Onko siis oikeasti olemassa sellaisia vanhempia, jotka takaavat lastensa
Kommentit (58)
Mulla on sellaiset vanhemmat. Mun veljellä kans. Ja siskollakin.
Onko oikeasti olemassa vanhempia jotka eivät takaa lastensa asuntolainaa? Paitsi luottotiedottomat sossuelätit.
Mulla on sellaiset vanhemmat. Mun veljellä kans. Ja siskollakin. Onko oikeasti olemassa vanhempia jotka eivät takaa lastensa asuntolainaa? Paitsi luottotiedottomat sossuelätit.
itse asuvat hulppeasti
Mieheni vanhemmat aikoinaan takasivat meille.
Ja olemme sen ihan itse jo kaiken maksaneet poiskin.
minun vanhempani aikoinaan takasivat minun hevosenostolainani, meidän häälainamme ym., talon oston aikaan heillä ei enää terveyttä.
Onko muunlaisia vanhempia olemassakaan? Meille on taattu ja me takaamme ihan varmasti omillemme.
takasivat yhdessä minun ja mieheni ekan asuntolainan. Ja appivanhemmat ovat sentään jo kertaalleen joutuneet yhden takaamansa lainan maksumiehiksi (anopin veljen laina).
Kiva että takasivat, tuolloin ei omatakaus ollut vielä mahdollista tai ainakaan kovin helposti saatavilla kuten nykyään. Nykyisinhän ei enää oikeastaan takaajia tarvita.
En tarvinnut takaajia, mutta jos olisin tarvinnut, olisin tottakai kysynyt vanhemmiltani. Keneltä muultakaan?
Nykyisinhän ei enää oikeastaan takaajia tarvita.
taanneet eivätkä miehenikään vanhemmat. Ihan ovat normaaleja keskituloisia, asunnot ja mökit omistavia työssäkäyviä, mutta laman nähneenä ovat tulleet todella varovaisiksi takausten kanssa.
mutta itse en kyllä ole halunnut mitään takaajia pyytää. Mieluummin säästin aikoinaan ensiasuntoa varten tarvittavan summan ja sain asp-lainan ilman takaajia. Mielestäni se että tarvitaan takaajat kertoo jotain velanottajan maksukyvystä=kykenemätön säästämään.
Isä on pienestä asti opettanut, että mitä tahansa tekee lastensa takia, paitsi vekseliin ei laita nimeä. Tuon opin tietämään jo ennen kuin tiesin, mikä on vekseli. :)
Appivanhemmista en tiedä. Ei edes kysytty, vaan otettiin jokin vakuutus, joka hoiti saman asian. Maksoi 1400 euroa. Asunto oli 122 000 ja täysvelkainen.
mutta itse en kyllä ole halunnut mitään takaajia pyytää. Mieluummin säästin aikoinaan ensiasuntoa varten tarvittavan summan ja sain asp-lainan ilman takaajia. Mielestäni se että tarvitaan takaajat kertoo jotain velanottajan maksukyvystä=kykenemätön säästämään.
8 vuotta maksettu lainaa ja yksikään erä ei ole jäänyt maksamatta tai ollut myöhässä. Tosin takaajat on maksettu lainasta jo aikaa sitten pihalle. Ai niin ja säästettyäkin ollaan saatu. Mutta onneksi sinä et ollut meidän pankkitätimme, oltaisiin varmaan jääty ilman lainaa kun unelma asunto sattui kohdalle ennenkuin säästöjä oli tarpeeksi.
Jos on rahaa ja omaisuutta, mikä ettei.. Tuskin hän omalla asunnollaan lainaani takaisi.
Mutta ihan totta puhuakseni ei oltais JAKSETTU odottaa muutamaa vuotta, että oltais saatu 20% lainapääomaa säästettyä. Haluttiin ostaa oma ja maksaa sitä pois sen sijaan että oltais asuttu pienessä asunnossa vuokralla ja säästetty omaan samaan aikaan. Jos oltais muutettu isompaan (eli meidän perheelle sopivaan vuokraasuntoon, 3h+k), niin vuokra olisi vienyt niin ison osan tuloista, että säästämisaika olisi venynyt. Enkä millään olisi 56 neliön kaksiossa kahden lapsen kanssa asunut!!
Joten otimme heti vakituiset työpaikat saatuamme lainan. Asunto on vakuutena 80% lainamäärästä, mun vanhemmat takaa 20%. Kohta on toki maksettu vanhemmat ulos takaamasta.
vanhempani ostivat omakotitalon.
Itse teen saman omille lapsilleni kun asia on ajankohtainen.
Kyllä tarvii jos ei ole omaa pääomaa
Nykyisinhän ei enää oikeastaan takaajia tarvita.
Omatakaus on nimenomaan siinä tilanteessa hyvä, kun ei ole omaa pääomaa eikä takaajia.
Joo, meillä porukat kiinnitti osan talostaan meidän lainan takaukseksi.
Meidän lainassa tuo ulkopuolisen vakuuden osuus on maksettu pois neljässä vuodessa, minkä jälkeen asunto itsessään toimii vakuutena lopulle lainasummalle.
Toki on fiksumpaa säästää etukäteen, mutta ihan aina sellainen ei oikeasti ole mahdollista. Ja näillä nykyisillä asuntojen hinnoilla ei ihan parin vuoden säästäminen riitäkään. Tietysti jos vanhemmat ovat avanneet asp tai vastaavan tilin lapselleen ja sinne on säästetty, niin hieno homma.
tosin vuosi oli silloin 1995 ja asuntokin halpa... mutta takaisivat, valtiontakausta ei vielä silloin ollut saatavilla.
kaikkia on vanhemmat taanneet. Sehän on nykyään niin rajattua ja sitä paitsi... mitäs sitten, jos sieltä lankeaisi joku pieni takausosuus maksettavaksi? Eihän sitä takausta tehdä kuin sellaisille, johon luottaa ja jonka lainojen maksaminen ei satu hätätilanteessa. Esimerkiksi omat lapset.
Munkin vanhemmilla on varallisuutta: kallis talo, mökki, sijoituksia ja hyvä auto pihassa. Eläkkeet on suomalaisten keskiansioiden tasoa. Takasivat juuri veljelleni 20 000 Euroa asuntolainasta. Jos veli (joka fiksu ja työssäkäyvä) ei jostain syystä maksaisi lainaa, niin ei mun vanhemmat tuohon 20 000 euron maksamiseen kuolisi. Ottaisivat säästötililtä ja laskisivat ennakkoperinnöksi. Meillehän ne rahat joka tapauksssa tulee näillä näkymin.
Ja ilman muuta mennään takaan lapsemme sitten aikoinaan