Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitkä sairasloma -> ura tyssäsi

Vierailija
11.03.2011 |

Olen työssä isossa kansainvälisessä konsernissa ja edennyt ihan mukavasti. Viimeisin ylennys tuli kesällä. Kuten nykyään on hyvin tavallista, ylennyksestä huolimatta vanhat työt eivät siirtyneet mihinkään ja tilalle tuli järkyttävä määrä lisää töitä jo entisen ylikuorman lisäksi. Aloin heti puhua, että en tule selviämään tästä ja syksyllä mainitsin, että tilanne on mennyt sellaiseksi, että en saa nukuttua koska olen niin stressaantunut tekemättömistä töistä.

Asiaan ei otettu mitenkään vakavasti, oikeastaan kukaan esimiehistä ei reagoinut asiaan mitenkään. Joulukuun alussa ilmoitin, että alan olla niin uupunut, että en pysty kohta käymään töissä. Asiaan ei reagoitu ja työterveyslääkäri määräsi mut sairaslomalle. Palasin töihin helmikuun lopussa ja nyt mulle onkin selvinnyt, että viimeisin ylennykseni halutaan "perua" ja siirtää minut alemmalle tasolle. Mitään virheitä tms. en ole tehnyt, vaan pikemminkin pätevyyttäni ylistetään. Kuulemma olen vaan kova riski työyhteisölle ja "uusi tilanne on tuonut uuden näkökulman ylennykseeni".

WTF?!!? Mitä tässä voin tehdä? Onko mulla mitään oikeuksia tällaisessa asiassa? Uuden tittelin myötä sain tietysti myös palkankorotuksen... voidaanko mun palkkaa laskea? Olen erittäin innostunut näistä uusista duuneista ja täysin valmis palaamaan niihin kun sairaslomani aikana vanhoja töitäni on ihan hyvin siirretty muille ja työkuorma ei ole niin paha enää.

Kokemuksia?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt olet pahoillasi siitä että sinua ei pakoteta jatkamaan siinä?

Mikä ongelma tuo on jos et kestänyt uusien tehtävien kuormitusta?

Vierailija
2/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se palkankorotuskin tuli siitä, että töitä on enemmän ja ne on vaativia. Sä et niihin töihin kyennyt, joten miksi sun pitäis nyt yrittää kynsin hampain pitää tuosta ylennyksestä kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ uusia töitäni. Jos olisin saanut tehdä pelkästään uuden homman työt ja vanhat työni olisi siirretty jollekin (kuten ylennyksen yhteydessä puhuttiin), olisin jaksanut...

Vierailija
4/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on iso firma, niin teillä on työsuojeluvaltuutettu. Juttele sen kanssa.. on nimittäin sen vastuulla huolehtia työntekijöiden oikeuksista.

Tai jos kuulut ammattiliittoon kysy sieltä apuja.

Koska tuo on vähän kiperä paikka.. sairasloman takia ei ketäään saa virallisesti alentaa, mutta jos olet tehnyt tiettäväksi ettet jaksa uudessa työssä, niin asia on vähän hankalampi.

Vierailija
5/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kykenet, niin olet tietysti oikeuttettu isompaan palkkaan,mutta jos et niin tietenkin on jo sun edunmukaista madaltaa vaatimus-sekä palkkatasoa

Vierailija
6/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luulet että jatkossa selviäisit samanlaisesta työmäärästä samalla palkalla jos jo kokemus osoitti toisin?

Vierailija
7/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhat työni siirrettäisiin sovitun mukaisesti pois. Vastaukseksi sain koko syksyn, latteuksia tyyliin "yritämme tässä parhaamme, mutta kiire täällä on kaikilla".

Siinä mielessä koen, että en ole epäonnistunut uudessa työssä, vaan esimieheni on epäonnistunut resurssienjaossa.

Vierailija
8/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika selvästihän sä osoitit, että et ole uuden työsi ja palkkasi arvoinen, tai siis et siihen kykene. Tottakai ylennyksen yhteydessä työmäärä lisääntyy. Luulitko sä tosiaan, että pääset yhtä helpolla kuin ennenkin, mutta saat silti isompaa palkkaa? Varmaan tilanne olisi eri, jos sä olisit todellakin sairastunut, ja olisit ollut sairauden takia pois. Mutta kun sä et jaksanut uutta työmäärää, ja uuvuit, niin se on selkeä osoitus siitä, että sä et siihen uuteen työhösi kykene. Kaikkien kannalta on silloin parempi perua se ylennys.

Vierailija
9/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät pääsi ja hoidat ne uudet tehtävät, jotka sen mukana olet saanut.

Miksi sinun pitäisi hoitaa niiden lisäksi myös edelliset tehtävät elleivät ne nyt sitten olennaisesti liity nykyisiin ja työaikasi niiden hoitamiseeen riitä.

Pidä pääsi. Palkkasi ei saa pudota ja jää nyt heti sairauslomalle jos työpaikkalääkärikin määrää.

Vierailija
10/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ottaisin sinne liittoon yhteyttä.

Jos teillä ollut sovittuna periaatteeessa eri työtehtävät ja työmäärät mitä nyt kuitenkin käytännössä teet, ei homma ole mennyt oikein työnantajan puolelta.

EI ylennyksen tarkoitus ole että työmäärä vain kasvaa, vaikka vastuu yleensä kasvaakin. Ei mikään siirto uusiin tehtäviin tarkoita että samalla tekee ne vanhat hommatkin.

Älä alistu työnantajasi tahtoon, vaan hae apua vaikka liitolta tai työsuojeluvaltuuteltu, jos pomo ei ole neuvottelukykyinen!

Vierailija
11/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylennyksen yhteydessä työmäärä lisääntyy. Työn vaativuus kyllä lisääntyy. Toisaalta usein paremmin palkatuissa töissä töitä tulee eri tahtia kuin duunaritason töissä, joissa voi valittaa pomolle tai jättää kylmästi toisten niskoille. Näissä asiantutijatöissä pitää oppia priorisoimaan työnsö. Mitkä ovat niitä ensin tehtäviä, mitkä toiseksi ja mitkä voi jättää jopa tekemättä. Loppunpalamisesi johtui ilmeisesti siitä, että et hallinnut tällaista priorisointia.

Vierailija
12/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vastaavassa tilanteessa kysynyt omalta esimieheltä, mitä jätän tekemättä. Kaikkea en ehdi, joten pomo saa päättää, teenkö A vai B. Ja sitten en yksinkertaisesti tee niitä töitä, jotka eivät minulle kuulu.

Vierailija
13/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette te kovasydämistä porukkaa.

Ei ylennys tarkoita sitä, että työnantajalla on oikeus vaatia kohtuutonta työmäärää.

Ota ihmeessä yhteyttä liittoon. Jaksamista!

Vierailija
14/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa, joka on ollut tuossa tilanteessa.

Ota yhteyttä liittoon ja liiton lakimieheen.

Ja muist, että ehkä joku muu yritys saattaa arvostaa työpanostasi enemmän kuin N ykyinen.

Vierailija
15/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ette itse ole päässeet ylenemään, niin älkää jaelko kateellisia ja typeriä kommenttejanne ap:n tilanteesta.

Ylenemisen yhteydessä töiden vaativuustaso kasvaa, mutta työmäärä ei välttämättä. Ainakaan aikaisempien töiden ei pitäisi seurata perässä. Ei ole ensimmäinen kerta, kun ylennyksen varjolla yritetään teettää kahden ihmisen työt.

Vierailija
16/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu yleensä myös vastuu omasta työstään ja sen organisoinnista. Ei voi enää samalla tavalla itkeä asioita pomolle, vaan on otettava itse lusikka kauniiseen käteen ja hoidettava tilanne niin, että työt tulee tehtyä, teki ne sit kuka tahansa. Ei ole varmasti tarkoituskaan, että itse pitää ne kaikki työt tehdä, vaan itse pitää huolehtia, että työt tulee tehtyä. Tässä on vissi ero, ja sen tietää kaikki hyvät esimiehet ja muut vastuullisessa työssä olevat. Ihan turha paahtaa itse niska limassa ja sit itkeä kun ei pystykään kaikkeen.

Vierailija
17/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä noista, ei niille kannata selittää. Olet oikeassa, esimiehen moka, kun ei sovitusti delegoinut vanhoja töitäsi eikä reagoinut, kun ilmoitit liiallisesta työmäärästä. Palkankorotusta tuskin annettiin oletuksella, että teet kahden ihmisen työt, vaan perusteena oli varmaankin siirtyminen vaativimpiin tehtäviin. Työmäärän ei siis pitänyt kasvaa, vaan työn laadun muuttua, ja sinun tapauksessasi tapahtui molemmat.

Väärinhän tuo on. Puhuisin ensin esimiehelle, sitten tarvittaessa luottamusmiehelle ja varmaan ihan ensimmäiseksi liiton lakimiehelle, niin tiedät varmasti, mitä laki on tuollaisesta mieltä.

Vierailija
18/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika selvästihän sä osoitit, että et ole uuden työsi ja palkkasi arvoinen, tai siis et siihen kykene. Tottakai ylennyksen yhteydessä työmäärä lisääntyy. Luulitko sä tosiaan, että pääset yhtä helpolla kuin ennenkin, mutta saat silti isompaa palkkaa? Varmaan tilanne olisi eri, jos sä olisit todellakin sairastunut, ja olisit ollut sairauden takia pois. Mutta kun sä et jaksanut uutta työmäärää, ja uuvuit, niin se on selkeä osoitus siitä, että sä et siihen uuteen työhösi kykene. Kaikkien kannalta on silloin parempi perua se ylennys.

Ap on kertonut useamman kerran, että kyse ei ole työmäärän lisääntymisestä uudessa tehtävässä, vaan on uusien tehtävien LISÄKSI joutunut hoitamaan vanhat työnsä, VAIKKA TOISTA SOVITTIIN. Tämä ei tosiaankaan ole normaalikäytäntö työelämässä ja hyvin todennäköisesti myös lainvastaista: Onko ylitöistä maksettu asianmukaisesti ja onko TESissä muita erityisehtoja niihin liittyen? Onko työtehtävien sopimisesta mitään todisteita? Ap, yhteys liittoon ja/tai työsuojeluvaltuutettuun. Lähtökohtaisesti olet kuitenkin vahvoilla, koska sairasloma ei saa olla työtehtävien muuttamisen syy. TA-puolen täytyisi näyttää ettet ole ammatillisesti kykenevä hoitamaan nykyistä hommaasi, mistä uupumus tuollaisen työmäärän alle EI ole osoitus!

Vierailija
19/19 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten kylmää ja julmaa porukkaa täällä.....Yksikin sanoi, että "jos olisit sairastunut,niin....mutta kun VAIN uuvuit...". Voi jumalauta!