Jos lapsesi näkee kylässä jotain herkkua ja alkaa kinuta tätä, kuinka toimit?
Meillä oli kaapissa eräänlainen karkkilaatikko odottamassa lapsen syntymäpäiviä. Avasin kahvia laittaessani tuon kaapin, jolloin tuttavaperheen 3-vuotias näki karkkilaatikon. Alkoi sitten kinuta noita karkkeja johon vastasin, ettei niitä syödä nyt koska ovat "Matin" syntymäpäiville. Kääntyi sitten isänsä puoleen ruinaamaan, että haluaa niitä karkkeja. Tähän sitten isä lopulta sanoi, että enkö voisi antaa vähän lapselleen? Sanoin edelleen, että en viitsi avata laatikkoa, koska sitten pitää antaa muillekin. Aikansa lapsi vielä rutisi ja kitisi karkkien perään mutta hävisi sitten leikkeihinsä.
Eikä ollut ensimmäinen kerta. Lapsi on monesti käynyt ruinaamaan jotain sellaista mitä pöydässä ei ole tarjolla esim. vanukasta jääkaapista. Tuolloin olen saattanut antaakin, jos se ei mitenkään sotke suunnitelmiani ruuan laiton suhteen tms.
Pidän vain helkkarin outona, että lapsi lähtee tuolla tavoin kinuamaan vieraassa paikassa ja vanhemmat tukevat tätä käytöstä. Omani eivät todellakaan pummaa kylässä yhtään mitään ja jos jotain karkkia tms. mitä ei ole tarjolle laitettu havaitsevat, tyytyvät siihen, kun kerran sanon, että ne eivät ole meidän.
Kommentit (2)
Tosin täytynee varmaan neuvoa tavoissa, eli milloin saa ottaa. Olimme kylässä ja kahvipöytään tuotiin Runebergin torttuja. Kysyin lapselta haluaakon juomista ja lapsi tuli juomaan mehua. Ei ottanut pöydästä itään. Sitten sanoi kotimatkalla mulle, että olisi halunnut ottaa tortun. En ollut tajunnut sanoa lapselle,että ne oli tarjolla toki myös hänelle:-)
Itse olisi sanonut lapselle, että se karkki on varattu muuhun juttuun, etkä sinä sitä voi nyt saada.
Kolmivuotias on vielä sen verran pieni, että höläyttää toiveensa ääneen ihan varmasti. Vanhempi (meillä 6 v) osaa jo malttaa mielensä, vaikka naamasta näkee ja joskus yrittää jotenkin kiertotietä udella, kenelle se karkkilaatikko on tarkoitettu ja olisiko se tulossa tarjolle ehkä ;)