vaippaihottumaan hoitovinkkejä!
Meidän 2kk vanha tyttö kärsii pahasta vaippaihottumasta. Välillä aina paranee, ja sitten lehahtaa uudelleen. Nämä on jo kokeiltu/käytössä:
kolme eri kertisvaippaa
kestovaippoja (harsoja ja sisävaippoja kuorilla)
tiheät vaipanvaihdot, kakkavaipat heti pois
vaipan vaihto pari-kolmekertaa yön aikana
perunajauhot ja talkki
bepanthen
joka kerta vaipan vaihdon yhteydessä vesipesu
Mitä muuta voisin kokeilla? Olen aika epätoivoinen jo.
Kommentit (16)
ja sinkki sekoitettuna keskenään. Sibicort kuureittain...
Märkä vaippa on vaihdettava niin pian kuin mahdollisita kuivaan.
joo, ilmakylpyjä toki myös, aina vaipanvaihdon välissä.
ap
perusvoidetta nivusiin reilusti. Vesipesu kuivattaa, ootko kokeillu sitä välttää jos on vaan pikkupisut...
Vesi kuivattaa ihoa, kosteuspyyhkeet eivät. Eli kerran, maksimissaan kaksi kertaa päivässä pesu vedellä (aamu & ilta esimerkiksi), muuten kosteuspyyhkeeet. Meillä tämä toimi :)
Paha vaippaihottuma on kelpo syy mennä lääkäriin.
Meillä auttoi Sibicort- niminen voide + uusi vaippamerkki. Teillähän vaippamerkki vielä hakusessa...
Ja sitten pitää katsoa, ettei peppu jää yhtään kosteaksi vesipesun jälkeen. Meillä esikoinen nautti siitä, kun peppua "kuivattiin" tukankuivaajalla (ei tietenkään kuumalla...).
Ja tietenkin kakkavaippa heti pois, kuten olette tehneetkin.
miten tuota sinkkivoidetta käytetään? pestäänkö se välillä pois?
Vesipesua oon tehnyt joka välissä, kun olen ajatellut että pissi ärsyttää ihoa. Mutta näinkö ei ole?
ap
Meillä sinkkivoide on toiminut tosi hyvin niin, että yöksi laitan paksun kerroksen, iho saa siis jäädä vähän valkoiseksikin (yöllä ei vaihdeta vaippaa). Voidetta ei tarvitse pestä pois. Parin yön jälkeen iho on jo selkeästi parempi.
Mutta sinkkivoidetta käytetään vain silloin, kun ihottuma "on päällä". Ei siis jatkuvaan käyttöön hyvälle iholle.
jos koko päivänä ei ole kakannut sitten voi pestä jos ihottuma ei ole pahana.
Meillä tosi hurjaan vaippaihottumaan auttoi Weleda-sinkkivoide ja lisöksi noin viikon verran käytettiin myös Sibicortia. Niin ja mahdollisimman paljon ilman vaippaa... Kokeiltiin myös kaikkea mahdollista (erilisia voiteita, talkkia, perunajauhoja ym.) mutta tuo Weleda toimi meillä!
Itse käytän vain kestoja 2kk ikäisellä eikä ole vaippaihottumia näkynyt.
mutta vain Natusanin sinkkivoide toimii. Laitat puhtaalle iholle ihan valkoiseksi. Jos kakkaa, peset kakan pois vedellä, voidetta voi jäädä siihen pyllyyn kunhan se kakka lähtee. Lisäät vaan voidetta vesipesun jälkeen. Kestovaippojen kanssa sinkkivoidetta ei voi käyttää, se tukkii vaipat. Käytä kertakäyttöisiä vaippoja sen aikaa.
Jos kestovaippoja käyttäessä tulee vaippaihottumaa, niin vaipan mateeriaali ei sovi tai vaidat vaippoja liian harvoin.
ihan ykköset!! käytin lapsen kylpyvedessä öljynä sitä kehäkukkaa
Sinkkivoide on ollut parhain. T: Kahden pienen lapsen äiti
eli vauva vaan mahdollisimman paljon ilman vaippoja. Ja tietysti erilaisia rasvoja voi aina kokeilla.