Lapsella todella herkästi palelevat jalat? Milloin ei enää normaalia?
Mun 2-vuotiaallani on aina ollut todella herkästi palelevat jalat. Olen kysellyt niihin vinkkiä vaikka mistä, mutta aina vaan tuntuvat vetävän ihan jääkalikoiksi vaikka mitä tekisi. Lapsella on siis riittävästi vaatetta, todella lämpimät kengät, riittävän isot (olen kokeillut reippaasti liiankin isoja, joten siitä ei voi olla kiinni), villaa ihoa vasten ja olen kokeillut toistakin villasukkaa lisäksi. Nollakelissä saattaa nukkua vaunuissa lämpimissä tamineissa, isot kengät jalassa, kaksissa villasukissa, lämpöpussin sisällä ja vielä jaloilla lisäpeitettä, mutta silti herää jalkojen paleluun ja jalat aivan jäässä.
Onko tuo enää normaalia ja pitäisikö tuota jo näyttää lääkärille?
Kommentit (28)
varmaan ottaa riski olla ylihysteerinen äiti:) Kesällä lapsen täytyy käydä lääkärissä joka tapauksessa, joten silloin viimeistään pitää ottaa puheeksi.
Kiitos kaikille neuvoista. Tästä sain vähän vahvistusta sille, että lapseni jalat ovat ihan oikeasti normaalia kylmemmät.
t. ap
Löysin tän vanhan ketjun, ja meidän vajaa 2-vuotiaalla sama ongelma. Tänään oli 0 astetta ja jalassa superfitin talvikengät ja ohuet villasukat, jalat aivan totaalisen jäässä :/ Muualta oli ihan lämmin. Oisko kellään vinkkejä?
[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 22:30"]
Löysin tän vanhan ketjun, ja meidän vajaa 2-vuotiaalla sama ongelma. Tänään oli 0 astetta ja jalassa superfitin talvikengät ja ohuet villasukat, jalat aivan totaalisen jäässä :/ Muualta oli ihan lämmin. Oisko kellään vinkkejä?
[/quote]
kokeile eri kenkiä. Meilläkään ei superfit riitä
Ap sattui huomaamaan vanhan aloituksensa. Parhaiten toimivat kengät mitä löysimme olivat tällaiset:
http://www.pikkujalat.fi/product_catalog.php?c=14
Muita suosituksia oli mm. huopikkaat ja nutukkaat, joita emme kokeilleet. Jälkimmäiset olisi pitänyt tilata Lapista käsityönä tehtynä tms, mutta harkinnassa oli, vaikuttivat niin hyviltä. Superfitit eivät tosiaan ole kovin lämpimät: Villavuoriset Tepsut olivat ihan ok.
Meillä onneksi aika auttoi, joten nykyään lapsi pärjää ok mm. noilla Grünlandin kengillä.
t. ap
En tiedä onko tästä apua, mutta olen itsekkin melkoinen jalkapalelija. Myös kädet tai osa kämmenestä saattaa olla jääkylmä ja osa pysyä normaalilämpöisenä. Ja olen tosiaan "kärsinyt" tästä jo ihan pienestä saakka. Kuulemma johtuu huonosta verenkierrosta tms.
Minulla jatkuvaan jalkojen paleluun auttaa jalkahieronta. Tänäkin iltana pyysin miestäni hieromaan jalkojani hierontaöljyllä. Varsinkin säännöllisenä auttaa pitämään pahimman kylmyyden pois.
Voisitko ehkä hieroa lapsesi jalkoja hellästi iltaisin?
En tiedä onko tästä apua, mutta olen itsekkin melkoinen jalkapalelija. Myös kädet tai osa kämmenestä saattaa olla jääkylmä ja osa pysyä normaalilämpöisenä. Ja olen tosiaan "kärsinyt" tästä jo ihan pienestä saakka. Kuulemma johtuu huonosta verenkierrosta tms.
Minulla jatkuvaan jalkojen paleluun auttaa jalkahieronta. Tänäkin iltana pyysin miestäni hieromaan jalkojani hierontaöljyllä. Varsinkin säännöllisenä auttaa pitämään pahimman kylmyyden pois.
Voisitko ehkä hieroa lapsesi jalkoja hellästi iltaisin?
Sekoitesukat jalkaan, ei villasukkia. Puuvilla ihoa vasten kylmettää jalat.
Eli eipä auta liikkumisen lisääminen.
Multa loppui keinot. Mutta pidä keskustelua yllä, jollakin voi olla lisäneuvoja. Ja jos yhtään mietittyää, niin käytä lapsi lääkärissä. Ei se mitään ota, paitsi rahaa, jos et saa neuvola-aikaa ja ehkä saat "hullun leiman" (=ylihysteerisen) jos ymmärrät mitä tarkoitan, mutta se voi tuoda uusia keinoja ja toivon mukaan varmuuden, ettei ole mitään piilevää vakavampaa vikaa.
Minä poistun nyt koneelta (pitää lähteä töistä kotiin), toivon mukaan sait edes murusen apua.
Kaikkea hyvää teille ja viluiseille varpaille!