Tiuhaan tissillä ja paino laskussa...
Eli jotain vinkkejä tms tukea kaipaisin...
Tilanne on seuraavanlainen: Poikamme on nyt 3kk, 68cm ja 6,5kg. Kasvu painon osalta on käyrillä koko ajan laskusuuntainen, nyt mennään muistaakseni jo -15 käyrällä. Pituutta tuntuu kyllä tulevan senkin edestä ja tietysti se vaikuttaa tuohon painokäyrään. Neuvolan painokontrolleissa saadaan ravata harva se viikko, mutta edelleenkään mitään lisäruokia tai tutteleita ei oikein suositella, koska maitoa minulta kyllä tulee, tai on siis tähän asti tullut.
Poika on alusta asti viihtynyt hyvin tiuhaan rinnalla (syntyi melko isokokoisena), mutta nyt viimeiset neljä viikkoa on ollut yhtä tissillä asumista! Päivisin jopa alta tunnin välein saa ottaa pojan syömään, (joskus harvoin saattaa pärjätä jopa 1,5 tuntia ilman syömistä) öisin syö 1,5-2 tunnin välein ja olen jo pikkuisen väsynyt... Ja joo, tiedän että tiheän imun kausi ajoittuu tähän 3 kk:n kohdalle, mutta eikö se lopu koskaan...?
Tiedän, että maitoa on tullut hyvin, mutta nyt on tämän viikon tuntunut, että heruminen on huonontunut, eikä sitä tule niin runsaita määriä :( Olisin luullut, että noin tiheä imettäminen ainakin pitää maidon määrän hyvänä, mutta mitä muuta voisin tehdä lisätäkseni sitä?
Tuttipulloa poika ei huoli enää lainkaan (isiltä sitä satunnaisesti saanut aiemmin ja hyvin on maistunut), joten elo on yhtä tissittelyä. Olisi kiva päästä edes ruokakaupassa käymään mutta minkäs teen. Mielelläni kyllä jatkaisin imetystä mutta vähän toivoisin helpotusta tuohon tahtiin. Aloitan kyllä ne kiinteät pojalle justiinsa, ihan sama enää mitä ne siellä neuvolassa sanovat. Eihän tuo painokaan tunnu nousevan pelkällä rintamaidolla :(
Ja tästä on jo muutenkin vähän paha mieli kun väsyttää ja vähän huolettaakin joten jeesustelijat ja paasaajat säästäköön vaivansa ja siirtyköön muihin aiheisiin! Mutta siis vinkkejä, apua kiitos :)
Kommentit (11)
Että tuntuu kuin maidon tulo ois huonontunut.Nieleekö vauva varmasti.?
Ostat korviketta.Tuttelia tai ihan mitä haluut ja juokoot sitä niin paljon kuin huvittaa.Ruokaöljyä voisit tietty laittaa sinne sekaan ni eiköhän pulskistu.
velliä, ensin tykkäsi ja sitten hylkäsi pullon. Mutta mitään vaikutusta yöuniin ei ollut.
Ja kyllä nielee hyvin, jouduin synnäriltä tullessa opettamaan pojalle oikeaa imuotetta 2 vkoa ja sitten kun alkoi onnistua niin voi autuus :) Niin että kun sitä maitoa alkoi tulla kuin saavista kaataen niin se nieleminen on tosi hidasta (siis leuan liike) ja kulaukset kuulee. Ja siitä olenkin nyt huomannut, että se heruminen olisi huonontunut.
-ap
söi aiemmin kun isä sitä satunnaisesti tarjosi, nyt ei kelpaa pullosta eikä hörpyttämällä :/
onko vauvalla tuttia? Tuntuu nyt pitävän sua tuttina, kun noin tiheään on yöt ja päivät rinnalla. Jos vellin syöminen ei auttanut yöuniin niin oisko kuitenkaan kyse nälästä? Kyllä mä opettaisin vauvan kuitenkin tuttipullolle, että pääset itse välillä lepäämään. Kyllä ne pikkuhiljaa oppii sen. Meillä oli myös aluksi pulloon opettelu tosi vaikeaa mutta onnistui lopulta.
siis oikeasti laskenut vai käyrä vain laskusuuntainen, mutta painossa kuitenkin tapahtunut absoluuttista nousua? Jos pituutta on tullut hirmuisesti lisää, niin tuon painon laahaamisen voisi jotenkin ymmärtää tai jos vauva on alkanut kääntyillä tms...
Tuleeko pissa- ja kakkavaippoja tarpeeksi?
Rinnat voi tosiaan tuossa vaiheessa tuntua myös "tyhjemmiltä" kun maidontuotanto tasaantuu. Oliskohan apua siitä, että syöttäisit muutaman kerran peräkkäin samasta rinnasta, niin tulis vielä enemmän sitä rasvaista maitoa? Siis jos maitoa muuten tulee yllin kyllin.
Jaksuja joka tapauksessa tilanteeseen, tuo on tosi raskasta kun mikään muukaan ei kelpaa ja hyvästä maidontuotannosta huolimatta paino laskee... Toivottavasti jaksat kuitenkin vielä jatkaa imetystä, vaikka aloittaisitkin kiinteät, on siinä kuitenkin niin paljon hyviä puolia. Yöunien pituuteen en kyllä itse ole koskaan kiinteistä apua saanut, mutta josko paino kuitenkin lähtisi korjaantumaan.
Tuttia ei mun harmikseni ole oppinut syömään, 2 kk sitä treenattiin ja vieläkin satunnaisesti, raivostuu vaan siitä tai sitten tuntuu ettei osaa imeä sitä. Monia erilaisia kokeiltiin. Totta, olen myös huvitutti ja lohtu... Voisko vielä saada oppimaan sen, miten?
Miten siihen tuttipulloon saisi uudelleen opetettua? Ihmetyttää kun se aiemmin kelpasi ihan hyvin, osasi siitä juoda jne ja nyt on joku ihme totaalilakko... Kausiluonteista?
-ap
Painohan tosiaan ei varsinaisesti ole laskenut, vaan se käyrä on laskusuuntainen, koko ajan alaspäin. Aluksi nyt en siitä edes ollut mitenkään huolissani, mutta nyt pistää vähän ihmettelemään kun kuitenkin syö niin hyvin.
Pituutta venyy koko ajan ja on kyllä hirmu eläväinen poika, pyörii ja hyörii lattiallakin minkä ehtii :) sillähän mä sitä neuvolassakin olen puolustellut, että kun liikkuu niin kovasti...
Vaippoja kyllä musta kuluu ihan riittävästi.
Kiitokset tsemppauksista :)
-ap
muistaa huolehtia itsestäsi :) Syö ja varsinkin juo riittävästi samoin lepää ja älä stressaa :)
että vauva syntyi nollakäyrällä, mutta laski siitä sitten ekan 6kk:n aikana -2 käyrälle, jolla on pysynyt siitä lähtien tasaisesti. Lapsi kohta 4v.
Kontrolleissa käytiin ekan vuoden ajan, ei enää. Ilmeisesti lapsi löysi vaan sen oman tahtinsa kasvaa.
maissivellillä, jos vaikka yöt vähän helpottuisi? Iltaisin jos antaisi sitä velliä. Jaksuja