerginen. Sitä miksi lapsesta tulee allerginen ei tietääkseni tiedetä. Sen selvittäminen taas on enemmän tai vähemmän helppoa, mille lapsi on allerginen.
Kaksi eri asiaa siis. Yksi asia on se miksi lapsi yleensä tulee allergiseksi ja toinen se, mille aineille hän on allerginen eli mistä saa allergisia reaktioita. Jos on vaikka mansikalle allerginen, ei se tarkoita, että mansikka olisi syyllinen, miksi lapsi yleensäkään on allerginen.
väitti täällä nyt kuka mitä hyvänsä. Lukekaa mm. yllä oleva artikkeli. En ymmärrä, miksi imetyksen suhteen pitää olla niin fanaattinen. Miksi se tuntuu niin vaikealta, että äidinmaito saattaisi aiheuttaa allergiaa, kuljettaa allergeenejä, estää allergian loppumista. Ei se ole mikään jumalainen aines.
Se on itse asiassa todennäköisesti sitä huonompaa, mitä huonommin äiti voi joka tapauksessa, näin evolutionäärisesti olisi loogisinta.
Eivät nekään aineet aiheuta lapsen allergisoitumista, vaikka lapsi saattaa olla niille allerginen. Sitä miksi lapsesta tulee allerginen ei tietääkseni tiedetä. Sen selvittäminen taas on enemmän tai vähemmän helppoa, mille lapsi on allerginen.
Kaksi eri asiaa siis. Yksi asia on se miksi lapsi yleensä tulee allergiseksi ja toinen se, mille aineille hän on allerginen eli mistä saa allergisia reaktioita. Jos on vaikka mansikalle allerginen, ei se tarkoita, että mansikka olisi syyllinen, miksi lapsi yleensäkään on allerginen.
Tai tähän olisi yhdistynyt esim. joku virustauti samaan tai muu vauvan rakenteellinen ongelma. Sitten ei olisikaan tiedetty, mistä ne oireet tulevat. Aika hankalaa on.
aikaansa seuraava kastenlääkäri, että laittoi minut tiukalle imetysdietille. Ja kas, moniallerginen vauvani alkoi voimaan hyvin. Imetysdiettejä ei vaan haluta antaa äideille, sillä lääkärit eivät oikein uskalla ehdottaa imettäville äideille radikaalia diettiä, jota puretaan kahden viikon välein. Itse söin ekat 3 viikkoa neljää ruoka-ainetta. Ei siihen tavismammat suostu. Minulle uskalsi ehdottaa ja kävi hyvin.
Niin siinä sitten kävi. Imetys aiheutti lapselleni allergioita. Äidinmaitoni koostumus on huono ja tämä altisti lapsen allergioille. Nyt on huono fiilis, tosin mistäpä sitä etukäteen olisin voinut tietää. Olisin tietysti voinut lopettaa moniallergisen imetyksen ajoissa ja ehkä helpottaa lapsen elämää :(
huoli =) Nuo allergiat on vanhemmille paljon vaikeampi asia kuin sille allergiselle.
T: Syntymästä asti moniallerginen
Toi lienee aika harvinaista. Meilläkin vauvan vaitsavaivat loppui kuin seinään kun lopetin imetyksen n. 7 kk ikäisenä...sitä ennen vatsa ei toiminut kunnolla ja ilmavaivoja oli ihan älyttömästi.
Toi lienee aika harvinaista. Meilläkin vauvan vaitsavaivat loppui kuin seinään kun lopetin imetyksen n. 7 kk ikäisenä...sitä ennen vatsa ei toiminut kunnolla ja ilmavaivoja oli ihan älyttömästi.