G: Lasten ikäero n. 3 vuotta. Kokemuksia? (myös aikuiset sisarukset)
Ihan vaan mielenkiinnolla kyselen kokemuksianne?
Esikoinen tulee näillä näkymin olemaan vähän vajaa kolmevuotias pikkusisaruksen synnyttyä.
Toki kiinnostaa myös kuopuksen vauva-ajan kokemukset tuolla ikäerolla, mutta eniten kiinnostaisi se, millaiset välit sisaruksille on syntynyt?
Onko liian iso, että heistä tulisi läheisiä, oliko sisaruksista toiseilleen leikkikaveriksi jne...?
Ja jos itselläsi on suurinpiirtein sama ikäero sisaruksiisi, niin millaiseksi olet sisarussuhteesi kokenut?
Kommentit (5)
Meillä on tytöt nyt 3 ja 6 -vuotta ja hyvin sujuvat leikit ja yhteiselo muutenkin.
Isosisko tykkäsi pienenä hoivata pienempäänsä mutta nyt pienempi kyllä muistuttaa, että ei ole enää vauva. Leikkivät paljon yhdessä mutta koetan järjestää isommalle välillä (päiväkodin lisäksi) mahdollisuuksia leikkiä oman ikäisten kanssa rauhassa kotona.
Minä en näe ikäeroa mitenkään ongelmaksi :)
joka on mun paras ystävä. Lapsena leikittiin aina yhessä, myös sitten kun oli muitakin kavereita. Jossain vaiheessa riideltiinkin ja tietysti nahisteltiin.
Mun kahen nuorimman lapsen ikä ero on tasan 3 vuotta ja on toiminut hyvin. Välillä ne tappelee siitä kumpi saa olla sylissä, ikää nyt 3 ja 6v. Mutta leikkivät jo yhdessä varsinkin silloin kun esikoinen 7v on koulussa.
Minulla on 3 vuotta nuorempi pikkusisko, ja 3 vuotta vanhempi isosisko ja aina olemme olleet läheisiä ja paljon tekemisisssä :) Ei ollut lapsena tylsää, kyllä siskojen kanssa aina leikit keksittiin :)
Minulla on kaksi sisarusta, joista veli on 1,5 vuotta nuorempi ja sisko 3 v ja 9 kk nuorempi. Lapsuudessa veljeni oli minulle läheisempi ja sisko syntyi ikään kuin pilaamaan kaiken. Pienenä rikkoi kaikki hienot legorakennelmat tai pääsi livistämään sotkujen siivoilusta. Veljeni toimi välissä välillä sovittelijana, kun otimme siskoni kanssa yhteen. Meillä molemmilla on aina ollut voimakas temperamentti ja rauhallinen veljeni on sitten joutunut siitä vähän kärsimään.
Siskoni täyttää pian 18 ja on todella rakas ja tärkeä minulle. Ilmeisesti olen ollut ihan hyvä isosisko vaikka olenkin kurmittanut perheen vauvaa välillä aika pahasti mutta toisaalta leikein hänen kanssaan barbeilla vielä, kun olin yläasteella. Molempiin sisaruksiini minulla on hyvät välit ja molemmat tietävät voivansa soittaa minulle koska tahansa. Varsinkin kotoa muutettuani välit paranivat valtavan paljon.
Tiedän myös sisarukset, kaksi tyttöä, joilla on sama ikäero kuin minulla ja siskollani. He palvovat toisiaan ja se on aina ollut minusta hieman pelottavaa.
kokemukseni perusteella tähän.
Mulla on reilun neljän vuoden ikäero pikkusiskooni ja me kyllä keksittiin yhteisiä leikkejä. Tietyllä tavalla suhtauduin/suhtaudun siskooni aika suojelevasti, mutta se ei toisaalta estänyt/estä meitä joskus riitelemästäkin.
Aikuisiällä olemme läheisiä ja tasavertaisia.
En siis pidä omakohtaisen kokemukseni perusteella mainitsemaasi ikäeroa suurena.