Lapsi oksensi puoli tuntia sitten. Huomenna päiväkotiin?
Leikkii ja riehuu ihan normaalisti. Jos ei tänään enää oksenna voiko viedä päiväkotiin huomenna?
Kommentit (22)
tosissani.
Ja edelleen sillä perustella, että mikäli kyseessä ei ollukaan oksutauti.
Toiset vaan yökkäilee herkästi esim jonkin hajun takia eikä silloin ole TARTTUVA TAUTI kysessä.
Harvoin oksutauti menee yhdellä ykäsyllä ohi. Kyllä se mun kokemuksella useimmiten veteläks vetää. Voinnin siis.
eikä maha ole kipeä niin eihän se mitään vatsatautia voi olla. Eli jos ei mitään muita oireita ole niin voit viedä.
joiden mielestä oksentamisen syy ratkaisee. Jotkut tosiaan oksentaa herkästi, jos vaikka yrittävät niellä liian ison ruokapalan. Sama juttu itkiessä, yskiessä tai tai vaikka juotuaan hiilihapollista juomaa. Ja kyse ei silloin ole mistään tarttuvasta !
että oksensi kerran ja heti alkoi leikkiä. Ja muutaman tunnin päästä oksensi taas ja taas leikki.
Ei lapset välttämättä mene niin veteliksi kuin aikuiset. Niin joo, ja kaverin lapsi oksensi vain yhden kerran ja koko mahatauti oli siinä. Ajateltiin juuri noin, että ei ole mahatauti ja mentiin kylään suunnitelmien mukaan. Kuinka ollakaan, oksennettiin koko perhe parin päivä kuluttua. :(
Jos olisi pienikin epäilys, että voi olla mahatauti, en veisi hoitoon.
meillä lapsen "oksennustaudit" on yleensä olleet sellaisia että oksentaa kerran illalla ja seuraavana päivänä syö normaalisti eikä oksenna. Kerran on oksennustauti kestänyt n. aamukahdeksasta puoleen päivään, oksensi 3 kertaa.
Olen silti aina varuiksi pitänyt kotona vähintään 1 vrk vikasta oksennuksesta.
Heräsi siihen oksentamiseen. Yöllä valvottiin sitten jonkun aikaa, kun piti suihkuttaa lapsi ja pedata mun sänkyyn hänelle vuorattu kohta ja laittaa pyykit koneeseen ja pestä patjaa ym. Lapsikin valvoi jonkun aikaa. Ilman muuta päätin pitää kotona maanantain. Ja aamulla kun mitattiin kuumetta, sitä oi 38. Mutta ei oksentanut sen jälkeen. Ja pidin sit myös tän päivän, kun pitää olla yks kuumeeton päivä.
ollut yksi ihan oikea vatsatauti. Silloin oksensi 6vrk ja ripuloi 7vrk. Sitten on kaksi kertaa käynyt niin, että on ollut syömässä ja kesken ruokailun alkanut valittaa vatsaa. Tästä on mennyt n. 10 min ja on oksentanut kertaalleen. Heti oksentamisen jälkeen vointi ollut ihan normaali, paha olo ja mahakipu on ollut poissa. On ollut oma iloinen ja touhuava itsensä. Eli ei todellakaan ole ollut kyse mistään tarttuvasta.
Eli jos ap teidän lapsi ei oksenna toista kertaa, eikä valita vointiaan millään lailla, niin minä veisin kyllä hoitoon ihan normaalisti.
sit tartutat mun lapseN joka tartuttaa mut!sit mä perun kolmen päivän asiakkaat 15-25 kpl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!JA MIHIN MÄ NE TUNGEN???LIIKKUUKO TEIÄN IDIOOTTIEN PÄÄSSÄ MITÄÄN???
sit tartutat mun lapseN joka tartuttaa mut!sit mä perun kolmen päivän asiakkaat 15-25 kpl!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!JA MIHIN MÄ NE TUNGEN???LIIKKUUKO TEIÄN IDIOOTTIEN PÄÄSSÄ MITÄÄN???
ja lapsi on sen jälkeen ihan kunnossa niin veisin kyllä. Voihan sitä oksentaa vaikka siksi että on syönyt jotain vatsaa ärsyttävää, ei se mitään tautia tarkoita.
sama tilanne oli pari päivää sitten.
ollut yhden yrjön tekoa. En varmasti veisi päivähoitoon, jos oksentaa kerrankin.
Tauti voi olla lievä, joillakin tuntuu aina menevän pikku ykällä ohi.
On ollut yhdellä lapsella niinkin, että oksensi kerran, vaikutti terveeltä ja muutamaa päivää myöhemmin oksensi uudestaan. Perheen tinenkin lapsi sairasti, kolmas ei.
Toki on lapsia, jotka ykäävät riehumisen jälkeen tai syötyään pahaa ruokaa, mutta tästä tuskin ap, kohdallanne on kyse. Varmasti tunnet lapsesi ja tiedät, jos kyse noista. Tässä tapauksessa siis tuskin täällä asiaa edes ihmettelisit, jos lapsellasi tuo on tavanomaista.
Vastaus: ei päiväkotiin.
kannattaa soittaa sinne päiväkotiin aamulla ja kysyä mielipidettä.
Esim. järkytyksestä on meidän kolmevee oksentanut useaan kertaan.
Omista lapsistani 1 on sellainen, että useinmiten vatsatauti on yhdellä oksennuksella kuitattu. Me muut sitten oksennellaan ja ripuloidaan pari päivää. Tätä lasta en laita ikinä hoitoon seuraavana päivänä oksentamisesta.
No yksi oksu nyt voi johtua mistä vaan. Jos muuten normaali niin kyllä veisin
Meillä oli koko syksyn et oksenteli vähän väliä. Vietiin kyllä hoitoon sen jälkeen. Muuten ois saatu olla koko syksy kotona. Ei tietoa mitä oli mut ohi meni.
siitä minkä takia laps oksensi. Jos tulee vain yks yksittäinen ykä, niin voihan se olla joku muukin kuin oksutauti.
Jos lapsi on ihan normaalin oloinen, ei nouse lämpöä ja leikkii ja touhuaa kuin terveenä, niin en välttämättä jättäis kotiin. Mutta toki pitää seurata illan mittaan vointia ja sit tehdä päätös.
Oksennus voi joskus tulla muustakin syystä kuin oksutaudin takia. Oisko laps pistäny suuhun vaikka jonkin lelun joka sai yökkäyksen aikaan?