Missä menee mielestäsi normaalivauvan ja sumovauvan raja? Minusta kyllä jo yli 4kg on sumovauva
Kommentit (31)
Ei todellakaan " sumovauva" , hoikka poika on ollut koko ikänsä. Itse olen suht lyhyt, mutta lapsen isä on pitkä. Isä on ollut myös saman kokoinen vauva, vaikka äitinsä on pieni ja laiha. Oiskohan geeneillä jotain tekemistä asian kanssa...
ruokavalio vaikuttaa. Mutta tuskinpa kukaan haluaa palata 50 vuoden takaisiin tunnelmiin... Koskaan eivät suomalaiset ole voineet syödä niin monipuolisesti kuin tänä päivänä. Positiivistahan se on.
Sitäpaitsi syntymäpainoon vaikuttavat myös raskausviikot. Se jolla synnytykset käynnistyvät 38 viikon tienoilla saa takuulla keskimäärin pienempiä vauvoja kuin ne, joilla synnytys venyy 41+ viikolle.
Kuulisin mielelläni myös sen, onko keskimääräisellä syntymäpainolla mitään yhteyttä raskausviikkoihin. Eli kun tehdään paljon istumatyötä ja saadaan helposti saikkua toisin kuin 50v sitten, niin onko se vaikuttanut mitenkään siihen kuinka pitkään raskaudet kestävät?
ainakin nelikiloista jos ei isompaa. Olihan se mun tyttönen semmonen pullukka pallukka,mutta jos olis ollu pienempi ei olis enää hengissäkään. Sairasti nimittäin kuukauden ikäisenä hinkuyskän ja lääkäri sanoi, että ei tämä tyttö ois selvinny jos syntyessä ois ollu alle kolmikiloinen.
Toivoin kyllä joskus et kun saan lapsen se on mahdollisimman pieni, mutta nyt kun on kokemusta jäntevästä nelikiloisesta en pientä vauvaa haluakaan.
Tyttäreni on tällä hetkellä vajaa kaksi vuotias ja niin painokäyrällä kuin pituuskäyrälläkin kuljetaan miinus ykkösellä. Eli ei se syntymäpaino paljon merkkaa kun lapsi kasvaa.
Mieheni on hoikka 180cm ja minä ennen raskautta 55kg ja 158cm.
Pituutta 49cm ja painoa 4240g! Ja jokainen masumakkara ja poimu reidessä on niiiiiin ihana, että sitä ei voi edes sanoin kuvailla enkä grammaakaan antaisi pois!
Tämän kokoisilla vauvoilla on parhaat edellytykset syntyä ja pysyä terveenä ja tämän kokoisten äidit selviävät parhaiten synnytyksestä.
Vauvan koon kasvaessa vaikeudet lisääntyvät naisten anatomia kun ei ole vuosikymmenten saatossa pahemmin muuttunut.
Minä itse en edes yli 3500 g vauvaa synnyttäisi alakautta. Olen 3300 g vauvan synnyttänyt ja hänkään ei " suosiolla" mahtunut vaan revittiin ja leikeltiin+ repesin erittäin pahasti.
Ottakaas nyt matamit huomioon myös se lapsen PITUUS kun mietitte onko joku lapsonen läski vai not.
Meillä poika oli syntyessään 4120g ja 53 cm. Nyt, kymmenkuisena 11400g ja 85cm! Eli EI TODELLAKAAN mikään sumo vaikka ISO. SIIS PITKÄ, pituuteen hukkuu kaikki makkarat.
Suloinen oli ja mä kyllä söin loppuaikana raskaudessa liikaa. Lääkärin mukaan se saattoi tehdä 300-400 g maksimissaan eli iso olisi ollut joka tapauksessa. Suvussa on muutenkin melkein kaikki vauvat yli 4 kg eli perinnöllistähän tuo.
Mutta siihen meillä se sumoilu jäikin. Ensimmäisen 4-5 kuukauden aikana suorastaan romautti painonsa tuonne -10 -käyrälle. Jouduttiin käymään painokontrollissakin. Nyt 1 v -neuvolassa oli painoa 9210 ja pituutta 76 cm eli hoikka on.
Täytyy olla surkea tapaus. Mutta ap, vielä surkeempi kun piti mennä Jameliaa siteeraamaan...kai nyt voi suurikokoista vastasyntynyttä kauniimminkin suureksi sanoa.
yksi sumo (52cm, 4020g) ja yksi kirppu (49cm, 3015g) ja tämä suurempi oli kaiken lisäksi huomattavasti helpompi synnyttää.
Ihan loistava aloitus, ap, vieläkin täällä hihittelen.
Tuleehan siinä sumopainija mieleen, kun on vaan vaipat vauvalla, eikä muuta! Ihan on samanlainen asuste kuin sumopainijoilla, vaan letti puuttuu päästä;)
Vierailija:
tarkoitin pituutta, mulle ainakin sanottiin, että pitkien vanhempien lapset ovat usein pitkiä =) Ihan sairaalaantutustuessa, kilothan usein kulkee usein sitten pituuden mukana, niistä en sano mitään =)
Ja vauvat saa olla pulleita =) terkuin -11-