Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

raskaus ja kipu kylkiluissa

Vierailija
18.02.2011 |

Olen nyt raskaana viikolla 22 ja useana päivänä viikossa tuntuu kipua kylkiluissa (ehkä?) Kipua on jotenkin vaikea paikantaa, tuntuu vähän kuin kylkiluut venyisi ulospäin tai jokin kylkiluiden alla sattuu.. en osaa oikein selittää.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa?? Tämä ei ole ensimmäinen raskauteni, myös viime raskaudessa minulla oli sama vaiva. Kysyin asiasta viime raskaudessa neuvolalääkäriltä, mutta hän sanoi vaan että raskauteen liittyy kaikkia kolotuksia.

Kohdun korkein kohtahan näillä viikoilla on vasta suunnilleen navan seudulla, joten kipu ei voi johtua vauvan kylkiluihin osuvista potkuista. Eikä kait ole liitoskipuakaan? Entä voiko tunne johtua huonosta ryhdistä? Yleensä kipu tulee kun istun, mutta esim. tänään se alkoi kun kävelin kaupassa.

Kipu ei ole mitään pistävää tai sietämätöntä, mutta tuntuu ettei missään muussa asennossa ole hyvä olla kuin makuulla. Tunne ei mene ohi oikein millään vaan joku vaan painaa ja painaa ikävästi pitkän aikaa..

Osaako kukaan sanoa mitähän tämä voisi olla? tai onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Ei kai tähän mikään auta, mutta välillä ärsyttää kun kukaan ei tajua tätä tai ole kuullutkaaan tällaisesta!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan samaa, ja kaikkien tutkimuksien jälkeen (maksa, yms.) lääkäri totesi, että kohtu on vain niin korkealla! Olin aika epäuskoinen, mutta niin se kai vaan oli. :)

Vierailija
2/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osannu edes lääkärille selittää millasta se oli... tuntu, et välil poksahtas joku ja hieroin varovasti kädellä kyljestä niin helpotti jonkunverran. Ja nimenomaan istuessa se mulle tuli ja sit ku nous seisoo ja jalotteli niin meni ohitse... ihan täysin samalta kuulostaa. Kannattaa käydä lääkärissä katsomassa vielä! mä sain vaan saikkua ja se meni ohi sitten siinä viikon 34 jälkeen! ja ainiin... autossa istuminen oli välillä helvettiä ja jouduin sen penkin laittaa makuuasentoon.. :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viime raskaudessa vaihteli eli välillä oli oikealla tai vasemmalla ja ja joskus vähän kuin kylkiluitten välissä.. Tällä kerralla ollut toistaiseksi vaan siinä keskikohdilla.

mut miten ihmeessä kohtu voisi olla niin korkealla, kun sf-mittakin mitataan vai vähän yli navan?? Vai työntääkö kohtu jotakin muita sisäelimiä ylemmäs?

Vierailija
4/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on murtunut kylkiluu loppuraskaudesta. Pikkusiskoni oli jo mahassa aikast vilkas tapaus :)

Vierailija
5/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo 4 oli ap. :)

Vierailija
6/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta näin lääkäri selitti. Oikealle puolelle sattui koko ajan.

T. 2

Vierailija
7/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla raskauviikoilla samantyyppistä kipua kylkiluissa mutta pistävää. Tuntui kuin joku piikki olisi painanut kylkiluuta ja keuhkoja.

Helpottaa vasta kun vauva kääntyy pääalaspäin. Lääkäri sanoi, että ei voi tehdä mitään vaikka sattuu kuinka. Istuminen oli täysin mahdotonta ja hengittäminen vaikeaa.

Kävin vyöhyketerapiassa, mutta ei nekään voinut tehdä mitään. Ryhtiäkin kokeilin korjailla, mutta ei auttanut. Neuvolalääkäri vähätteli vaivaa ja kävin yksityisellä ultrassa, ja kaikki oli ok. Kyseessä kolmas lapseni enkä aikaisemmin ollut kokenut vastaavaa.

Sitten vain yhtenä päivänä ei enää sattunut ja vaiva oli ohi.

Vierailija
8/13 |
18.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin lohduttavaa kuulla että muillakin on ollut samanlaista. Kellään tutuilla ei ole ollut.

ap

Vierailija
9/13 |
16.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaksosraskaus meneillään ja ärsyttävä kipu oikealla puolella kylkiluitten alla..ja mikään muu ei auta kun makaaminen..autolla ajaminen yhtä tuskaa!! kipu alkoi kolmisen viikkoa sitten kun aivastin niin kuului selkäpuolen kylkiluista vaan poks, viikkoon en päässyt juuri liikkumaan..siitä lähtien on tuntunut selkäpuolella ja etupuolella toi kipu. nyt oon rv 23..mulla kyllä on kohtu jo korkealla että jonkinlaista kylkiluitten venymiskipua tää taitaa olla mutta ei ollenkaan kivaa!! tsemppiä kaikille odottajille ja yritetään kestää kivut ja säryt :P

Vierailija
10/13 |
11.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut jo pitkään satunnaista kipuilua vasemmalla kylkiluun kohdalla, nyt viikko 22 menossa. Tämä iskee pääosin nukkumaan mennessä mutta joskus myös istumatyössä. Ek tee yleen mieli nukkua vasemmalla kyljellä tämän takia. Kerran ei onnistnut nukkuminen mitenkään, piti nousta ylös ja jumpata käsiä ja kylkiä hieman, ennen kuin kylki lopulta asettui ja saatoin palata sänkyyn.

Vierailija
11/13 |
10.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viikko 22 menossa ja istuma-asennossa kipuja kylkiluissa. Piti ihan googlettaa onko normaalia. lmeisesti muilla samoja vaivoja. 👍🏼

Vierailija
12/13 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samaa! Oikean puolen kylkiluun alimpaan kohtaan sattuu niin että normaali istuminen ei tule kyseeseenkään. Auttaa kun nojaan taaksepäin tai olen kokonaan makuulteen.

Vierailija
13/13 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu asiaan, raskaus saa aikaan isoja muutoksia, myös luut muuttavat asentoa, antaen tilaa vauvalle kasvaa.