Voiko laskeuma parantua ahkeralla jumpalla?
Synnytin vuosi sitten ison vauvan. Synnytys meni hyvin. Repeämiä ei tullut eikä epparia leikattu. Jälkitarkastuksessa tk-lääkäri totesi virtsarakon laskeuman, joka on kuulema yleinen synnyttäneillä naisilla. Tunsin itsekin sellaisen pullistuman emättimen etuseinässä. Nyt olen melkein vuoden erittäin ahkerasti jumpannut lantionpohjan lihaksia kuulilla ja ilman enkä enää tunne tuota pullistumaa. Etuseinä on lähes "suora". Luulin ettei laskeumiin auta muu kuin leikkaus vai mistä on kysymys?
Kommentit (11)
Jos jollain olisi faktatietoa tai pelkästä mutuilustakin olisin kiitollinen.
niin yleisestä vaivasta kyse, että varmasti jollain on jotain sanottavaa...
Synnytin neljä lasta, laskeuma tuli kolmannen jälkeen.
leikkaus on ihan vihoviiminen oljenkorsi.
mutta haluaisin tästä vähän ohi kysyä, että aiheuttiko virtsarakon laskeuma mitään oireilua? vai oliko se vain oireeton pullistuma? mietin vain tässä omalla kohdallani voisiko olla samasta kyse...
mulle suositeltiin juuri jumppaa sekä sauvakävelyä. sen pitäisi myös auttaa.
Leikkaus on tosiaan viimeinen vaihtoeho.
Oikeasti ärsyttävä vaiva kannattaa välttää turhaa istumista.Minusta vaiva alkoi vaivata jos olin esim.tietokoneella 10tuntia putkeen,en paljoa liikkunut.
Virtsankarkailua oli pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Lisäksi tuo pullistuma kipeytyi herkästi esim yhdynnässä tai jos seisoin pitkään. Meni peräti yhdeksän kuukautta ennenkuin alapää alkoi tuntua suht normaalilta ja nyt huomasin ettei tuota pullistumaa edes ole. Jostain olen saanut käsityksen, että jumppa toimii ennaltaehkäisynä, mutta itse laskeumaan se ei auttaisi. En tiedä mistä olen tämän saanut päähäni.
Synnytin n.2vuotta sitten viidennen lapsen ja synnytyksen jälkeen en pystynyt kantamaan lasta aina, koska oli niin kovat kivut alapäässä. Lopulta menin syksyllä lääkäriin ja lääkäri kertoi kipujen johtuvan laskeumista. minulla on virtsarakon ja peräsuolenlaskeumat ja lisäksi lievä kohdunlaskeuma. Kaikki onneksi sisäisiä, eli ei näy päällepäin. Kivut inhottavat, en voi aina juosta tai kantaa, koska pistävä kipu tulee yhtäkkiä ja meinaa pudottaa jalat alta. Hoito ohjeiksi sain jumppavihkon ja pari lääkettä. Ole onnellinen jos olet saanut jumpalla kuntoon, minua seurataan vuoden välein.
Sitten vielä koko-asiasta, josta täällä välillä mainitaan. Eli laskeumat eivät ole vain ylipainoisten ja urheilemattomien juttu. Itse olen urheilija ja korkeintaan norm. painoinen.
informoi sinua ilmeisesti puutteellisesti. Jälkitarkastuksessa synnytyksestä on kulunut niin lyhyt aika, että on aivan tavallista, että raskauden ja synnytyksen aiheuttamat heikentymiset näkyvät lantionpohjassa. Oli todella hyvä, että innostuit jumppaamaan ahkerasti. Se on todella tärkeää kaikille tuoreille äideille!
Normaalisti nainen toipuu raskaudesta ja synnytyksestä niin, että laskeumia ei kuuden kuukauden kuluttua synnytyksestä ole enää todettavissa. Olet siis toipunut normaalisti ja ahkera jumppa on vielä varmistanut, että paikat ovat palautuneet hyvin.
Sain ahkeralla treenillä emättimen laskeuman kokonaan kuntoon. Käytin kuulia melkein päivittäin melko pitkiä aikoja, ja uskon sen eniten vaikuttaneen asiaan. Tein myös niitä supistusharjoituksia ja toistoja yleensä iltaisin.