Vauva ei suostu muun ruokittavaksi, kuin minun. Mitä tehtävissä?
Eli vauva kohta 6 kk, juo tissiä ja pulloa. Enemmän nykyään pulloa, minun maitoni on aivan lopussa. Jostain syystä ei suostu ottamaan pullosta maitoa, kuin vain minulta (äiti) ja tämä on todella rankkaa. En voi lähteä minnekään 2 tuntia pidemmäksi aikaa, isäkään ei siis kelpaa tähän toimenpiteeseen. Alkaa aina kamala itku eikä vauva meinaa rauhoittua millään, kunnes minä otan hänet syliin.
Nyt on niin, että olemme lähdössä parin viikon päästä mieheni kanssa lauantaina tilaisuuteen jossa minut palkitaan. Ei siitä sen enempää. Äitini tulee hoitamaan vauvaa ja hänen pitäisi myös nukuttaa vauva + antaa maito pullosta. En vaan näe miten tämä tulee onnistumaan :(. Onko kenelläkään vinkkejä?
En aio vauvan kustannuksella lähteä juhlimaan, mutta kiva tietysti olisi, kun kerran minun palkitsemistilaisuudesta kyse ja haluan mieheni mukaani. Ja se, että mies jäisi kotiin, ei tavallaan auta mitään, koska vauva ei suostu ottamaan maitoa häneltäkään.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (12)
..mistä olen kyllä vähän kade!
hankala ongelma kyllä. ootteko kokeillut esim niin, että olette miehen kanssa ihan lähekkäin, niin että vauva näkee molemmat ja sitten syötätte? ensin sinä ja sitten huomaamatta isi ottaakin pullon.
tai että alat syöttää vauvaa esim sitterissä tai sängyssä tms. ja kun siihn tottuu niin istut niin että vauva näkee sinut, mutta mies antaakin pulloa. tai syötätte sitterin takaa niin, ettei vauva näe kumpi syöttää.
tai jos mikään muu ei auta, niin voiko vauvan ottaa tilaisuuteen mukaan?
en oo mikään expertti näissä pullojutuissa, meidän vauvanruoja kun ei suostu muuhun kuin tissiin :D ja sekös välillä sapettaa!
Aikataulu voi olla teillä vähän tiukka, mutta meillä ongelma ratkasi pikkuhiljaa. Vauva oli alusta alkaen tottunut juomaan maitoa pullosta myös isän (tai kenen tahansa) antamana (oli osittaisimetyksellä). Joskus 3-4 kk iässä tuli vaihe, ettei kelvannut kuin äiti. Aikamme sitä jaksettiin, sitten alkoi harjoittelu. Varsinkin aamuisin vauvalla oli sen verran kova nälkä, että kuka tahansa kelpasi. Niinpä isä otti osakseen aamusyötöt. Siitä pikkuhiljaa (monien itkujen ja kitinöiden myötä) laajennettiin niin, että isä pystyi antamaan maidon milloin tahansa. Ja sitä myöten alkoivat kelvata myös muut syöttäjät. Nyt tilanne on jo sellainen, että maito ja velli kelpaa keneltä tahansa. Syöminen sujuu paremmin äidin antamasta lusikasta, muilta tuppaa jäämään ruokamäärät vähäisemmiksi.
koska tilaisuus kestää aika myöhään, vauva menee yöunille jo 20 aikoihin. Eikä tilassa ole mitään rauhallista paikkaa, jonne hänet voisi nukuttaa.
Olisiko muita ideoita?
Oletko ollut paikalla,kun vauva ei ole mieheltä pulloa huolinut? siis esim. toisessa huoneessa tms.? Meillä vauva ei huolinut ketään muuta, jos minä olin kotona ja kuuli/näki/haistoi minut. Mutta kun lähdin pois kotoa, niin vauvakin kai ymmärsi, että nyt ei ole vaihtoehtoa tarjolla ja johan rupesi isän/mummunkin tarjoama pullo kelpaamaan :)
ole kauemmin pois kun oot ollut. Kyllä se vauva syö kun et ole etkä tule paikalle. Kannattaa vaan ensin tehdä niin että syöttäjä on miehesi.
Jos kuitenkin nyt vain yhdestä illasta kiinni, niin mä kokeilisin tuon ikäisellä jo eri vaihtoehtoja.
Annatte lapselle velliä vellitutilla pullosta. Kun on uusi asia, niin saattaa innostua.
Maitoa voi kokeilla antaa myös lusikalla tai vaikka hätätilassa ruiskullakin. Tuon ikäistä voi hörpyyttääkin. Vaihtoehtoja on monia.
Mä luulen, että parasta on, että kokeilut tehdään niin, että sinä itse et ole kotona.
Eikä niitä voi opettaa siedättämällä, koska ne eivät opi, huutavat vaan ja menevät ihan sekaisin.
Paras konsti, että otat vauvan ihan suosilla mukaan sinne tilaisuuteen.
No kyllä meillä vaan oppi, kun opetettiin. Eihän vauva voi tietää noin pienenä, että ruokaa saa myös muilta kun äidiltä, jos äiti on aina ollut se, joka on ruokaa antanut. Ei kestänyt montaa päivää, kun vauva tajusi, että shss, ruokaa saa siis myös isältä ja muutaman kerran jälkeen hiffasi, että mummikin antaa maitoa. Alkuun vauva itkeskeli, mutta ei hän hysteeriseksi mennyt. Ensin olin vierellä, kun isä syötti ja lopulta aina kauempana ja viimeiseksi kokonaan pois näköpiiristä. Ihan ensimmäisiä kertoja teille niin, että vauva oli sylissäni, mutta isä piteli pulloa, sitten vauva oli isän sylissä ja minä pitelin pulloa. Tämän jälkeen isä piteli sylissä ja piti myös pulloa, minä seisoin vain vieressä jne. Kyllä vauva oppii, ei vauvat mitään tyhmiä ole.
vinkeistä. Menemme tilaisuutee omalla autolla, emme siis juo alkoholia siellä, jotta tarvittaessa pääsemme nopeasti takaisin kotiin. Jos siis vauva rupeaa aivan mahdottomaksi, eikä rauhoitu millään. Yritämme nyt, ettö mies ruokkisi vauvaa niin usein kun mahdollista, vaikka vauva ensalkuun asiasta vähän itkisikin. Eiköhän tottune jossain vaiheessa.
Olen ollut itse paikalla ja myös poissa kotoa, kun mieheni on yrittänyt syöttää vauvaa. Ei onnistu kummallakaan tavalla. Tuntuu, että muutenkin on herkkä ikävöimään minua, jopa jos käyn vain kaupassa 30 min, on jo itkuisena täällä kotona ressukka. Luultavasti on jo eroahdistusta ilmassa, kun on piakkoin 6 kk ikäinen.
Mutta kiitos vielä kaikille vastauksista!
Ap
Eikä niitä voi opettaa siedättämällä, koska ne eivät opi, huutavat vaan ja menevät ihan sekaisin.
Paras konsti, että otat vauvan ihan suosilla mukaan sinne tilaisuuteen.
viettämään aikaa ja syöttämään. Äiti enemmän vaikka yksin lenkille. Kyllä vauva syö, kun tottuu, että ruokkiva pullo voi olla myös isän kädessä. Mene vähän pidemmäksi aikaa pois (esim. 4-6 tunniksi).
tätä on äitiys =)