Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko mieheni jäädä hoitamaan sairasta lasta jota hoidan kotihoidontuella?

Vierailija
04.03.2011 |

eipä varmaankaan... mutta mistä työnantaja tietää että minä olen kotona? Opiskelen, mutta lapsi on kotihoidossa ja sumplitaan. Nyt tuli vesirokko. Olisi kätevää, jos saisin 3 vrk "opiskeluloman", jos mies voisi jäädä kotiin...

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tiesit mitä on olla kotihoidontuella

Vierailija
2/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja ei välttämättä tiedä, oletko kotona vai et, mutta miten mies sitten vastaa kun häneltä kysytää, missä lapsen äiti on tai joku kysyy, missä lapsi normaalisti on hoidossa? Aikoo sitten valehdelle tästä eteenpäin töissä vai?

Tuollaisissa tilanteissa valheilla on tapana jossain vaiheessa paljastua ja siinä vaiheessa miehelläsi on vähemmän mukavat oltavat. Työnantajan huijaaminen ei ole pikkujuttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisesti sinä olet lapsen hoitajana kun et ole töissä. Entä jos asia joskus selviää miehesi työnantajalle? Antaako hyvän kuvan miehestäsi? Ei ole varmaan mikään pitkä ja vakituinen työ kyseessä, jossa uraa haluaisi tehdä..

Vierailija
4/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opiskelu ole rinnastettavissa töihin?

Vierailija
5/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta turisette... onneksi en ehtinyt edes sanoa miehelle tätä ääliöimäistä ideaa. Hän on kaikessa superrehellinen, mullakin opittavaa. Aattelin, että jos lakipykälien mukaan vanhemmalla on oikeus hoitaa kotona sairasta lasta, niin sitten hyödynnetään se.

ap nolona

Vierailija
6/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta virallisesti hän ei voi jäädä kotiin hoitamaan lasta.

Vierailija
7/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis opiskelen yliopistolla vähän mitä ehdin ja saan aikaiseksi. Ei siis varmaan rinnasteta opiskelijaksi, koska lapsi ei ole muualla hoidossa.

t. ap

Vierailija
8/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki työnantaja voi suostua, mutta palkatta.

Vierailija
9/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantajat harrastavat jo sitä, että vanhempien täytyy pyytää esimiehiltään todiste siitä, että toinen ei vaikka voi olla poissa töistä. Näin ei tule sitä, että molemmat ovat poissa töistä

Vierailija
10/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikka olisit itsekin todella sairaana.

Meillä miehen työpaikalta kysyttiin minun työpaikkani.

Vierailija
11/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontukea saa vaikka molemmat kävis töissä, vaikka toinen ilta ja toinen aamuvuorossa. Ei siis tarvitse olla pääasiakseen hoitovapaalla. Monet käy töissä ja nostaa kotihoidontukea, se on ihan sallittua ja kotihoidontuen saa aina jos ei lapsi ole kunnallisesti hoidossa.

Vierailija
12/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut kipeä niin mies on hoitanut lasta, jos siis olen ollut pääkainalossa, eli niin kova kuume vaikka etten ole voinut edes sängystä nousta.

Vierailija
13/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut kipeä niin mies on hoitanut lasta, jos siis olen ollut pääkainalossa, eli niin kova kuume vaikka etten ole voinut edes sängystä nousta.

niin silloin ei tietenkään saa palkallista vapaata!

Mutta just tuota hain, että saahan kotihoidontukea jos äiti ja isä ovat esim ilta- ja aamuvuoroissa ja lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Ja minä olen opiskelija. Eli mielestäni mies voisi virallisesti jäädä hoitamaan sairasta lasta, jos kertoisi työnantajalle rehellisesti nämä faktat.

t. ap

Vierailija
14/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin silloin ei tietenkään saa palkallista vapaata!

Mutta just tuota hain, että saahan kotihoidontukea jos äiti ja isä ovat esim ilta- ja aamuvuoroissa ja lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Ja minä olen opiskelija. Eli mielestäni mies voisi virallisesti jäädä hoitamaan sairasta lasta, jos kertoisi työnantajalle rehellisesti nämä faktat.

t. ap

Varmaan VOISITTE tehdä noin. Mielestäni toimisitte silti moraalisesti väärin, sillä sinä hoidat kuitenkin pääasiassa lasta kotona, ja hoitaisit nuo kolme päivää, ellei sinulla olisi tällaista hyvää tekosyytä.

Voit myös miettiä, kannattaako tällainen huijaus. Miehesi pomo saa ennemmin tai myöhemmin selville, että et ole päätoiminen opiskelija, ja silloin voi ihmetyttää, että miten yhtäkkiä tarvitsit JUURI nuo kolme päivää vapaaksi. Pomo ei ehkä voi todistaa, että olette olleet epärehellisiä, mutta sen jälkeen voi olla luottamus heikompaa.

Vierailija
15/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lomakkeeseen pitää laittaa ruksi, jolla vakuuttaa että toinen vanhempi on estynyt hoitamasta lastaan. En tiedä onko teidän tilanteessanne mitään pakkoa suuntaan tai toiseen. Saatte kotihoidontukea, mutta lastahan voi hoitaa esim. mummo ja se jonka tilille kotihoidontukea maksetaan, saa mennä vaikka ihan normaaliin päivätyöhön. Että sikäli kumpi tahansa vanhemmista "joutuu" hoitamaan kotihoidossa olevaa lasta.

Vierailija
16/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon tukeahan saa vaikka molemmat vanhemmat olis töissä ja vaikka mummo hoitais tai vahemmat tekis molemmat vuorotellen töitä. Joten jos AP opiskelee ja mies tekee töitä niin ei AP millään hoitovapaalla ole.

Vierailija
17/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat vanhemmat eivät voi yhtä aikaa olla kotona hoitamassa sitä sairasta lasta. Vaikkakin toinen olisi opiskelija eikä olisi virallisesti hoitovapaalla.

Minusta tuo pitäisi nähdä laajempana kysymyksenä- minusta työnantajan ei tarvitse joutua maksumieheksi silloin kun työntekijän puoliso haluaisi "opintolomaa". En voi hyväksyä järjestelmän hyväksikäyttöä.

Vierailija
18/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset olivat kotihoidolla, vaikka teimme molemmat vuorotyötä. Kyllä silsti voi kumpi tahansa jäädä sairauslomalle lapsen takia!

Vierailija
19/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai opiskelu rinnastetaan työntekoon. Mutta tuskin tällaisissa tapauksissa, joissa äiti yleensä hoitaa lasta kotona. Tilanne olisi eri, jos lapsi normaalisti olisi päiväkodissa, niin silloin sairaustapauksessa kumpi tahansa olisi oikeutettu jäämään kotiin lasta hoitamaan.

Palkkaahan työnantajan ei ole tästä pakko maksaa mutta vapaata on annettava se kolme päivää. Ja se on siis vapaata sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi, ei vanhemman sairauslomaan niinkuin joku aiemmin väitti. Myöskään silloin jos lasta normaalisti hoitava vanhempi on itse sairaana, toinen vanhempi ei voi jäädä kotiin vaan sen sairaan on hoidettava se sairas lapsi. Tässä toki varmasti on työnantajakohtaisia eroja.

Vierailija
20/24 |
04.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan miehesi työnantajalla on oikeus tarkastaa, että oletko ollut noina päivinä töissä(Ehkä myös opiskelu rinnastetaan tähän), mutta ideahan on se, että kaksi vanhempaa ei voi yhtä aikaa olla kotona hoitamassa sairasta lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme