Veikatkaa, onnistutaanko RKP viimein jättämään hallituksen ulkopuolelle
yli 30 vuoden yhtäjaksoisen suomenkielisten kiusaamisen jälkeen?
Itse toivon niin, mutta valitettavasi en usko. Ruotsinkieliset säätiöt jakavat auliisti vaalirahaa mm. Kokoomukselle ja vastalahjaksihan oletetaan tietysti takuuhallituspaikkaa RKP:lle.
Kommentit (10)
HS:ssä että RUOTSI pahastuisi jos RKP jätettäisiin halllituksen ulkopuolelle!
Miten vieraan valtion mielipide voi vaikuttaa Suomen sisäisiin asioihin? Ei kuulosta ihan demokratialta...
nyt on ensimmäisten joukossa toteuttamassa esim. Eu:n päätöksiä. Samoin Ahvenanmaan kiintiö, kaksi paikkaa aina eduskunnassa. Niin, Ahvenanmaahan muuten onkin suomen kanssa yhteinäisessä linjassa suomen kanssa, tai muutenkaan missään tekemisissä mannersuomen kanssa. Joku tässä(kin) mättää, ja pahasti. Hieman yksipuoleista, otetaan, mutta mitään ei anneta.
Niin, Ahvenanmaahan muuten onkin suomen kanssa yhteinäisessä linjassa suomen kanssa, tai muutenkaan missään tekemisissä mannersuomen kanssa. Joku tässä(kin) mättää, ja pahasti. Hieman yksipuoleista, otetaan, mutta mitään ei anneta.
Ahvenanmaallahan on suhteessa saman verran suomenkielisiä kuin mantereella ruotsinkielisiä. Mutta mutta... suomenkielisillä ei ole mitään oikeuksia siellä, ei kouluja lapsille, ei tienviittoja, ei mitään. Eikä todellakaan pakkosuomea kouluissa.
Reilu meininki.
Aikamoisen kamalaa tekstiä tuli kirjoitettua tuohon viestiin nro4. Sori, valkoviini saa sormet juoksemaan ajatusta nopeammin... nro 2&4.
Käsittämätöntä on se miten ruotsinkielellä voi olla noin suuri asemama Suomessa. Nimenomaan pakkoruotsi. Ruotsinkieli nyt on helppoa ja säännänmukaisempaa kuin englanti, mutta pakko on pakko. Voisi se vapaaehtoinen ruotsi maistua vähän paremmin. Itse olisi lukiossa joka tapauksessa sen kirjoittanut, vapaaehtoisena. Luulen että näitä kirjoittajia riittäisi vaikka pakollisuus poistettaisiin. Mutta ei sitä uskalleta, ettei Rkp suutu, ja sivistyneisyys katoa. No, sivistykseen luen itse ainakin jotain muuta kun ruotsinkielen osaamisen.
Aikamoisen kamalaa tekstiä tuli kirjoitettua tuohon viestiin nro4. Sori, valkoviini saa sormet juoksemaan ajatusta nopeammin... nro 2&4.
Käsittämätöntä on se miten ruotsinkielellä voi olla noin suuri asemama Suomessa. Nimenomaan pakkoruotsi. Ruotsinkieli nyt on helppoa ja säännänmukaisempaa kuin englanti, mutta pakko on pakko. Voisi se vapaaehtoinen ruotsi maistua vähän paremmin. Itse olisi lukiossa joka tapauksessa sen kirjoittanut, vapaaehtoisena. Luulen että näitä kirjoittajia riittäisi vaikka pakollisuus poistettaisiin. Mutta ei sitä uskalleta, ettei Rkp suutu, ja sivistyneisyys katoa. No, sivistykseen luen itse ainakin jotain muuta kun ruotsinkielen osaamisen.
Eikö olekin kummallista, että ruotsin kielen sivistävästä vaikutuksesta eniten melua pitävät äidinkieleltään ruotsinkieliset... Olisikohan tuo ehkä pikkuisen puolueellinen taho ottamaan asiaan kantaa...
Persut on hallituksessa, niin tuskin RKP on mukana.
RKP on istunut vuosikymmeniä putkeen sekä oikeisto- että vasemmistohallituksissa. Järjetöntä.
Löysinpä vielä googlella muistamani loistavan jutun suvaitsevasta ja monikulttuurisesta RKP:stä:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/74717-rkp-shokissa-suomen-ja-ruotsinkie…
"RKP:n kaupunginvaltuutetut ovat järkyttyneet Espoossa suunnitelmista siirtää suomen- ja ruotsinkieliset koululaiset samoihin tiloihin.
Ehdotuksen mukaan opetus luokkatiloissa järjestettäisiin omalla äidinkielellä, mutta oppilaat olisivat yhdessä lounastauoilla ja välitunneilla. Tilasiirroksella syntyisi säästöjä.
- Ehdotus järkytti meitä, kertoo kaupunginvaltuutettu Mia Grundström (r.) Hufvudstadsbladetissa."
Niinhän se menee, mutta kai se on sitä että niillä on sitä vanhaa rahaa, ja rahalla saa sivistystä josta sitten huudellaan vrt. katsotaan nokkaa pitkin. No, eihän se näin ole, ruotsinkieliset ovat kovasti olleet aikanaan syrjäyttämässä venäjänkieltä suomessa, että niiltä ajoiltahan se on jäänyt. Mutta aika muinaisjäänne nykyisin, ja kun se prosentuaalinen osuus on niin suhteettoman pieni, ja käsittääkseni etuisuudet taas suuremmat kuin hyöty, siis suomenkielisille en keksi mitään hyötyä siitä että tämä on kaksi kielinen maa.
Niinhän se menee, mutta kai se on sitä että niillä on sitä vanhaa rahaa, ja rahalla saa sivistystä josta sitten huudellaan vrt. katsotaan nokkaa pitkin.
Jos joku katsoi Yleltä ns. pakkoruotsi-illan, niin siitä sai aika hyvän kuvan ruotsinkielisten ns. sivistyksestä. Huusivat muiden keskustelijoiden päälle, toistivat samoja fraasejaan uudestaan ja uudestaan, valehtelivat tietoisesti (esim. ruotsin opiskelu ei ole pakko vaan oikeus) ja muutenkin antoivat itsestään suorastaan idiootin vaikutelman.
aina siivellä mukaan. Ei niitä kuka "uskalla" jättää pois. Stefan Wallius, hitto mitä mielipiteitä city-lehden haastattelussa. "Ruotsinkielen taito on sivistystä" tätä toisteli useamman kerran. Aika suppeat vastaukset kysymyksiin.