Kokemuksia tukiperheistä?
Tiedän että tulen nyt saamaan paljon negatiivistä palautetta mutta ei voi sitten mitään.
Olen ihan vakavasti ajatellut hakea tukiperhettä. Alan olla melko väsynyt ja huomaan itsessäni merkkejä masennuksesta. Meillä on puolitoista vuotias aivan ihana tyttö joka tosin on viimeiset puoli vuotta ollut melkoinen kitinäkalle :( Itse käyn päivisin koulua ja illat hoidan sitten lasta kun mies on töissä. Viikonloput olen tietenkin lapsen kanssa kotona ja mies aamusta iltaan töissä. Meillä ei ole minkään näköistä tukiverkkoa; miehen suku ei asu Suomessa ja minun suku on äitini joka ei lasta ikinä halua ottaa hoitoon. Ja ystävämme nyt ei vaan ole mitään lastenhoito tyyppisiä ihmisiä.
Alan olla todella väsynyt kun tuntuu että en koskaan saa edes yhtä tuntia itselleni aikaa ja niinhän se onkin. Mies tietysti auttaa parhaansa mukaan mutta työajat nyt ovat vain mitä on ja jostain on sitä rahaakin saatava.
Olenkin siis alkanut miettiä että onko meillä mahdollisuutta saada tukiperhettä ja jos sellaista hakee niin olemmeko siis ikuisesti lastensuojelun silmä tikkuja. Toivoisin vaan että joskus lapsi voisi olla vaikka yhden viikonlopun jossain yökylässä. Tietysti toivoisin että oma äitini ottaisi mutta hän on sen tehnyt selväksi että turha häneltä on kysyä.
Onko kenelläkään siis kokemuksia asiasta?
Kommentit (16)
Tiedän ettei tilanteemme ole sieltä pahimmasta päästä, mutta oikeasti on sellainen olo etten enää kauan kestä. Tänäänkin itkenyt silmät päästä kun lapsi on vaan kitissyt eikä mikään ole kelvannut.
Joo ja kuten sanottu meillä ei oikeesti ole mitään tukiverkkoa. Miehen suku ei asu Suomessa ja minun suku rajoittuu omaan äitiini joka on tosiaan tehnyt selväksi sen että ei lasta hoida. En tiedä haluaako kostaa mulle sitä että on ollut totaali yh sillon kun minä olen ollut lapsi.
Saatan joidenkin mielestä kuulostaa huonolta äidiltä, mutta mielestäni myös äidillä on oikeus siihen omaan aikaan. Ihan vaan että sais käydä vaikka jumpalla, kahvilla kavereiden kanssa(niitäkään ei ole kuin pari hassua)...
Tai olisiko mahdollista, että ystäväsi kävisivät sinun luona kylässä ja samalla tutustuisivat lapseesi ja ehkä pikkuhiljaa voisivat olla hetken lapsen kanssa kaksinkin, että pääsisit vaikka jumppaan. Ja hae ihmeessä tukiperhettä, jos siltä tuntuu, mutta itse olen huomannut, että parinkin tunnin breikki tekee ihmeitä!
Siis onko hän joka ilta ja viikonloppu töissä? Kuvittelisi, että joskus voisi sopia muunlaisiakin vuoroja, että pääsisit lepäämään. Milloin hän sitten muuten näkee lastaan, hoitaako hän sitä päivisin?
Mll lastenhoitoapua, vaikka muutamaksi tunniksi kerrallaan. Saisit hetken hengähtää. Ainakin siksi aikaa, että saat pitkäaikaisempaa apua.
voi olla tukiperheen tarpeessa, koska tukiperheet on sosiaalitoimen tarjoama tuki, joka on mielestäni tarkoitettu oikeille ongelmaperheille. Kaksi tervettä vanhempaa ja yksi lapsi. Noin paperilla katsottuna teillä on vain organisointiongelma. Eikö miehesi ole koskaan kotona? Ei koskaan? Olisiko mahdollista palkata hoitoapua vaikka MLL:n kautta tai jaksaisitko vaikka jonkun toisen äidin kanssa rakentaa "verkoston", jossa rapsutellaan toisen selkää vuoronperään? Eli hoidatte toistenne lapsia vaikka kerran viikossa muutaman tunnin.
Missä asut?
että täällä ei ole tuota MLL lastenhoitoapua. Aika jännä kun ei tämä kuitenkaan NIIN pieni paikka kunta ole. Mies on ravintola-alalla töissä. Ja juu mies hoitaa päivisin lasta.
Kunnallisella puolella saattaa olla tarjolla muutakin kuin tukiperheitä, ja voisit hyötyä myös keskusteluavusta tms. Ota yhteyttä perheneuvolaan tai neuvolan terveydenhoitajaan ja kerro avoimesti tilanteestanne. Etkö voisi vähentää opintojasi joksikin aikaa niin, että saisit omaa aikaa päivisin, kun miehesi on kotona? Vai onko ongelma se, ettei miehesi ymmärrä sinun tarvettasi omalla ajalle?
ovat monesti ihan tavallisia mutta väsyneitä äitejä/isiä ja yleensä juuri sellaisia joilla ei ole omaa tukiverkostoa. Tuo on minusta hyvä syy hakea sitä.
Tuo 2.v ikäraja on ihan suositus mutta ei todellakaan ehdoton. Ainakaan täällä. Meille on tulossa 1.5 vuotias tukilapsi keväällä, joka on myös täysin normaalista perheestä jossa vanhemmat kaipaavat vähän hermolepoa.
soita kuitenkin sinne lastensuojeluun ja kysy sieltä. Täällä ainakin ne on aivan ihania ihmisiä joiden kanssa on helppo puhua. Aina kannattaa kysyä ja sittenpähän se selviää.
sillä me oltaisiin voitu auttaa, vaikkei ollakaan virallisesti tukiperhe. Toivottavasti kuitenkin saisit neuvolan kautta tukiperheen avuksenne!
Kokemusta on tukiperhe on ihan paska sinne ei lasta kannata laittaan ne puhuu paskaan tukiperheen äiti
Eikö teillä ole ketään sukulaisia, ystäviä ym tukiverkkoa? En kysy ilkeyttä, vaan ihan sen takia, että jonot tukiperheisiin on todella pitkät ja teitä "pahempia" on paljon.
Mun lapset kävivät tukiperheessä 2 vuotta. Olin totaali-yh ilman sukulaisia ja sairastuin vaikeaan masennukseen. Kokemukset on pelkästään hyviä. Lapset olivat tukiperheessä yhden viikolopun kuukaudessa. Lapset tykäsivät myös tukiperheestä ja kun käynnit loppuivat, oli tunnelmat haikeat molemmin puolin.
En tiedä missä asutte, mutta ainakin täällä pk-seudulla tukiperheistä on huutava pula. En halua vähätellä teidän tilannettanne, mutta kun tiedän millaiset perheet ovat jonossa...
Kannattaa myös selvittää mikä teillä on ikäraja. Täällä ei alle 2-vuotiaita oteta tukiperheeseen.
Ja tuosta lastensuojelusta.. Mä en ole koskaan kokenut sitä mitenkään pelottavansa. Kun perhetilanteemme muuttui ja tukiperhetoiminta loppui, olimme lastiksen asiakkaita vielä 6kk. Kun asiat edelleen sujuivat, lopetettiin asiakkuuskin.
sellaiselta, ettettekö voisi saada tukiperhettä, ainekset "katastrofiin" ovat olemassa, jos et koskaan saa omaa aikaa. Kaikkia ei ole vaan luotu olemaan 100% läsnä lasten elämässä ja minä ymmärrän sen täysin. Kysy rohkeasti sossusta asiaa, voimia!!!
Tukiperhe pari vuotta. Loppui, koska lapsi siirtyi laitokseen.
Lapsemme erityislapsi ja haastava ja vaativa.
Ei tukiverkkoa ympärillä. Lopulta haimme tukiperhettä ja sitä sai jonottaa reilun vuoden. Onneksemme osui ihana perhe.
Kyllä helpotti, kun oli kiikarissa aina se yksi vapaa viikonloppu kuukaudessa. Sen piti mielessä, kun oli ne raskaimmat hetket.
Suosittelen lämpimästi hakeutumaan sellaiseen. Oman ja lapsen parhaaksi se on. Väsynyt ja ärtyisä vanhempi ei ole hyvä juttu.
mutta haluan lisätä että VAADI sitä tukiperhettä, koska niitä on todella vaikea saada. Kunnilla saattaa olla omia tukiperheitä, mutta sitten voit ottaa yhteyttä sen lisäksi myös suoraan Pelastakaa Lapset ry'hyn joka välittää tukiperheitä paitsi joillekin kunnille niin myös joskus suoraankin. En nyt osaa sanoa miten se menee, mutta kannattaa olla aktiivinen ja haluta sitä tukiperhettä koska se olisi teille varmasti hyvä ratkaisu!
Mulla on tosi hyviä kokemuksia tukiperheistä.... Kivoja, tavallisia ihmisiä ja sillä toiminnalla ei tosiaan kukaan rikastu joten heillä on ihan oikea halua auttaa.
Meillä 1 vuoden ja 11 kuukauden ikäinen tyttö käy tukiperheessä. Tosi hyvin pärjää, oikein kysyy, että milloin hän pääsee sinne seuraavan kerran. Hän lähtee iloisin mielin ja tulee takaisin iloisin mielin täynnä uusia kokemuksia.