Uskaltaisitko jättää lapsesi tähän päiväkotiin?
Huomasin tämän tekstin toiselta palstalta ja olen aivan äimänä!! Voiko todellakin olla niin huutava pula hoitajista, että pienet alle 3-vuotiaat jätetään isoon ryhmään vain kahden hoitajan valvontaan? Eikö se ole jo lainvastaista?!
"Yksi- ja kaksivuotiaat lapseni tuupattiin 3-6-vuotiaiden ryhmään, jossa on muitakin alle 3-vuotiaita, yhteensä 19 lasta. Hoitajia on aamupäivällä kolme, iltapäivästä vain kaksi. Hoitajat ovat ammattitaitoisia, ja tekevät minkä pystyvät paineen alla, mutta eivät millään voi keritä kaikkialle. Todennäköisyys onnettomuuksille ja vaaratilanteille kasvaa. Olin vanhempana huolissani tilanteesta, ja yhteydessä päiväkodinjohtajaan. Hän kiisti hoitajia olevan liian vähän, ja pisteenä i:n päälle tokaisi, että saisin olla iloinen että edes paikan sain. Samoin hänestä seuraava sosiaalialan ammattilainen oli passiivinen keskustelussa lastenhoitajien määrästä kyseisessä ryhmässä.
Hain lapseni pian näiden yhteydenottojen jälkeen hoidosta, ja huomasin vakavan onnettomuuden käyneen; Lapsella olivat etuhampaat painuneet sisään, joista toinen pahasti lohjennut. Lapsi oli passiivinen ja alakuloinen, eikä kukaan ollut huomannut tätä. Hoitajat olivat rekisteröineet lapsen kaatumisen, puhdistaneet vuotaneen veren, mutta siihen huolto jäi. Aivotärähdys ja hampaiden kunto jäivät täysin huomioimatta. Nyt lapsi seurannassa, eikä vielä tiedetä ovatko pysyvätkin hampaat vaurioituneet.
Kukaan ei tunnu haluavan ottaa vastuuta tapahtuneesta, eikä ketään kiinnosta korjata tilannetta. Ainoastaan yksi hoitajista kyselee lapsen kunnon perään, ja oli aidosti huolissaan. Johtoporras vastaa kärkkäästi ja defensiivisesti, ja kiistää kaikkien riskitekijöiden olemassa olon. Onko se eettisesti oikein säästää lasten turvallisuudessa? Entä hoitajien työkyky; He polttavat itsensä loppuun ja työmotivaatio tipahtaa?
Itse en tiedä mitä teen tilanteen kanssa; Seuraavaksi alahampaankin tasaiseksi lapselta?"
Kommentit (4)
pelkästään suosituksia, joita jotkut kunnat noudattaa, toiset ei. Häkkiketuillakin on tarkemmin laissa määritelty, miten asioiden pitää olla (en sano, että ne on hyvin, mutta on kuitenkin määritelty). Mutta koska on tapahtunut tapaturma, kyllä mä tuosta poliisijutun tekisin, että selvittelevät, miten tuo tapaturma oikein kävi ja missä on syy. Tinanappien puhelu saa yleensä vauhtia niihin passiivisiin sosiaalitäteihinkin:)
valvovalle taholle.Tuollaiset onnettomuudet pitäisi pk,n henkilökunnan sitäpaitsi lain mukaan kirjata ylös juuri siksi jos myöhemmin huomataan,että tarvitsee hoitoja tai vakuutuksia.
Mä tekisin myös ilmoituksen tuossa tapauksessa. Aivan käsittämätöntä etteivät ota vastuuta tapahtumasta!
olen edelleenkin kauhuissani.
Olen valittanut päiväkodinjohtajasta seuraavaan tasoon, varhaiskasvatuksen puolelle. Viimeisin puhelu hänen kanssaan oli tulokseton, päätyen taas tokaisuihin, että "voitte saada uuden paikan vaikka aivan toiselta puolelta Vantaata" (?)
Varhaiskasvatuksen yksiköstä en saa enää vastauksia tai yhteenvetoa tapahtuneesta. Vasta-argumenttinaan kunnan virkamiehet käyttävät laskelmaansa virkamiesten riittävyydestä PAPERILLA, mutta käytännössä harva päiväkoti kestäisi tarkastusta.
Sen sijaan lapset saivat välittömän siirron omansa ikäisten ryhmään viereiseen päiväkotiin. Hampaansa loukannut lapsi on nyt seurannassa siihen asti, kun pysyvät hampaat puhkeavat, jotta nähdään ovatko nekin vaurioituneet. Vielä ei tiedetä, joudutaanko vuoden ikäinen lapsi nukuttamaan hammasoperaatioiden ajaksi, mikä sekin on riskialtista sen ikiäisille.
Poliisiko on viimeinen mahdollisuus turvata lasten hyvinvointi kunnallisessa hoidossa? Ikävää, jos se tässäkin tapauksessa on ainoa, joka saa ihmiset ottamaan vastuuta. Kaikille tahoille olen tämän asian tiimoilta todennut, että ikävintä on vastuuttomuus. Jokaisessa valtion laitoksessa on hierarkia, jossa ylempi on vastuussa alemmistaan. Tässä tapauksessa kaikki ovat vältelleet ottamasta vastuuta, ja koettavat syytellä kaikkia muita, paitsi itseään.