Matkaoppaat -ohjelma - miksei kellukkeita lapsilla??
Ehdin vasta hiljattain katsoa tallennetun viime viikon Matkaoppaat-jakson, jossa 3 pikkupojan perhe oli vesipuistossa.
Ihmetettyi hieman, miten kellään lapsista ei ollut kellukkeita!?
vaika kuinka on matalakin allas, niin kyllä se pieni siinä silti helposti lumpsahtaa, etenkin kun kolme vilkasta vahdittavaa 2 aikuisella.
Kyllä meillä on aina lapsilla kellukkeet ja kun matkoilla on oltu, niin 95%:sti kaikilla muillakin vähänkin pienemmillä lapsilla (alle kouluik.)
Kommentit (30)
Ihan hyvinhän nuo näytti hanskaavan lastensa kanssa. Mä en tajua tollasia mammoja, joiden täytyy vahtia muiden tekemisiä jopa televisiossa.
joilla ovat oppineetkin uimaan tosi nopeasti.
ehkäpä aika hankalat myös niissä liukumäissä yms.
sattunut jotain, niin täältä on saanut lukea kymmenittäin ihmettelyjä, etät miksei lapsella OLLUT kellukkeita.
Eri asia jos lapsi todella osaa uida, mutta harva alle 5v. osaa.
eikö vanhemmat tajua, että kellukkeet eivät ole mikään pelastusrengas, että eikö ne tajunneet vahtia lasta, jolla oli kellukkeet.
Iso osa lapsista aloittaa jo vauvauinista ja uimataito on vaan siitä jatkumoa.
sattunut jotain, niin täältä on saanut lukea kymmenittäin ihmettelyjä, etät miksei lapsella OLLUT kellukkeita. Eri asia jos lapsi todella osaa uida, mutta harva alle 5v. osaa.
meillä lapset käyttää kiltisti kellukkeita 18-vuotiaaksi asti! Piste.
Kuoliko joku?
Meillä 2 alle kouluikästä osaa uida.
Hyppii uimahallissa veteen laudalta.
Joskus on ollut rannalla (lähinnä leikkikaluna) uimarengas.
Meillä ovat oppineet uimaan 4-vuotiaina eivätkä sen jälkeen olisi kellukkeita huolineet.
mutta matkalla etenkin lapsilla pidetään kellukkeita, VAIKKA vahditaankin koko ajan. Esim. jos lapset vedessä, on toinen vanhemmista koko ajan kanssa vedessä.
Silti hankalaa kun eri-ikäisinä menevät eri paikoissa.
Ja vauvauinnissa ovat molemmat käyneet myös!! Eli sikäli tottuneita veteen.
Mutta silti, esim. kun hetken katsoimme kun 2v. meni lastenaltaaseen ilman kellukkeita, niin hetihän se lumpsahti sinne joltain portaalta ja ei osannut nousta itse ylös veden alta ja - onneksi olimme heti lähellä ja varppeillaan sitten nostamassa ylös.
ap
Syy on varmaan se, että ne tuntuu lapsista inhottavalta käsissä.
Monet lapset on niin tuntoherkkiä.
Tämä taitaa olla sama täti joka ajoi 5 vuotiaani pois altaasta kun ei hänellä ollut kellukkeita. Poika pystyy uimaan 100m.
On se toisaalta ymmärrettävää kun neutootikon oma lapsi oli noin 10 ja pelkäsi vettä. Tai pelkäsiköhän tämä äiti....
m36
Ne kellukepuvut on tosi huvittavan näköisiä. Ihan kuin olisi helteellä toppapuku päällä.
Meillä asukkailla on oma ranta ja lapsi ehkä n. 10 uimassa ja sit jollain päällä kellukepuku, niin hysterointia se kyllä on tai lapseni kaverilla oli kellukkeet ja ikää oli 6v.7kk.
Ne kellukepuvut on tosi huvittavan näköisiä. Ihan kuin olisi helteellä toppapuku päällä.
Meillä asukkailla on oma ranta ja lapsi ehkä n. 10 uimassa ja sit jollain päällä kellukepuku, niin hysterointia se kyllä on tai lapseni kaverilla oli kellukkeet ja ikää oli 6v.7kk.
pala niska/selkä ja käsivarret kun muksut hilluu rantavedessä.
mutta matkalla etenkin lapsilla pidetään kellukkeita, VAIKKA vahditaankin koko ajan. Esim. jos lapset vedessä, on toinen vanhemmista koko ajan kanssa vedessä. Silti hankalaa kun eri-ikäisinä menevät eri paikoissa. Ja vauvauinnissa ovat molemmat käyneet myös!! Eli sikäli tottuneita veteen. Mutta silti, esim. kun hetken katsoimme kun 2v. meni lastenaltaaseen ilman kellukkeita, niin hetihän se lumpsahti sinne joltain portaalta ja ei osannut nousta itse ylös veden alta ja - onneksi olimme heti lähellä ja varppeillaan sitten nostamassa ylös. ap
Normaali lapsi nousee kyllä ylös jos plumpsahtaa veden alle. Tosin jos olette niitä jotka juoksevat nostamaan lapsen ylös kun kaatuu kuivalla maallakin, ei osaa itse nousta.
Minun lapseni eivät ole moksiskaan jos joutuvat veden alle mutta en olekaan hysteerinen.
koska niiden kanssa ei voi sukeltaa. Ja lapsi haluaa siis sukeltaa, eikä ole kellukeita huolinut edes leluiksi. Uimarenkaalla sitten on joskus kelluskellut.
Pahempaa on kuin vanhemmat uskoo noihin ja tulee vaaratilanteita. Itse pelastin kellukkeita käyttävän pikkupojan hukkumiselta Serenassa. Laski liukuamäestä, eikä päässyt ylös. vanhemmat istuskeli jossain.
Ovat minun mielestäni lähinnä LILLUKKEET, eli ne käsissä voi lillua vedessä pää pinnan päällä. Mistään vesiliukumäestä laskiessa niistä ei ole pennin vertaa hyötyä, eivät ne kelluta eivätkä pelasta veden henkeen vetämiseltä.
Meillä on 10-vuotias megauimari, joka on kokeillut kellukkeita pari kertaa ja heitti ne saman tien pusikkoon. On ihan vain opetellut uimaan ja ylläpitänyt taitoaan säännöllisesti. Siinä mitään kellukkeita tarvita.
"Mutta silti, esim. kun hetken katsoimme kun 2v. meni lastenaltaaseen ilman kellukkeita, niin hetihän se lumpsahti sinne joltain portaalta ja ei osannut nousta itse ylös veden alta ja - onneksi olimme heti lähellä ja varppeillaan sitten nostamassa ylös."
olisko kenties johtunu siitä että lapses oli niin tottunu lelukellukkeisiin ettei enää osaa normaalisti varoa vettä ja nousta sieltä ylös... ;D tässä yksi syy, miksi meillä ei kellukkeita käytetä ennenku oppivat uimaan, sitte uimarenkaat leluina erikseen ;)
Meillä kyllä 5-vuotias (saati sitten 7v.) ei todellakaan suostuisi kellukkeiden kanssa uimaan, kun osaa aivan hyvin ilmankin. Samoin 1,5-vuotias saa ihan rauhassa "lumpsahdella" kahluualtaassa ilman että saan joka lumpsahduksesta slaagin... Kyllä se pystyyn pääsee, kun on ihan normaali lapsi.