Valitsinko väärän miehen koska käytin e-pillereitä tavatessamme?
Silloin mies tuoksui hyvältä. Tuoksuu se vieläkin. Nyt olen jättänyt e-pillerit pois koska alamme kohta yrittää vauvaa. Olen lukenut että e-pillereitä käyttävät naiset valitsee erilaisen miehen kuin silloin jos eivät käyttäisi hormoneja. Onko valitsemallani miehellä nyt epäsopivat geenit? Kaikkea sitä miettiikin. Pitääköhän noi teoriat ollenkaan paikkansa? Ajatella jos se että naiset käyttää e-pillereitä olisikin syy siihen että avioliitoista puolet päättyy eroon (kun ehkäisy jätetään pois!)
Kommentit (5)
Meillä on miehen kanssa ihan erilaiset geenit vaikka valitsinkin hänet vaikutuksen alaisena. Silloin kun en ole käyttänyt pillereitä olen rakastunut järkkyihin renttuihin ja machomiehiin. Ei sekään ollut hyväksi minulle.
Olen joskus itse miettinyt samaa. Mutta ainakin puhtaan biologisesti asiaa ajatellen homma on mennyt ihan nappiin. Kaksi kertaa olen raskautunut käytännössä ihan saman tien kun on alettu yrittää, raskaudet ovat sujuneet ongelmitta ja lapsemme ovat (erityisesti vanhempiensa mielestä) ihan poikkeuksellisen fiksuja ja silmaattisia, terveitä yksilöitä. Suhdekin on kestänyt jo 13 vuotta, joten ei kai se valinta ihan metsään ole voinut mennä, vaikka pillerihormoneilla jotain vaikutusta on saattanut ollakin. Lopetin niiden syömisen ennen ensimmäistä raskautta ja sen jälkeen olin kuin olisin jostain sumusta tupsahtanut esille. Sen jälkeen en ole edes harkinnut aloittavani uudelleen...
Kyllä sen ihan oman itsen tarkkailustakin voi havaita, että todella paljon psyykkisiä vaikutuksia noilla ehkäisyvalmisteilla on. Joten noita tutkimuksia on helppo uskoa.
Itse olen kyllä nyt ehkäisyttömän vuoden jälkeen edelleen onnellinen hyvästä miesvalinnastani (eli ainakaan henkinen yhteensopivuus ei ole pielessä) mutta geenimielessä ihan hyvä kysymys.
Eli tuleeko nyt jotenkin huonommin harkittuja geeniyhdistelmiä kuin olisi tullut jos olisin ollut "oma itseni" valitessani puolisoa?
Toisaalta, eikö puolisokin harrasta jonkinlaista valintaa? Hän on nimittäin valinnut minut ihan ilman minkäänlaista hormonihuumaa.
Toki voisi argumentoida että biologisesti katsoen mies kylvää siemenensä sen kummemmin valikoimatta mahdollisimman laajalle -> ei valikointia.
koska hormonit vaikuttaa naiseen ja mm naisen tuoksuun, mies voi myös valita väärin jos nainen käyttää e-pillereitä.
Toisaalta, eikö puolisokin harrasta jonkinlaista valintaa? Hän on nimittäin valinnut minut ihan ilman minkäänlaista hormonihuumaa.Toki voisi argumentoida että biologisesti katsoen mies kylvää siemenensä sen kummemmin valikoimatta mahdollisimman laajalle -> ei valikointia.
Eihän sitä kukaan muu voi tietää kuin sinä että onko mies oikea vai ei?
Minä luulen, että lisääntynyt lapsettomuus jontuu e-pillereistä. Naiset jotka ovat pillerien vaikutuksen alaisia, valitsevat geeniperimältään itseään lähellä olevan miehen. Pillereita syömättömät naiset taas valitsevat geeniperimältään kauempana olevan miehen. Ja mitä kaukaisempi geeniperimä niin sitä parempia jälkeläisiä. Ei sisäsiittoisuus ole mikään hyvä asia. Ehkä lapsettomuus on luonnon oma tapa sanoa, että ei käy, olette liian läheistä sukua!