APUA! Millä olette saaneet masunne toimimaan raskausaikana?
Karsee ummetus iskenyt päälle, mulla on nyt rv. 31+1 menossa ja vielä pari kuukautta pitäis kärvistellä. Monta päivää voi mennä, ettei tunnu mitään vessaan menon tarvetta, sit kun jotain tuntuu, niin hirvee työ, että saa itestään punnerrettua jotain ulos :/
Onpahan ainakin hyvää harjoitusta synnytystä varten :D
Kertokaa pliis hyvät kanssa sisaret, mistä olette saanut avun.
Kommentit (13)
lisää vaikka leseitä jugurttiin. Syö myös luumua ja muutenkin terveellisesti kasviksia ja marjoja.
minulla on molemmissa raskauksissa vaiheita, että vatsa vaan ei toimi. Ei, vaikka mä olen syönyt hirvittävän määrän kuituja, korvannut puolet oikeasta ruuasta tuoreraasteilla, syönyt luumua, kaksin-kolminkertaisia annoksia mangesiumia ja juonut vettä kuin hevonen. Sitten jokin hormonitoiminnassa muuttuu ja viikossa lähtee pari kiloa ihan sitä itseään. Jos siinä suoliston päällä köllöttää pari kiloa vauvaa ja koko elimistö keskittyy pitämään kohdun ja suoliston hermotuksen lepotilassa, niin minkäs teet.
Koeta jaksaa, tiedän tasan kuinka kurjalta susta tuntuu. Kyllä se koneisto joskus taas toimii!;)
Kokeile vaikka tällaisia:
Vältä: mustaa teetä, banaania, juustoa, valkoista leipää, pastaa ja riisiä.
Suosi: erittäin kuitupitoista (väh. 10 %) leipää, mysliä tai puuroa, kuivattuja luumuja ja niistä tehtyjä kiisseleitä, vehnäleseitä esim. jugurtin tai viilin kanssa, ruuansulatusjugurtteja (esim. Olo ja Activia), täysjyväpastaa ja -riisiä.
Juo paljon vettä, koita liikkua mahdollisimman paljon, esim. kävely edistää suolen toimintaa. Juo myös pari kuppia kahvia päivissä.
siis sitä, mitä laitetaan joulutähtien päälle. Vedin purkillisen sitä ni rupes vatsakin pelittään =D
niin ota ummetuslääkettä. Itse söin raskausaikana ja nyt vielä synnytyksestä toipuessa duphalacia. Se on täysin sallittua raskausaikana, eikä vaikuta vauvaan mitenkään. Jatkuva kisentäminen pöntöllä voi aiheuttaa peräpukamia. Ne eivät ole kivoja yhdistettynä laiskasti toimivaan vatsaan.
jostain syystä puistattaa, kun aikuinen ihminen käyttää vatsastaan sanaa masu.
tosiaan duphalacia peliin vain. Akuuttia tilannetta voit laukaista Microlax -peräruiskeilla. Microlaxit on sellaisia pieni peräruiskeita, saa apteekista kymmenen pakkauksissa.
en muista onko vihreä tee kielletty raskausaikana? Jos ei, ni juo sitä aamulla tyhjään vatsaan oikeen vahvana, ei mitään lirua. Odotat vartin/puol tuntia ni jo lentää! Mulla ollu ihan kamalan kovalla maha ja tuo auttaa. Toinen vaihtoehto on, että aamulla tyhjään vatsaan ruisleipä jossa vain rasvaa päällä, sitäki mahd. vähän, ja kuppi kahvia. Ja ruisleipä oltava kunnon leipää eikä mitään mömmöä.
autto mulla sen jälkeen kun kuitujen lisääminen ei enää tehonnu. Muistathan juoda riittävästi ja liikkua ( jos vain pystyt).
Ja te joita niiiiiiin kovasti puistattaa ihan kaikki: hankkikaa elämä!
ei välttämättä ole niin tehokkaita kuin kasvisten ja ja marjojen ja ne saattavat ärsyttää suolistoa. Mulla on näin. Ruuansulatusjugurteissa ym on paljon sokeria ja muuta turhaa, joten niitäkään en suosisi. Mutta jos syöt puoli kiloa kasviksia päivässä, juot runsaasti vettä ja liikut ja silti ei toimi niin sitten ei auta muu kuin kärvistely tai lääke. Lääkkeestä ei ole itsellä kokemusta. Mutta kyllä se ruuansulatus monilla hidastuu johonkin puoleen raskausaikana vaikka mitä tekisi.
Mulla oli enemmänkin ripulia jatkuvasti, mikä ei sekään ole kiva. Mutta samat liikunta ja runsas veden juominen auttanevat kuin muulloinkin. Kuitua myös.
Oon syönyt luumuja ja kuituja yms ja ottanut levolackia yms mutta paras mikä mulla räjäytti mahan lopulta oli kun otin apteekin neuvojen mukaan aamulla tyhjään vatsaan Obsidan-rautatabletin appelsiinimehun kanssa. Meni pari tuntia ja niin oli ummetus ohi...
LOL!