Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteiset/omat rahat avioliitossa

Vierailija
06.03.2011 |

Siis en käsitä mitenkään, miksi toisilla aviopareilla on täysin erilliset rahat. Eikö avioon mennessä pitäisi jakaa kaikki?

En vaan voi ymmärtää näitä perheitä, joissa maksetaan laskut puoliksi huolimatta eri tulotasosta.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole kotihoidontuella oleva av-mamma. MInulla on suuremmat tulot kuin miehellä, ero ei kuitenkaan valtava.

Ollut alusta asti yhteiset tilit, joilta minä maksan laskut (talouden kaiki laskut) ja mietin kuinka paljon laitetaan säästön ja mihin on milloinkin varaa. MIes "kysyy lupaa " yli 50-70 euron ostoksiin.

Toimii meillä koska mies ei halua vastuuta raha-asioista ja minä en voi elää jos en tiedä tarkalleen perheen taloustilannetta.

Vierailija
22/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jaksavat pohtia toisten asioita? Jokainen elää kuten parhaaksi näkee.4

Ps. Meillä omat ja yhteiset, ja en kerro tarkemmin. Ihan meidän OMA ASIA.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaa. Molemmilla on avioliitossa elatusvelvollisuus eli sekä isän että äidin on osallistuttava yhteisiin hankintoihin. Avioerossa toteutetaan avio-oikeutta, jolloin molempien velat ja varat ynnätään ja jaetaan sitten puoliksi.

Jos liitossa on omat rahat, niin tarkoittaako se että yhteisiin hankintoihin ei osallistu sitten kukaan? Kukaan ei osta ruokaa eikä maksa yhteisestä asumisesta vai?

Vierailija
24/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä ole kotihoidontuella oleva av-mamma. MInulla on suuremmat tulot kuin miehellä, ero ei kuitenkaan valtava. Ollut alusta asti yhteiset tilit, joilta minä maksan laskut (talouden kaiki laskut) ja mietin kuinka paljon laitetaan säästön ja mihin on milloinkin varaa. MIes "kysyy lupaa " yli 50-70 euron ostoksiin. Toimii meillä koska mies ei halua vastuuta raha-asioista ja minä en voi elää jos en tiedä tarkalleen perheen taloustilannetta.

Niin, eli kun sinä tienaat enemmän, päätätä enemmän ("mies kysyy lupaa"). Miksei teillä ole kuten perheissä joissa mies tienaa enemmän, eli mies saisi huoletta käyttää sinun palkkaasi vaikka omiin ostoksiinsa ja harrastusvälineisiinsä? Se olisi sitä yhteisten rahojen ihanuutta.

Vierailija
25/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokunen vuosi sitten pankkia ja ryhdyttiin Nordean asiakkaiksi.

Ei ihem, että heidän tutkimuksissa on vähän yteistilejä, koska he eivät juuri anna yhteisiä tilejä. Saimme kauan vängätä naikkoselle, että kyllä haluamme yhteisen tilin johon menee molempien palkat.

Lisäksi on yhteiset säästötilit jne. Nainen aloitti tilien avauksen vasta kun tiukasti totesimme, että meillä on ollut näin reilut 15v ja tulee jatkossakin olemaan.

Kun tutustuimme, muutimme saman katon alle 3kk jälkeen ja siitä lähtien meillä on ollut yhteiset rahat. Mä muutin miehen omistamaan osakkeeseen, ei tullut kummallekkaan mieleen, et mä olisin hälle vuokraa maksellut, kaupassa maksoi se kumpi siellä kävi. Mä valmistuin 6kk jälkeen tapaamisesta ja elätin opiskelevan avokkini. Naimisiin mentiin parin vuoden kuluttua niin tilitkin muuttui yhteisiksi.

Eipä ole ongelmia ollut koskaan rahan kanssa, eipä siitä kyllä ole pulakaan koskaan ollut.

Vierailija
26/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onkohan korrelaatiota sille, että on ytheiset rahat ja pienempi avioero -määrä kuin se, että on eri rahat ja isommat avioero -luvut?

Vierailija
27/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa ne palkkarahat ovat ihan omia, eivät toisen. Jokainen pari sitten sopii keskenään, miten perheen talousasiat hoidetaan.

Paskaa. Molemmilla on avioliitossa elatusvelvollisuus eli sekä isän että äidin on osallistuttava yhteisiin hankintoihin. Avioerossa toteutetaan avio-oikeutta, jolloin molempien velat ja varat ynnätään ja jaetaan sitten puoliksi.

on vain velvollisuus osallistua sen tulottoman puolison elatukseen. Se ei tarkoita, että kun tuloton haluaa uuden sohvan, pitää töissäkäyvän se kustantaa.

Vierailija
28/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onkohan korrelaatiota sille, että on ytheiset rahat ja pienempi avioero -määrä kuin se, että on eri rahat ja isommat avioero -luvut?

eli kun molemmilla on vastuu, pysytään yhdessä.

Vierailija
29/29 |
06.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä varmasta TIEDOSTA että meillä on ihan erilainen suhtautuminen raha-asioihin ja aivan erilaiset kohteet joihin haluamme rahaa käyttää.

Käytännössä lapsiperhe-elämä olisi tosi vaivalloista ellei meillä olisi omien tiliemme lisäksi myös yhteistä taloustiliä josta maksetaan ruuat, asumiskulut ja lasten menot, mutta muuten meidän rahat ovat kyllä kummallakin ihan omiamme. Normaalisti meillä on suunnilleen yhtä suuret tulot, mutta vanhempainvapaa-aikoina sillä joka oli kotona (olimme molemmat aikamme, minä kuitenkin pitempään) oli tietysti vähemmän rahaa.

Kokonaan erilliset rahat kielivät epäluottamuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi