Tunnetko taloudellisesti hyvin menestyneitä yh-äitejä?
Kommentit (17)
oma äitini :). Äitee nyt tosin jo eläkkeellä, mutta ollessamme pieniä ei meillä ollut puutetta mistään. Äiti menestyi urallaan, auttiin omassa omakotitalossa, reissattiin, meillä lapsilla oli aina varaa harrastaa jne.
Kuukausitulot 5000 euroa /kk bruttona plus elatusmaksut päälle, joten hyvinhän tässä pärjätään :) Varaa ostaa itselleni ja lapselleni kelpo asunto ja elämiseenkin jää hyvin varaa.
Ajelee bemarilla, matkustelee vähän väliä ulkomailla, lapsi saa jatkuvasti sikakalliita vehkeitä, asuvat omistusasunnossa, remontteja yms.. työssä alalla, josta ei todellakaan tiliä paljon saa.
oma äitini :). Äitee nyt tosin jo eläkkeellä, mutta ollessamme pieniä ei meillä ollut puutetta mistään. Äiti menestyi urallaan, auttiin omassa omakotitalossa, reissattiin, meillä lapsilla oli aina varaa harrastaa jne.
Kuukausitulot 5000 euroa /kk bruttona plus elatusmaksut päälle, joten hyvinhän tässä pärjätään :) Varaa ostaa itselleni ja lapselleni kelpo asunto ja elämiseenkin jää hyvin varaa.
mitä teet työksesi?
Tämä avustaa tytärtään. Tällä avulla tytär on jo rakennuttanut kaksi taloa itselleen.
Bruttotulot myös 5000€/kk. Elatusmaksuja en saa koska lapsi 50% ajasta isällään.
Hyvinhän näin elää, käteen jää palkasta n. 3200€.
Varmaan voisin itseni sellaiseksi mieltää, mutta ulospäin en sitä näytä. Tokihan jotkut ihmiset varmasti huomaavat että en voi olla kovin köyhä, jos matkustelen useasti vuodessa ulkomailla ym. mutta tarkoituksellisesti en siis sitä korosta.
Ajelee bemarilla, matkustelee vähän väliä ulkomailla, lapsi saa jatkuvasti sikakalliita vehkeitä, asuvat omistusasunnossa, remontteja yms.. työssä alalla, josta ei todellakaan tiliä paljon saa.
Meillä töissä on monia yh-äitejä, jotka asuvat omistusasunnossa, harrastavat ja matkustavat. Lasten kanssa tai ilman. Ulospäin näyttävät tulevan toimeen ihan kivasti. Tuskin heillä rahaa on kuin roskaa, mutta ainakin sen verran ettei puutetta ole.
t. 7 tuhatta
Itse koen olevani taloudellisti hyvin menestynyt, koska olen osannut suhteuttaa tuloni ja menoni, enkä ole kartuttanut omaisuuttani kalliilla lainarahalla.
mieheni ex. hänellä on varaa paljon kalliimpaan asuntoon kuin meillä kahdestaan... veikkaan, että tienaakin paremmin kuin mieheni tai minä (4500/lärvi). päällikköasemassa, joten saa varmaan yli 5000 kuussa.
ja äitini. Minä yrittäjä, äitee aikanaan ravintolapäällikkö. Pajon yö- ja sunnuntaitunteja mutsilla.
Esimerkiksi Tarja Halonen on yh-äiti. Tanja Karpela on yh-äiti. Yksi Helsingin yliopiston dekaaneista on yh-äiti. Lisäksi tiedän ainakin kaksi menestyvää lakinaista ja yrittäjää, jotka ovat yh-äitejä. Kyllä näitä on, mutta eivät pidä yh-äitiydestään mitään kovaa ääntä.
Suomessa lapsi ei ole naiselle yhteiskunnallisen tai taloudellisen menestyksen este. Jos ei ole muita tuloja, saa äitiysloman ajalta täyden elatuksen sosiaalitoimesta, sen jälkeen lapsen saa päivähoitoon josta pienituloisen ei tarvitse maksaa, ja äiti voi mennä opiskelemaan tai töihin. Menestys syntyy hankkimalla koulutusta ja tekemällä töitä ja siihen on kaikilla mahdollisuus. Jotkut ikivalittajat vaan käyttävät yh-äitiyttä tekosyynä omille epäonnistumisilleen.