Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ja missä matkustatte lasten kanssa?

Vierailija
23.02.2011 |

Ollaan lähdössä kolmen lapsen kanssa maailmanympärimatkalle ja meitä on ihmetelty, arvosteltu ja ihasteltu vuoron perään. Muutenkin matkusteluamme lasten on pidettu jotenkin omituisena. Tietenkään lasten kanssa matkustelu ei ole samanlaista kuin ilman mutta ei kai sen tarvitse ollakaan. Kuitenkin olemme sitä mieltä ettei lasten vuoksi tarvitse jäädä kotiin nyhjöttämään ja lapsetkin nauttivat uusista kokemuksista.

Missä ja miten te matkustelette lasten kanssa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kanssa lyhyet lennot tai automatkat, ilman lapsia pitkät. Meillä lapset vielä niin pieniä että eivät ainakaan nauti autossa istumisesta päivästä toiseen, eikä kaukomatkatkaan kuumuuden takia ole ehkä se ihan paras paikka

Vierailija
2/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

matkustellaan kotimaassa ja ulkomailla, sekä lentäen taikka autolla. Meillä on urheilulomia/-reissuja, rantalomia, kaupunkilomia ja kaikkea sekasotkua :)

En äkkiä keksi syytä, miksi ei voisi lähteä maailmanympärimatkalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autolla, junalla, bussilla, lentäen. Suomessa, Euroopassa. Pohjois-Amerikassa ja Afrikassa. Ei olla kyllä malaria- tai denguekuume -alueille menty, tai alueille jossa jos liian levotonta. Aika "sivistyneesti" on menty , suht turvallisesti. Mutta lapsi on kyll kärsivällinen matkustaja, kunhan vaan pakkaa hiukkan huvitusta reppuun ja itsekin ottaa tyynesti asiat.

Vierailija
4/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain täällä kotimaassa ja Suomessa. Saksassa käydään joskus ostoksilla, mutta matkailtu siellä ei ole. Muuten vois matkustella enemmänkin, mutta lomaa ei ole. Koti-ikävä ajaa Suomeen aina lomilla :)

Vierailija
5/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mustavalkoiselta kuulostaa ajattelusi. Tosin en ymmärrä myöskään ihmisten arvostelua tapauksessanne. Tuotteko matkustelun jotenkin korostuneesti esiiin / onko se tapanne "päteä"?

Lapsuus on aika pitkä joten kyllä siinä ehtii kaikenlaista. Emme ole juurikaan matkustelleet alle kouluikäisten kanssa ihan siitä syystä että en katso sen olevan vaivan (ja rahan) arvoista. Silloin kun lapsia oli vain 1, matkustettiin muutaman kerran. Toisen lapsen synnyttyä matkat rajoittui kotimaahan. Ensi kesänä lähdetään 1. kertaa koko perhe reissuun ulkomaille, pienin on silloin 5 v. Koululaisen kanssa olemme tehneet kaksin pieniä matkoja. Olen matkustanut melko paljon ennen kuin sain lapset, joten ei ole ollut pakkoa lähteä vaippa / taaperoikäisten kanssa mihinkään pidemmälle.

Vierailija
6/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä ikäiset lapset ovat.

Me reissataan monta kertaa vuodessa autolla 800 km päivässä. (ihan siitä syystä että omat vanhemmat asuvat toisella puolella Suomea kuin itse). Aikaa menee noin 12 h ja taukoja tietysti välillä pidetään.

Ulkomaille olemme matkustaneet lentokoneella. Ja meillä on pienet lapset (nyt vajaa 4 v ja vajaa 2 v.).

Siskoni kävi lastensa kanssa viime kesänä maailmanympärysmatkan (9 v ja 10 v) ja kahden kaverin (pariskunta) kanssa. Reissussa olivat reilut 5 viikkoa ja matka meni hyvin.

Maailman nyt pystyy kiertämään niin monella eri tavalla (siis reittivalintoja on monia), eli on ihan eri asia matkustella ns. sivistysvaltioissa kuin "kehitysmaissa".

Vierailija
7/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme kertaa ollaan käyty etelässä ns. peruspakettimatkalla ja pari kaupunkireissua Eurooppaan. Ruotsinlaivalla kaksi kertaa, yksi Tallinnan matka. Ensi kesänä vähän pidempi matka USAan suunnitteilla. Mukavuudenhaluisina otamme reissussa varman päälle, suorat lennot, hyvät hotellit jne.

Vierailija
8/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme matkustaneet lasten kanssa autolla Intiaan kahdesti. Kaikki meni mainiosti pientenkin lasten kanssa. Sen lisäksi olemme olleet interrailillä Euroopassa ja Japanissa ja autoreissuilla Euroopassa, reppureissuilla Thaimaassa, Vietnamissa, Balilla ja Malesiassa. Nyt siis lähdössä kolmen nuorimman lapsen kanssa maailmanympärimatkalle ja tarkoituksena kierrellä junalla Etelä-Amerikassa, purjehtia Karibialla, asuntoautoilla Australiassa ja Uudessa Seelannissa. Muutama muukin kohde suunnitelmissa. Kaikki eivät matkustelusta pidä mutta meillä kaikki 5 lasta, samoin kuin me vanhemmat, ovat nauttineet matkustelusta todella paljon, oppineet matkoilla paljon ja odottavat innolla uusia kohteita.

Vierailija
9/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäri palloa.

Kuopus 3kk on ollut jo Filippiineillä, Singaporessa ja Indonesiassa.

Vierailija
10/10 |
23.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ulkomaille ei ole vielä matkustettu lainkaan hänen kanssaan. Muutenkin meidän ulkomaanmatkailu on ollut suht vähäistä koska ekologista syistä välttelen lentämistä. Osittainkin juuri tästä syystä en ole itse koskaan matkustanut Euroopan ulkopuolelle. Sellaista reilaamistyyppistä matkailua junalla, bussilla ja laivalla on kuitenkin tullut tehtyä ja tällaisestä matkailusta itse pidän.

Lapsen kanssa on kyllä matkustettu junalla monta monta kertaa kumpaankiin mummolaan (noin neljän, viiden tunnit junamatkat). Oikein hyvin sujuu ja lapsi viihtyy junassa. Autokyyti on myös pari kertaa saatu toiseen mummolaan ja tämäkin on sujunut melko hyvin, junasta kuitenkin itse pidän kulkuneuvona enemmän. Olemme myös käyneet Suomessa yökyläilemässä kaverien luona ja yöpyneet myös hotelleissa. Aina on mennyt hyvin.

Olenkin vähän miettinyt onnistuisiko meiltä pieni reilityyppinen matka ensi kesänä Euroopassa. Muuten en tällaista edes miettisi mutta tulemme saamaan kutsun juhliin, jotka ovat Englannissa. Mielelläni osallistuisin näihin ja olen sitten pohtinut onnistuisiko tämä matka. Tai varmasti onnistuisi mutta olisiko se lopulta nautittava vai lähinnä rasittava sekä meille vanhemmille että lapselle.

Reissaisimme kohtuullisia matkoja junalla kerrallaan, väistämättömästi kuitenkin pidempiä välejä tulisi myös, mahdollisesti matkustaisimme myös yöjunalla (ainakin Tukholma-Kööpenhamina väli todennäkäisesti). Luulen, että esimerkiksi päiväunet ja lähes päivittäiset ulkoiluhetket onnistuisivat hyvin joillakin leikkialueilla/puistoissa. Lapsi on sosiaalinen, puhelias ja utelias ja on tottunut olemaan manducassa. Meillä on päivissä melko selkeät rutiinit mutta lapsi on tottunut siihen, että nämä tietyt asiat eivät tapahdu samassa paikassa. Matkan budjetti ei olisi kovin tiukka mutta mitään luksusta en myöskään etsi.

Itse ajattelen niin, että useimmat vallankin pienet lapset omaksuvat vanhempiensa arvot ja varmasti ainakin vähän isommat lapset sitten tykkäävät matkustaa jos heidän kanssaan matkustetaan. Lähtökohtaisesti ajattelen kuitenkin niin, että matkustaminen lähtee vanhempien eikä lapsen tarpeista. Näin sitä enemmän mitä pienempi lapsi on. Rehellisesti tämä minun suunnittelemani reissu olisi ainakin minun haaveeni ja pyrkimys olisi sitten että lapsella olisi mahdollisimman mukavaa.

Mitä mieltä meidän suunnitelmista? Onko tässä järkeä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan