Uutta viikkoa 43 ~LOKALAHJAT~
Huh, miten se aika rientää. Lauantaina meidän pikkuinen on jo kuukauden vanha :) Tänään hän ottikin normaalista poiketen aamutorkut sisällä, joten vein hänet vasta äskettäin ulkoilemaan ja nukkumaan.
ANNU -mulla myös painoa jäljellä se viisi kiloa, jos vertaa ekaan neuvolakäyntiin. Toivoisin kyllä, että siitä vielä pari-kolme hukkuisi, eli tavoitteena on 7 kilon pudotus ja aikaa olen itselleni antanut puoli vuotta! Enkä tosiaan aio laihduttaa, vaan veikkaan sen putoavan itsestään imetyksen ja lisätyn liikunnan vuoksi. Näytä vaan terkalle pitkää nenää! :) Iltasyöminen on meilläkin ihan loputonta. Päivällä ja yöllä lypsän n. 4 desiä ylimääräistä, mutta iltaisin vauva viihtyy tissillä tuntitolkulla.
Mitäs te muut? Olisko kellään vinkkiä pulauttelun vähentämiseen ja kurjan hikkaamisen estämiseen? Mulla ovat kyllä kaikki kolme pulautelleet ja oon kokeillu vaik mitä.. hikka on uusi juttu, selvästi pieni kärsii siitä eikä oikein auta kun taas imettää vähäsen.
Nyt alan siistiä kotia vieraita ajatellen. Ihanaa vauva-aikaa ystävät!
Äiti kolmelle ja poika reilu 3 viikkoa
Kommentit (39)
Kiva saada sinut Pansu mukaan. On ollut tosiaan aika hiljaista; ja tuskin on muita pinojakaan tai sit on menny täysin ohi.
Siljalle ensin -nipistely nänneissä tietää juuri maidon herumista. Mulla siis suihku käynnistyy juuri pistelystä ja alan painaa nänniä sit sisäänpäin ettei suojat kastuis niin kamalasti. Vauvan ajattelu saa tissit vuotamaan vaikka olis hetki sitten imettänytkin..
Syömistahdista -meillä syödään vauvantahtisesti. Välillä tuntuu et koko ajan, ellei vauva ole ulkona nukkumassa. Yhdellä aterialla syödään ehkä kaksi-kolme kertaa, sitten nukutaan taas pidempi pätkä. Aterioita päivään mahtuu 7-8. En pidä lukua syömisistä kun tarjoan rintaa vähän joka kitinään; lapsi tulee tällä tavoin kyl vähän turhan äitiriippuvaiseksi :)
Vaipanvaihdosta -nykyvaipat on pääosin niin hyviä, ettei " tarvi" kauheen usein vaihtaa. Silloin vaihdan, kun se käy mielessä.. eli jos kuulen tai haistan et on kakannut tai pissaa tuntuu olevan reilusti tai sit jos vauva on kärttyinen vaik olis syöny/röyhtäissyt jne. Yöllä vaihdan satunnaisesti.
Uudessa vauvassa oli hyvät pukemisohjeet! Bodyn ja potkuhousujen päälle joku haalari (viileellä college, kylmällä villa) ja sitte ulkopuku. Kaksi pipoa ja tumput tietysti. Makuupussiin ja sit oikein viima/pakkaspäivänä vois laittaa alle lampaantaljan ja päälle extrapeiton + vaunun suuaukolle liinan et ilma olis kosteempaa/lämpöisempää.
Palailen myöhemmin omiin kuulumisiin. Gotta go..
Äiti kolmelle + poika
Voi että, olen yrittänyt etsiä että onko muilla tälläsiä pikku-kirppuja ja näitä syömis/painoasioita huolena.
Meillä vaavi painoi ylimääräisessä painokontrollissa tänään 2770kg. Me käytiin neuvolassa ihan, soitin ja halusin itse että painoa seurataan. Meillä kävi kotona th viikko sitten.
Sepä juuri kun ei tiiä miten paljon vauva saa syödyksi, tarjoan rintaa kyllä joka välissä. Kertoja en osaa sanoa per päivä.. Yöllä syö pari-kolme kertaa. Välit on parista tunnista kolmeen, max. neljään yöllä. Heräilee itsekseen syöttöihin. Olis niin hyvä jos ois vaaka kotona niin vois ottaa nuita syöttöpainoja välillä. En Pansu malttanut lukea ees sinun juttua loppuun, kun tuli niin kiirus kirjoittamaan sinulle :D
Alanpa nyt kattomaan mitä siellä olikaan.
Vaipat vaihdetaan vähän miten sattuu, monesti on niin kiirus syömään ettei siinä ehdi vaihtamaan:)
Rintakumi on meillä käytösssä ihan siksi kun nänninpäät aukesi melkeinpä heti. Nyt jo paremmat, mutta kuites vielä arat. Hyvin imuuttelee, ilmankin kyllä alkaa pärjää.
Ulos ei mekään vielä ole menty, ootellaan vielä että vahvistuu tää kaveri:) Ja samalla että ilmat lauhtuis hieman.
Kaksi viikkoa on huomenna jo vierähtänyt lapsosen syntymästä ja vauva-arki alkaa olla jo täydessä käynnissä.. Ensimmäinen neuvola-tädin käyntikin oli jo tiistaina ja painoa oli meidän pikku-neidille tullut jo 500g :) Kasvetaan siis kovalla tohinalla..
Silja-78 kysyikin juuri oman kysymykseni tuosta rintojen nipistelystä.. ihmettelin itsekin tuota nipistelyä, kun on aika inhottavan tuntuista kun muutoinkin vielä rinnanpäät kohtalaisen arat tiheästä imuttelusta.. Mitenkäs muut hoitavat aristavia rintojaan? Itse olen jokaisen imetyskerran välissä levittänyt bepanthen-voidetta, jolla olenkin saanut jonkinlaista helpotusta.. Onkos muita hyviä vinkkejä?
Jesh, mutta kutsu käy taas joten mentävä on..
- Minski & Sanni-Elviira 13 vrk -
Kiitoksia osaa ottaneille... kyllä se itku herkässä yhä on, mutta kyllä sitä on ihan katse tulevaisuuteen...
Pansu: täällä myös pikkuinen vaavi, tosin ei enää nyt niin pikkuinen. Tänään neuvolassa 3850g ja 53cm (3vk ikää) ja syntymämitat oli 3100g, 49cm, painoa putos 6%... nyt tänään oli mitat tosiaan sellaiset, että enää ei tarvii laskea syöttöväliä kuulemma ja ei tarvii tuputtaa enää hörpyttäen väkisin lisämaitoakaan. :) Pikemmin syö liikaa jo ja kärsii vatsavaivoista sen takia mutta alkanut kasvaakin ihan hurjaa vauhtia...
Siljalle: vihlovat tai kipeät nännit: mulla ajoittain myös, tarkistan aina silloin imuasentoa, pidän ilmakylpyjä, laitan Lansinohia, ja toiseksi ilmakylpyjen ohella pitäisi rintoja hyvin lämpimänä vaikka muuten hikoillen, mulla ainaskin tietää rintatulehdusta heti. Ja paljon syöttöä vaan. Ei ole vielä tullut, ja rinnatkin paremmat joka päivä, välillä olen ollut varma jo pahan rintatulehduksen tulosta. Mulla ekan lapsen kanssa oli kaksi rintatulehdusta kuumeen kanssa, joten tiedän ikävä kyllä miltä se tuntuu... :( Ja maidonnousukin tuntuu kyllä inhottavalle, mutta ei sen pitäis kai vihloa sillä tavalla sentään. Kuuma suihku on ihaninta mitä tiedän kun vihloo...
Meillä ei ollut ihan noin pieni vauvakaan kuin teillä joilla näitä pienempiä. Mutta ilman vaakaa ollaan oltu kyllä, joka toinen päivä tosi neuvolaan on menty kolmen viikon ajan. Pissoista ja kakoistakin sen näkee, onko syönyt tarpeeksi, ja unelaisuudesta, syömismotivaatiosta, ja toisekseen siitä, että mulla tuota maitoa on tullut alusta asti hukkumiseen asti, pumpattavaksikin riittää, ja kerääjään on valunut sama määrä toisesta tissistä mitä toisestakin tulee pumpatessa, imettäessä ehkä hieman vähempi, joten en ole pelännyt sikäli ravinnonsaantia ihan koko ajan.
Nyt vaan on " suihkutissisyyden" vuoro, kun vauva on alkanut kasvaa... pitää kikkailla syöntiasentojen kanssa, ja vaikka mitenkä. Ja röyhtäyttää joka hetki. Imetystukineuvotkin tuntuu loppuvan mun kohdalla tähän paikkaan kuten esikoisestakin, suihkutissit kokoa H ja koliikkivauva ei ole hyvä yhdistelmä, varsinkin yhdistettynä 1v11kk esikoiseen tarpeineen ja mustasukkaisuuksineen siinä imetyshetkien sivussa vielä... noo, katsotaan päivä kerrassaan kauanko tätä imetystä nyt sitten jaksaa, just kun on saanut sen kunnolla käyntiin ihme kyllä kärsimättä vielä ainuttakaan kuumeellista rintatulehdusta...
Riku (Aarre) on ollut kotona ruoka-aikaan.
Ekassa neuvolassa, tänään siis 5 päivää vanha poitsu on saanut syntymäpainoon lisää 100g.
Jätkä syö hienosti ja nukkuu hyvin. Isosiskot on ylpeitä veljestä. Laura 1v ja 3kk on jo yrittänyt kivennäisvesipullolla ruokkia veljeä ja työntää kovasti tuttia (omaansa) Rikun suuhun.
Omat raskauden aikaiset kilot (6,5kg) on karistettu.
Nyt kun pääsis alapää kivuista ja nahkapussista eroon, niin elämä hymyilisi.
Nyt paljastamaan rinnat niitä arvostavalle...
osanottoni täältäkin lokaäiti!! *halaa*
täällä alkaa mennä ihan hyvin;siis alkaa arki rullaamaan..
isäntä lähti tänään isyyslomalta töihin ja nyt" pääsen" yksin pyörittämään arkea.(toisaalta ehkä jollain tapaa helpompaakin kun on yksin tottunut sitä tekemään..)
baby blueskin alkaa helpottamaan,fiilis on onneksi noususuuntainen! :)
huomenna neitokainen täyttää kaksi viikkoa ja meillä on vasta ens torstaina eka neuvola ja punnitus!(paitsi th:n kotikäynnillä tekemä)
onko väli pitkä?tosin paino oli alkanut nousemaan vauvalla jo th:n kotikäynnillä.
vauvan kakkaamisesta oli puhetta;meillä kakkaa päivittäin kyllä,joskus enemmän,joskus vähemmän..mutta ihan kunnon sinappikone! ;)
aika hiljaista tuntuu täällä vielä olevan,en tosin itsekään ole ehtinyt roikkumaan entiseen malliin..koitetaan nyt silti pitää porukka kasassa! :)
toivottelen hyvät viikonloput kaikille!!!
-nasuli ja kirppu 13 pvää
Tulin tuolta Syyskuisista vierailemaan tänne. Monesti tätä teidänkin pinoa lueskelen kun täällä on monet samoissa vaiheissa kuin minä, meidän tyttö syntyi niin loppukuusta eli 27.9..
Joku puhui kipeistä nänneistä imetyksen alkuvaiheessa, minulla oli myös todella arkana ja laitoinkin joka välissä Bepanthen rasvaa (laitan usein vieläkin) ja jostain täältä luin vinkin että kun laittaa kaalinlehtiä rintsikoihin niin auttaa, tätä kokeilin kun tuskat olivat kovimmillaan ja se todella auttoi!!! Kannattaa kokeilla, auttaa välittömästi. Rikkoo vain kaalin pintaa vaikka haarukalla ja sitten lehti liiveihin niin kyllä helpottaa!!
Heippa tyttäret ja onnea jokaiselle vauvansa saaneelle!!!
Piti tulla täältä hakemaan vauvantuoksua, josko se vaikka tällä keinoin tuo ' paavokin' löytäisi tiensä ulos *bd bd*. Vielä olisi lokakuuta kolme kokonaista päivää jäljellä, mutta meitä taitaa " ylijäämien_marrasklubi" odottaa - ei merkkiäkään synnytyksestä :-/ !
Osalla alkaa olla jo ' isot' vauvat, nasulillakin jo kaksi viikkoinen! Kylläpä se tuo aika hurahtaa, vastahan te kaikki olitte tuolla odotuksessa pitämässä seuraa.
Mutta mekin YRITÄMME tulla tänne kahden-kolmen viikon sisällä, joten nähdäänpäs silloin. Mukavaa vauva-arkea jokaiselle sekä tarvittaessa voimia uupumuksen keskelle :).
*Vallu ja ' paavo' 40+3*
on kyllä aika hiljanen pino..
mutta niin se näkyy olevan odotuspuolellakin..
no jospa ne äidit tänne löytäs kun ovat saanet vauva-arjen pyörimään..
me ollaan käyty kaksi kertaa neuvolassa..eka kerrn neljän päivän ikäisenä ja toka kerran sit kahden viikon ikäisenä..seuraava aika on sit vähä reilun kk.n ikäisenä..
jännä ku niin harvoin tarvii käydä, keskosten kanssa sain ravata melkein viikon välein..
neiti syö ja kasvaa ihan älyttömästi..päivällä saattaa sit valvoo monta tuntia kerralla..mut onneksi yöt nukkuu hyvin..kahdesti tai kolmesti vaan herää syömään..
itseä taitaa taas hiiva kiusata..ihan niinkuin joka synnytyksen jälkeen ku pitää hauduttaa tota alapäätä niin paljon..
pitäs lähtee apteekkiin lääkkeitä hakemaan..
nyt pitää taas lähtee pyykkiä pesemään, ja noi villakoirat imuriin imemään..
äippäli& tytöt (nuorin kohta " jo" neljä viikkoa)
Ristiäiset pyörii täällä vaan päässä, yritän miettiä että mitä kaikkea vielä pitää muistaa tehdä ennen ensi sunnuntaita... Virsistä esim. ei ole vielä hauakaan... Joten antakaas vinkkejä!!!
Poika voi hyvin, syö ja nukkuu paljon. Päivisin ollaan jo melko paljon hereilläkin. Esikoinen sitten puolestaan kitisee poskihampaitaan eikä meinaa malttaa edes syödä, kun oppi kävelemään... Ja jostain syystä poika kieltäytyi totaalisesti tuttipullosta muutama päivä sitten... Tuttia meillä ei koskaan ole esikoinen huolinutkaan ja eipä näköjään tarvinnut pullostakaan vierottaa, kun herra hoiti sen ihan itse.
Mutta nyt ruuan laittoon, palaillaan myöhemmin asiaan!
Mami ja poitsu tänään 4 viikkoa " vanha" jo!
Nytkö jo -Mamma- stressaat ristiäisiä *hymyilee. Meillä on tilaisuus huomenna; mies on töissä ja olen saanut aikaiseksi tänään vain (?) kaksi piirakkaa, pizzakierteitä ja täytekakun pohjan + täytteet. Pientä hikeä pukkaa, kun tarvis silittää pari isoa pöytäliinaa, etsiä kynttilät ym. tykötarpeet valmiiksi... huomiselle jäisi enää perusteellinen siivous ennen klo 14:ää, kääks. Vauva nukkuu nyt ja pakko oli päästä tänne kurkkaamaan ;)
Että särkee niskaa; mahtaakohan tietää flunssaa vai mitä. Hope not!
Pitänee lopettaa lyhyeen. Äitikolmelle ja pojat
Ilmoittaudunpa minäkin mukaan vauvapuolelle. Eli meidän pikkumies on tänään 10 pv vanha, kotona ollaan viikon verran vauva-arkea opeteltu. Nimittäin opetteluksi se on mennyt kun edellisestä on yli kuusi vuotta aikaa.
Imetys on käynnistynyt ihan mukavasti, paitsi se kipu joka imetystä aloitettaessa on hirveää. Nyt on kuitenkin jo siinä mallissaan että muutamat sekunnit alussa tekee todella kipeää, kunnes ei enää juuri tunnu. Eli jos joku on vielä siinä vaiheessa että koskee melkein kokoajan, lohdutukseksi: se helpottaa pikkuhiljaa! Maitoa riittää pulautteluun saakka, mun lapset on kaikki olleet aika kovia pulauttelemaan.
Yöt menee siten että syönnit on aikas usein vielä, välillä tuntuu että useammin kuin päivällä. Eka unipätkä on 3-4 h ja sitten 1,5-2 tunnin välein tankkaa aamuun saakka. Päivällä vielä nukkuu vauveli aikas paljon. Pari kertaan on tunnin verran hereillä plus tietty syöntiajat.
Napatynkä alkaa irrota, hui kun se on pahan näköinen ensin ennenkuin pohja kuivuu. Meillä se musta osa on vielä toiselta puolelta kiinni.
Ensi tiistaina tulee meille ekan kerran th kattomaan tänne kotiin, sitten kai alkaa neuvolassa käynnit. En ole vielä aikoja varaillut, kait sitten kun kotikäynti on tehty pitää ruveta soittelemaan.
Omasta toipumisesta: mulla repesi väliliha synnytyksessä 3-4 asteisesti. Sitä nyt jännitän, kuinka tuo tulee vaikuttamaan jatkossa, nyt ei haava ole enää kipeä, tikitkin ovat vissiin alkaneet sulaa. Mutta lueskelin tuolta synnytyspuolelta aikas kauheita kertomuksia ko asiasta ja aloin kyllä pelkäämään ja jopa suremaan, millaista elämää sen haavan johdosta mulla tulee olemaan. Eivät sairaalassa oikeastaan kertoneet asiasta mitään, enkä osannut kyselläkään. Jospa th osais jotain kertoilla. Onko kellään kokemusta tän asteisista repeämistä ja jotain kannustavaa kokemusta sen paranemisesta. Nasuli kun mainitsit että baby blues alkaa helpottaa, niin se varmaan vaikuttaa mulla vielä kun surettaa tuo alapään kohtalo.
Mutta onneksi on tuo ihana tuhisija, joka kyllä palkitsee joka päivä. Mukavia päiviä - ja öitä- vauvojen ja muun perheen kanssa, toivottelee Päippy kera poitsun
löysinpäs minäkin lokakuisten pinon. Oma poju on tänään tasan viikon, ja hyvin on arki alkanut, univelasta huolimatta. Poika on rauhallinen ja kiltti. Tämä varmaan kostautuu murrosiässä :)
Imetyskin sujuu yllättävän helposti *koputtaa puuta*, olin odottanut sen olevan hankalampaa useimpien kavereiden kertomusten perusteella. Aloitus kirpaisee edelleen joka kerta, mutta laantuu pian.
Helpottaa kyllä lukea täältä muiden samassa vaiheessa olevien kokemuksia. Olin jo ehtinyt ihmetellä näitä yöllisiä kuumia ja kylmiä aaltoja, joita tuntuu olevan muillakin.
t. hikipossu-amelia + poju
Meillä ollaan huomenna jo 2 viikon ikäisiä ....Miten se aika rientääkin???!!!
Imetys on ollut siis hankalaa ja iseäni ottaa aivoon,kun olin niin kuvitellut että kaikki sujuu mallikkaasti kuten edelliselläkin kerralla mutta kai se riippuu myös lapsesta eikä vaan äidista :)
Noh nyt ollaan sitte imetys maratonia harrastettu ja on sillain tuloksia että vauva ei enään hamua heti rinnalle vaan jaksaa olla hereilläkin jo 2 tuntia putkeen!Nyt odotan maanantaita jotta pääsisi neuvolaan punnitukseen ja näkisi joko saisi lisämaidot jättää pois.
Rinnat ovaat mullakin arat mutta se kai johtuu siitäkin että meidän neiti alkaa tankaa tunnissa noin 2-3 kertaa ja näin ilta viidestä yhdeksään.
Ja mulla myös nipistelee ja vihloo välillä mutta luulen että se johtuu siitä että typyllä on kova imuote ja jos se on vähäkin väärä niin kyllä sattuu!
Mutta eiköhän se muuttuu kun rinnat tottuu imetykseen.
Mites teillä muilla muuten vauvat tykkää olla alastomana tai vaatteiden vaihdosta?Meillä huutaa kuin syötävä.....ei siis pidä ollenkaan.
Vaikka vaan vaippa vaihdetais ....pyllyn pesu on ainos asia mikä on ihan ok.
Muuten kun on vaatteet päällä niin antaa käsittellä iseään ihan miten vaan.Eikä mitään huutoa.Meillä edelliset lapset eivät ollut niin herkkiä:)
Mutta voikaa hyviin ja vauvantuoksua kaikille....meillä alkaa imetys tuokio!
PS:mites ne d vitamiinin tipat ...kaksi viikoisena ne piti aloitaa mutta tuleekohan niistä massu vaivoja?Ja syötteko itse d vitamiiniä?tai omega ...?
Kiitos andromeeda muistutuksesta! Olen kyllä niin lahjakkaasti onnistunut taas unohtamaan antaa koko vitamiinit... Silloin kaksiviikkoisena niitä aloiteltiin, mutta nyt on varmaan mennyt taas kolme päivää ainakin, etten ole niitä muistanut antaa... Pitää yrittää ryhdistäytyä! Itse syön minisun-merkkisiä kalkkitabletteja, joissa on myös d-vitamiinia se päivän annos. Näin siksi, että en juo maitoa oikeastaan ollenkaan.
Ja siitä huudosta vaipan vaihdossa: Kuulostaa niin tutulta! Olen ajatellut, että tulisiko vauvalle sitten vaan kylmä... Varsinkin yöllä, kun on muutenkin viileämpää ja kun toinen on ollut lämpöisessä peiton alla nukkumassa ja sitten otetaan sieltä pois ja riisutaan vielä vaatteitakin... En kyllä tykkäis itekkään moisesta :)
EIpä täällä muuta tällä kertaa, pitänee lähteä siivoomaan... Plääh!
Mami ja poitsuli 2pv alle 1kk
Tervehdys pitkästä aikaa!
On tullut " nautiskeltua" kodista ja perheestä ihan olantakaa! Mies on ollut kaksi viime viikkoa kotona ja huomenna meille koittaa ARKI...
Pelottaa jo valmiiksi kuinka selviän pikkuisen kanssa aikataulujen mukaan ulos ajoissa ja hakemaan kerholaista sekä koululaista =/
Aamuisin meillä nukuttu pitkään ja yökkäristä ollaan päästy eroon vasta iltapäivällä... *huoks*
Päivisin meillä tissitellään ja iltaa kohden neidistä tulee kärsimätön ja pitää pullotella välillä... Harmittaa toisaalta kun oisin halunnu tissitellä kunnolla,mutta olen päättänyt olla ottamatta ressiä!!
Yöt meillä nukutaan suht rauhallisesti ja tissitellään pitkään ja hartaasti.
Ja kun neiti ei enää tyydy tissiin ,annan pikkasen maitoa pullosta ja johan uni taas maittaa =)
Mites teillä pullottelijoilla!! Vedetäänkö teillä hirveesti ilmaa ruuan mukana? Saatteko helposti röyhtelemään?
Meillä on ollut ongelmia ,kun röhtäys on ollut hukassa (varsinkin yöllä)
ja kun laskee vauvan takasin sänkyyn tulee oksennus (mistä tyttö ei ole moksiskaan vaan jatkaa uniaan heti!?)
Meillä kävi neuvolantäti tytön ollessa viikko ja 2päivää ,painoa oli tullut
reippaasti lisää. Syntyessään 3990g ja punnituksissa 4100g ja kun ottaa huomioon että paino laski sairaalassa 3765g...
Ja nyt täytyy singahtaa ruuanlaittoon...
Jaksamisia kaikille lokanyyteille ja äideille ;)
Waimo72 & neiti 2vkoa ja 1päivä
Olipa yllätys löytää " tuttuja" täältä. Mukavaa, jos saa tätä kautta hiukan vinkkejä helpompaan ja sujuvampaan vauva-arkeen!
Meillä tyttö tänään tasan kuukauden. Syntyi siis reilu kolme viikkoa etuajassa ja sairaalassa kului meiltä yhteensä 1,5 viikkoa (sokeriarvo alhaalla ensin ja sitten kelt.). Nyt alkaa pikku hiljaa ymmärtämään, että tässä sitä sitten ollaan oikeesti perhe;) Ihanaa, mutta niin vastuullista.
Koska tyttö oli syntyessään aika pieni 2675g, niin se tuo tietysti lisähuoltä äidille. Täällä aiemmin puhuttiinkin kasvamisesta ja maidon riittävyydestä. Meillä päädyttiin lopulta siihen, että teemme syöttöpunnituksia. Näin voimme varmistaa, että pikkuinen saa tarpeeksi rinnasta. Meillä on siis vaaka käytössä. Mielestäni se on nyt ainakin aluksi ihan tarpeellinen vaikka vähennämme sen käyttöä, kun painoa on tullut.
ANDROMEEDA: Meillä neiti menetti syntymäpainostaan yli 10% ja myös sen vuoksi olimme sairaalassa tavallista kauemmin. Hän ei myöskään ollut saanut syntymäpainoaan takasin 2vk:n ikään mennessä. Kuitenkin 3vk:n ikäisenä oli syntymäpaino ylitetty 200 grammalla eli hyvin se paino sitten lopulta lähti nousuun:) Ei siis syytä huoleen, mutta suosittelen oman mielenrauhan vuoksi punnitsemista vaikka kerran päivässä. Neuvolasta voi esim. pyytää vaakaa lainaan.
PULLERONAH: Sinulla on myös pieni vauva. Miten teillä on imemisen kanssa? Itse joudun vielä käyttämään rintakumia, mutta yritän päästä siitä eroon pikimiten. Tiedätkö minkä verran syö / päivä?
Meillä on nyt mennyt siinä 520-540ml päivässä, mutta sais mennä enemmänkin. Olen jostain lukenut, että viidesosa painosta olis sopiva ruokamäärä. Kuinka usein vauvanne syövät? Meillä mennään aika lailla keskolan rytmissä eli vauva herää syömään 3-4 tunnin välein ja syö nykyisin 7 kertaa päivässä. Sais kyllä syöda illalla yhden extran kerran. Pitäiskö mun herättää hänet iltaisin tankkaamaan?
Vaipanvaihdosta sen verran, että vaihdatteko ennen syöttämistä vaipat vai jälkeen? Itse vaihdan usein ennen, mutta nykyisin vauva on ollut niin hiilenä jo siinä, että on ollut pakko antaa ensin rintaa. Toisaalta usein paukutteleekin siinä, kun syö...heh!
Vielä ei olla paljoa ulkoiltu, kun täällä myös nuhaa...tylsää! Sanoivat sairaalassa ja neuvolassa 3kg:n rajan ulkoiluun eli nyt kun se on saavutettu, niin tuli nuha. No, jos lauantaina sitten, kun on luvattu lämmintä. Oletteko aloittaneet ulkoilun ensin 15min ja siitä sitten pidentäneet, vai miten? Mitä vauvalle päälle vaunuihin? Tietysti, kun on pieni vauva, niin ei pidä niin hyvin lämpöä ja hukkuu 62cm:n toppahaalariin! Kertokaapa mulle, mitä olette pukeneet vauvalle ulos !
Mukavia päiviä kääröjen parissa! Koitetaan jaksaa!
Pansu ja pikkanen 1kk