Voiko kylmät, lähes jäiset jalat liittyä diabetekseen?
Sukurasitusta on ja ala-asteikäisenä olin pari päivää sairaalassa lyhytaikaisen verensokerin nousun takia, tämä meni ohi ja jonkun verran kontrolloitu vuosien varrella, mutta ei merkkejä diabeteksesta.
Viime aikoina olo on ollut kuitenkin outo. Väsyttää, janottaa, heikottaa. Viime yönä heräsin, muuten lämpimänä, mutta jalkapohjista veti suonta ja jalat olivat aivan jäisen kylmät, sukatkaan eivät lämmittäneet vaan jouduin nousemaan ylös, että sain veren kiertämään ja krampit loppumaan. Voiko olla oire jostakin muusta?
Kommentit (7)
sokeriarvot muutta nopeastikin, esim. jos on vuosi sitten käynyt mittauttamassa ja arvot ovat olleet aivan hyvät, niin voiko vuodessa tapahtua isoja muutoksia vai nouseeko(?) ne sokerit pikkuhiljaa? Olen kuullut esidiabeteksesta niin siitä tuli mieleen...
puhkeaa ykköstyypin diabetes, siinä on tyypillistä, että sokerit voivat pompata hyvinkin nopeasti, tietääkseni viikoissa jopa päivissä. Eli siinä vuosi on niin pitkä aika, ettei vuoden vanhoilla tuloksilla tietääkseni tee mitään.
Ykköstyypin diabetes on harvinaisempi puhkeamaan aikuisilla, mutta kyllä aikuisetkin siihen toisinaan sairastuvat.
Kakkostyypistä en taas osaa sanoa.
Voihan se muustakin johtua, mutta siitä olisi hyvä aloittaa.
mutta vasta kun diabetesta on sairastanut kauemmin, ja jos tautia ei hoideta oikein se aiheuttaa mm. verenkiertohäiriöitä ja näin ollen jalat on kylmät. Tämä yöllinen kramppi ja jalkojen kylmyys kuulostaa magnesiumin puutteelta. Magnesiumia saa esim. maitotuotteista tai pillerinä apteekista.
Sen sijaan väsymys, heikotus ja janon tunne viittaavat vahvasti diabetekseen, joten sinuna hakeutuisin lääkäriin, varsinkin kun on tuo sukurasitekin taustalla.
sokeriarvot muutta nopeastikin, esim. jos on vuosi sitten käynyt mittauttamassa ja arvot ovat olleet aivan hyvät, niin voiko vuodessa tapahtua isoja muutoksia vai nouseeko(?) ne sokerit pikkuhiljaa? Olen kuullut esidiabeteksesta niin siitä tuli mieleen...
Diabeetikoilla tosiaan on huono ääreisverenkierto, joka ilmenee esim. kylminä käsinä ja jalkoina.
T: Diabeetikon vaimo, jonka peiton alle ne jäiset jalat sitten hakeutuvat, iiks! :)
sen diabeteksen sulkisin pois. Se kun voi mennä vaaralliseksi, jos liian kauan odottelee ja katselee, ja muutenkin verensokerin tarkastaminen on nopeaa ja helppoa terveyskeskuksessa.
Voi se ääreisverenkierto muutenkin olla huono, mulla on ollut aina ilman mitään syytä, mutta toki huolestuttavaa, jos yhtäkkiä alkaa tulemaan outoja oireita.
Nyt on lähete labrassa, huomenaamuna kokeisiin.
ap