Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ajatellaan jos synnyttäneen äidin on pakko lähteä kotiin ennen vauvan kotiutusta?

Vierailija
17.02.2011 |

Jos synnyttäjän on pakko lähteä hoitamaan vanhempia lapsiaan tai muita pakollisia kotiasioita ja vastasyntyneen on vielä jäätävä sairaalaan vaikkapa valohoitoon.

Onko lastensuojeluasia jos äiti jättää vastasyntyneen saamaan hoitoa ja lähtee itse kotiin sairaalasta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan seuraavaa: Lähde kotiin heti synnytspäivänä tai seuraavana päivänä (ns. lysy) eli lyhytkestoinen/polikliininen synnytys. Uskon, että sairaalassa jopa oikein toivovat tätä, koska ne ovat niin tupaten täynnä.

Vauvahana kellastuu aikaisintaan kolmantena päivänä niin paljon, että tarvitsee valohoitoa. Koska olet valinnut lysy:n, käy teillä kotona kätilö tai käytte itse kätilöpolilla, joten sitä kautta lapsi otetaan hoitoon lastenosastolle.

Kukaan ei sitten ihmettele, miksi vauva on yksin sairaalassa, koska ette yksinkertaisesti enää edes pääse synnyttäneiden osastolle - vauva menee siis lastenosastolle hoitoon.

Itselläni vastaava tilanne TOISIN PÄIN - eli tiedän että minut yritetään kotiuttaa (taas) mahdollisimman pian. Toisaalta TIEDÄN, että vauva tulee kellastumaan, joten en missään tapauksessa suostu lähtemään osastolta pois. En kestäisi sitä, että itse olisin kotona ja vauva yksin lastenosastolla. Pysyn synnyttäneiden osastolla niin kauan kunnes vauva on saanut tarvittavan valohoidon.

Vierailija
2/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei aidilla ole komplikaatioita ja lapsella niita on, niin ei kai aitia pideta potilaana enaa jos han itse on terve? Joskushan vauvat joutuvat olemaan kuukausia sairaalassa syntyman jalkeen, joten aika mahdoton ajatus olisi etta aitia pidettaisiin potilaana koko sen ajan... Tietysti jos aiti hinkuaa kotiin vuorokauden jalkeen ja vauva tarvitsisi vaikka 3 vrk lisa-aikaa, se saattaa tuntua omituiselta myos hoitohenkilokunnasta. Itse mietin, etta mita oikein voivat olla "pakolliset kotiasiat" joille ei ketaan muuta hoitajaa ole saatavilla kuin juuri synnyttanyt aiti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustella jo neuvolassa. Tai viimeistään sairaalan sossun kanssa. Ihmisiä on erilaisissa elämäntilanteissa ja luulisin, että sen vastasyntyneen vauvan hoitamista yritettäisiin ensi sijassa tukea. Eli apua kotiin.

Onhan niitä vauvoja, jotka pitkäänkin ovat sairaalassa, silloin tietysti äiti kotiutuu.

Vierailija
4/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän silloin äitiä pidetä sairaalassa, jos ei äidin oma vointi sitä edellytä.

Minutkin kotiutettiin 6 päivää aiemmin kuin vauva. En olisi edes voinut jäädä sairaalaan vaikka olisin halunnut.

Vierailija
5/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse kotiutunut molemmilla kerroilla ennen lapsia. Tosin matkustin joka pv 40km heitä katsomaan,viemään maitoa ja muutenkin seurustelemaan. Ole huoletta, ei kukaan katso sua kieroon :)

Vierailija
6/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva on normaali, terve vauva, eli olisi ädin kanssa lapsivuodeosastolla mutta äiti haluaakin lähteä kotiin? Vaikka kai se vauva siinä tapauksessa päästetään mukaan. Jos vauva joutuu vaikka lastenosastolle hoitoon, niin kyllä äiti voi lähteä kotiin.

Olen itse kotiutunut molemmilla kerroilla ennen lapsia. Tosin matkustin joka pv 40km heitä katsomaan,viemään maitoa ja muutenkin seurustelemaan. Ole huoletta, ei kukaan katso sua kieroon :)

Vierailija
7/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos molempien vointi ok. SIinä tapauksessa vaan vauva pitää tuoda lastenlääkärin tarkastukseen 2-3vrk iässä. Jos jotain häikkää löytyy, vauva menee hoitoon lastenosastolle.

että vauva on normaali, terve vauva, eli olisi ädin kanssa lapsivuodeosastolla mutta äiti haluaakin lähteä kotiin? Vaikka kai se vauva siinä tapauksessa päästetään mukaan. Jos vauva joutuu vaikka lastenosastolle hoitoon, niin kyllä äiti voi lähteä kotiin.

Vierailija
8/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että, itse jouduin lähtemään päivä synnytyksen jälkeen hoitamaan todella pakottavia, kiireellisiä asioita, jotka oli aivan PAKKO hoitaa. Palasin kyll yöksi takaisin sairaalaan, mutta kotiuduimme molemmat heti kun vain pääsimme. Jos vauva ei olisi voinut kotiutua, minun olisi kuitenkin ollut pakko niin tehdä. Ei tuo ole mikään lastensuojeluasia, vaan elämän karuja realiteetteja, joita joskus joutuu kohtaamaan.

Vierailija
9/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että, itse jouduin lähtemään päivä synnytyksen jälkeen hoitamaan todella pakottavia, kiireellisiä asioita, jotka oli aivan PAKKO hoitaa. Palasin kyll yöksi takaisin sairaalaan, mutta kotiuduimme molemmat heti kun vain pääsimme. Jos vauva ei olisi voinut kotiutua, minun olisi kuitenkin ollut pakko niin tehdä. Ei tuo ole mikään lastensuojeluasia, vaan elämän karuja realiteetteja, joita joskus joutuu kohtaamaan.

mika konkreettisesti voi olla tuollainen kiireellinen, pakollinen asia jota kukaan muu kuin juuri synnyttanyt aiti ei voi hoitaa?

Vierailija
10/10 |
17.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mika konkreettisesti voi olla tuollainen kiireellinen, pakollinen asia jota kukaan muu kuin juuri synnyttanyt aiti ei voi hoitaa?

minäkin haluaisin tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi