Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen avioehto meidän tilanteessa?

Vierailija
24.10.2005 |

Miehellä velkaa 20 000e ulosotossa jota kokoajan makselee, mulla kaikki vähäinen omaisuus nimissäni auto esim. ja minä saan perintöä joskus kohtalaisesti. Siis miten vältän etten joudu maksamaan omaisuudellani miehen velkoja jos niitä sattuis vielä oleen mahdollisen kuoleman tai eron sattuessa. Pitääkö mainita et myös minä en peri miestäni ja voiko testamenttia muuttaa myöhemmin? Naimisiin ollaan menossa ensi kesänä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

sä tavarat on kun kerta yhdessä ollaan.Suvun takia otettiin koko ehto.Toisen omaisuutta ei voi ulosmitata vaikka olis naimisissakin.Mutta yhteisesti ei kannata ostaa mitään ennen kuin velat maksettu.

Vierailija
2/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei avioehtoa. sitä joko menee naimisiin tai ei mene. avioehdon tekemällä on lähtökohta se, että joskus erotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on ihan hirvee ehto, että lapset perii kaiken. Miten sen asunnon käy, jossa kaikki elää, jos toinen kuolee?

Vierailija
4/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai varakkaamman osapuolen kannattaa tehdä avioehto. Meillä minä olin varakkaampi ja toisella oli huulet ja halut. Eli tein avioehdon.  Toki ollaan jo erottu.

Vierailija
5/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 22:31"]

tein avioehdon.  Toki ollaan jo erottu.

[/quote]

Näinpä. Sellaisten liittojen lopputuloksen arvaa, joissa avioehto on tehty..

Vierailija
6/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset perivät aina vanhempansa. Avioehdolla voit rajata lapset perimään vain lakiosuuden, jos jostain syystä niin haluat. Aviopuolisoa ei peri.

Vierailija
7/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 22:21"]

ei avioehtoa. sitä joko menee naimisiin tai ei mene. avioehdon tekemällä on lähtökohta se, että joskus erotaan.

[/quote]

Ei se aina ihan noinkaan mene. Varsinkin kuolemantapauksissa saattaa tulla hyvinkin mielenkiintoisia tilanteita vastaan, koska perimysjärjestys määräytyy kuolinaikojen perusteella. Esimerkki: Vanhempani asuvat kotitilallaan, jonka sisareni ja minä tulemme perimään. Lapseni, mieheni ja minä joudumme onnettomuuteen, jossa minä kuolen heti. Lapseni perii minut, mutta kuolee seuraavana päivänä, jolloin minun perintöosuuteni siirtyy miehelle. Mies kuolee seuraavana päivänä. Koska miehellä ei ole muita lapsia ja hänen vanhempansa ovat kuolleet, miehen perii hänen veljensä. Veli hukkuu seuraavalla viikolla lapsettomana, joten hänet perii vaimonsa. Tämän ketjun seurauksena ollaan tilanteessa, jossa minun vanhempieni kuoltua kotitilasta puolet kuuluu siskolleni, ja puolet miehen veljen vaimolle. Sisko joutuu joko ottamaan lainan lunastaakseen lapsuudenkotinsa ostamalla mieheni veljen vaimon ulos kuolinpesästä, tai myymään osuutensa. 

Eli jos edellisillä polvilla, tai itsellä, on yhtään omaisuutta, jonka halutaan esim. pysyvän suvussa, avioehto PITÄÄ tehdä. 

Avioliitto on historiallisesti ensisijaisesti taloudellinen järjestely, ja on sitä yhä, vaikka tämä ikävä tosiasia pyritään unohtamaan kaiken rakkaushömpän keskellä.

Vierailija
8/8 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.06.2013 klo 22:52"]

Lapset perivät aina vanhempansa. Avioehdolla voit rajata lapset perimään vain lakiosuuden, jos jostain syystä niin haluat. Aviopuolisoa ei peri.

[/quote]

Aviopuolisoa ei peri, jos on rintaperillisiä (lapsia tai ottolapsia), mutta oletusarvoisesti puolisoiden omaisuus laitetaan kuolemantapauksissa tasan, jos avioehtoa ei ole. Eli jos sinulla ja puolisollasi on omaisuutta 100 000 euroa, jonka "oikeasta omistajasta" ei ole selvyyttä, puolisosi osuus kuolemasi jälkeen on 50 000e. Lasten lakiosa on puolet sinun osuudestasi, eli 25 000, ja ainoastaan lopusta puolikkaasta voi määrätä testamentilla.